Schurq

De kansen voor Google Ads in crisistijd

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

Het Coronavirus houdt de hele wereld bezig. Dit heeft ook effect op de Google Ads campagnes. Sommige campagnes zullen nu voelen als een uitdaging. Toch liggen er ook kansen voor Google Ads in crisistijd. Wij geven een aantal tips hoe je met jouw Ads kunt omgaan tijdens de Coronacrisis. 

#1. Maak een evaluatie van jouw Ads

Pas de context en toon van de advertenties aan. Juist in crisistijd is het belangrijk om op te letten dat je geschikte woorden gebruikt. Sommige woorden kunnen jouw publiek een bepaald gevoel geven. Er zijn woorden met een dubbele betekenis waardoor het publiek jouw boodschap verkeerd kan opvatten. Voor internationale campagnes is het op dit moment van essentieel belang dat je op de hoogte bent van de lokale termen voor COVID-19 en regionale verstoringen. 

Denk erover na of jouw advertentie nuttig is en past in deze tijd. Mensen shoppen in deze tijd meer online, omdat fysieke winkels dicht zijn of vermeden worden. Klanten kunnen hierdoor meer vragen hebben over jouw producten. Zoals of het product uit de winkel ook bezorgd kan worden en wat de levertijd is. Is deze langer dan normaal of niet? 

Zorg ervoor dat jouw advertentie geschikt is in deze tijd. Geef aan of jouw producten bezorgd kunnen worden of dat ze echt opgehaald moeten worden in de winkel. En wat zijn de eventuele maatregelen hierbij? Pas zonodig ook de levertijd aan, zodat jouw advertentie zo nauwkeurig mogelijk blijft. Zo voorkom je zo min mogelijk vragen en bespaar je aan beide kanten tijd. Je kunt ook een FAQ pagina opzetten waar je de meest gestelde vragen alvast beantwoord. Je kunt dan in je advertentie naar deze pagina verwijzen. 

Controleer of afbeeldingen en video’s nog wel geschikt. Een goed voorbeeld van ongeschikte afbeeldingen of video’s is van grote groepen mensen. Vanwege het Coronavirus is dit nu niet actueel en gepast om te plaatsen. Daarnaast is de toon van jouw koppen, beschrijvingen en landingspagina’s ook een belangrijk punt om rekening mee te houden. Mensen oproepen om ergens samen te komen, heeft nu bijvoorbeeld geen zin. 

Communiceer jouw bedrijfsveranderingen en werkwijze proactief. Klanten zijn zich ervan bewust dat veel bedrijven op dit moment hun openingstijden veranderen en werkwijze aanpassen. Om jouw klanten op de hoogte te houden kun je via jouw Google Mijn Bedrijf profiel deze informatie bijwerken. Pas je Google Ads ook aan, zodat jouw doelgroep weet of je andere openingstijden hebt of überhaupt open bent. Je kunt hierin ook verwijzen naar een specifieke pagina waarin je jouw Corona protocol beschrijft. 

Google Ads in crisistijd - Google mijn bedrijf aanpassen

#2. Pas jouw Google Ads aan naar de dynamische marktomstandigheden

Zorg dat je op de hoogte blijft van verschillende lokale omstandigheden. Bijvoorbeeld waar jouw doelgroep zich bevindt. Om inzicht te krijgen in de context in de lokale markten en het denkkader van jouw klanten kun je gebruikmaken van de Google Trends-pagina.  

Bekijk de cijfers van jouw huidige prestaties en schroom niet om dingen te wijzigen. Grote verschuivingen in de conversieratio kunnen aanpassingen van jouw Smart Bidding targets noodzakelijk maken.

Pauzeer advertentiegroepen of advertenties indien dit nodig is. Beoordeel producten/diensten die worden beïnvloed door de vraag en pas deze aan. Voor producten geldt: wanneer je niet zeker bent van de realtime voorraad of de tijden van de herbevoorradingen kun je de online en lokale producten als “niet op voorraad” markeren op de verschillende kanalen. 

Denk na over eventuele tools die je kunnen helpen om jouw Google Ads aan te passen. Een goed voorbeeld hiervan is de mobiele app van Google Ads. Één van de functies van deze app is dat je jouw campagnes kunt monitoren. 

#3. Communiceer met jouw klanten 

De verandering in openingstijden of het thuiswerken betekent niet direct dat jouw Google Ads campagnes uitgezet moeten worden. Dit is juist dé manier om er voor jouw (potentiële) klanten te zijn. Via deze weg kun je eenvoudig naar jouw klanten communiceren wat de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf zijn. In tip 1 werd de communicatie met betrekking tot de openingstijden al als voorbeeld genoemd.

Leads en klanten hebben tijdens de crisisperiode meer tijd om te zoeken naar wat ze nodig hebben. Ook om meer vergelijkingen te maken. Ze zitten immers voornamelijk thuis waardoor ze meer tijd achter de laptop of computer besteden. Wees online aanwezig en laat (potentiële) klanten zien wat jij te bieden hebt. Denk hierbij aan:

  • Welke oplossingen jij voor het probleem van jouw klant hebt. Misschien wel specifiek gericht op deze tijd;
  • Hoe jij een oplossing op een veilige afstand kunt bieden;
  • Of jij eventuele gesprekken digitaal kunt voeren, zodat de persoonlijkheid aanwezig blijft;
  • Wees ook eerlijk en geef aan wat je op dit moment even niet kan betekenen voor jouw klanten. 

 

Geef jouw Google Ads in crisistijd dus niet op! Juist nu is het een goed moment om met advertenties online aanwezig te zijn. De online activiteiten nemen toe nu bijna iedereen thuis zit. Speel hierop in met jouw advertenties. Wanneer je in deze periode jouw online marketing opschaalt kun je op langetermijn een sterke indruk achterlaten. 

Heb je hulp nodig bij jouw Google Ads in crisistijd of heb je vragen?

Neem dan contact op met onze specialisten!

[su-button url="/contact" type="1"]Neem contact op[/su-button]

Bron: Google Ads

 

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd