Schurq

E-mail Benchmark 2020: Nieuwe mogelijkheden voor B2B e-mailmarketing

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De nieuwe editie van de E-mail Benchmark is gepubliceerd. En dat is eerder dan dat wij gewend zijn! En nog een verrassing: de Benchmark is nu een interactief dashboard geworden. In dit blog delen wij de belangrijkste resultaten uit de Nationale E-mail Benchmark 2020.

Naast het interactieve dashboard, zitten er nog meer verrassingen in de Benchmark. Je kunt bijvoorbeeld meer inzicht krijgen in de ratio’s van e-mailcampagnes. Dit is ideaal, want hierdoor kun je jouw resultaten van een bepaalde e-mailcampagne vergelijken met de campagnes van andere bedrijven in jouw branche. Het dashboard beschikt over verschillende filters. Je kunt zo jouw zoekopdracht verfijnen naar onderwerpen die belangrijk voor jou zijn. En nog iets super handigs: je kunt nu ook heel eenvoudig cijfers van voorgaande jaren (2015 t/m 2019) met elkaar vergelijken. Zo hoef je niet steeds terug te blikken naar eerdere blogs over de benchmark. 

Het meten van e-mailcampagnes  

Om te meten hoe succesvol een campagne is, kijk je naar de Open Rate en de Click Rate. De resultaten van deze rates verschillen voor de B2B en de B2C bedrijven. Voor B2B zijn deze namelijk gestegen, terwijl ze voor B2C gedaald zijn. 

Open Rate

De gemiddelde Open Rate voor B2B bedrijven ligt op 37,18%. Dit is een stijging van 4,92% ten opzichte van 2018. Voor B2C bedrijven is dit percentage juist gedaald van 41,8% in 2018 naar 40,13% in 2019.

B2B

open rate B2B

B2C

open rate b2c

Click Rate

De Click Rate bestaat uit de Click Through Rate (CTR) en de Click To Open Rate (CTO). De CTR voor B2B bedrijven bleef de afgelopen jaren dalen. Gelukkig is daar nu een einde aangekomen. In het dashboard van de E-mail Benchmark 2020 is namelijk te zien dat de CTR is gestegen. Voor B2B bedrijven is de gemiddelde CTR van 5,72% in 2018 naar 7,28% in 2019 gegaan. Voor B2C is de gemiddelde CTR gedaald van 8,64% in 2018 naar 7,85% in 2019. 

B2B

click rate b2b

B2C

click rate 2

Ook de CTO is na een daling in de afgelopen jaren nu gestegen bij B2B bedrijven. De mogelijkheden in marketing automation om e-mails te personaliseren dragen hier mooi aan bij.

De gemiddelde CTO voor B2B bedrijven in 2019 is 18,45%. Dit is een stijging van 3,13% ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor de B2C bedrijven is ook hier helaas een daling te zien, -1,21% ten opzichte van 2018.

B2B

e-mail benchmark b2b

B2C

e-mail benchmark b2c

Het beste verzendmoment voor een hoge Open Rate en Click Rate

Ook bij de beste verzendmomenten zie je een verschil tussen de Open Rate, CTR en CTO bij B2B en B2C bedrijven. 

Open Rate

In 2019 was vrijdag voor B2B het beste moment om een e-mail te versturen. Je kunt het beste een e-mail versturen om 01.00 uur of om 04.00 uur voor een hoge Open Rate. Voor B2C is het beste verzendmoment op maandag om 00.00 uur. 

B2B

open rate b2b

B2C

open rate b2c

Click Rate

In 2019 is voor B2B bedrijven maandag zowel voor de CTR als de CTO het beste verzendmoment. Maar het tijdstip verschilt wel. Je e-mail scoort een hogere CTR als je een e-mail verstuurt om 01.00 uur. Voor de CTO is dit om 01.00 uur of tussen 06.00 uur en 07.00 uur. 

e-mail benchmark click rate

Voor B2C bedrijven is het beste verzendmoment in 2019 voor CTR op zaterdag om 00.00 uur en voor CTO op zaterdag om 12.00 uur of om 21.00 uur.

e-mail benchmark click rate b2c

Maak jouw verzendmoment zo specifiek mogelijk voor elke doelgroep dankzij de filterfunctie

Het juiste verzendmoment hangt echter ook af van het type campagne dat je wilt versturen, jouw doelgroep en de concurrentie. Vraag je je nu af hoe je aan deze gegevens komt? Simpel! Het nieuwe E-mail Benchmark 2020 dashboard biedt de mogelijkheid om te filteren per doelgroep, branche, jaar en campagneomvang. Op deze manier kun je zo specifiek mogelijk analyseren welk verzendmoment het beste voor jouw e-mailcampagne is. Nog beter scoren in de inbox van jouw ontvangers? Lees de de belangrijkste resultaten uit Het Nationaal e-mailonderzoek 2019

Resultaten van de aflevering van e-mails

Een hoge CTR is niet jouw eerste uitdaging. Je dient ten eerste na te gaan of jouw e-mail überhaupt wel is aangekomen bij de ontvangers. Hiervoor wordt er gekeken naar de Acceptance Rate (AR), Hard Bounce Rate (HBR) en Soft Bounce Rate (SBR).

e-mail benchmark cijfers

De AR laat het percentage e-mails zien dat is afgeleverd. De gemiddelde AR in 2019 is 99,31%. Er is echter wel een verschil tussen B2B (98,99%) en B2C (99,44%).

De HBR laat het percentage permanent geweigerde e-mails zien. De gemiddelde HBR in 2019 is 0,34%. Ook dit verschilt bij de B2B en B2C bedrijven. Voor B2B is dit 0,42% en voor B2C 0,31%.

De SBR laat het percentage tijdelijk geweigerde e-mails zien. De gemiddelde SBR in 2019 is 0,44%. Met opnieuw een verschil tussen B2B (0,74%) en B2C (0,32%). 

Marketing automation belangrijke uitdaging in 2020 

Volgens de Emerce maakte in 2019 al meer dan de helft (53%) van de B2B marketeers gebruik van marketing automation. 18% van de B2B marketeers gaf in 2019 aan dat ze van plan zijn om marketing automation in te zetten. Het gebruik van marketing automation blijft toenemen, aangezien in 2018 nog maar 40% van de B2B marketeers aangaf gebruik te maken van marketing automation. Voor 2020 is marketing automation opnieuw een uitdaging voor bedrijven. Heb jij hulp nodig bij het implementeren van marketing automation in jouw organisatie? Neem dan contact op met onze specialisten! 

Wil je meer weten over e-mail marketing of heb je hulp nodig bij jouw e-mailmarketing strategie?

Neem dan contact met ons op!

[su-button url="/contact" type="1"]Neem contact op[/su-button]

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd