Schurq

E-mail opnieuw de belangrijkste vorm van online marketing

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

In 2017 is er net als elk jaar een Nationaal E-mail Onderzoek uitgevoerd onder ruim 2000 Nederlanders. Hieruit blijkt opnieuw dat e-mail de belangrijkste vorm van online marketing is. Je kunt dus weer aan de slag met nieuwe e-mailcampagnes!

In 2016 zijn er twee voorspellingen gedaan:

- E-mail wordt steeds belangrijker voor e-commerce;

- E-mail “verzakelijkt” steeds meer.

Beide voorspellingen zijn uitgekomen.

E-mail scoort nog steeds het hoogst ten opzichte van andere kanalen en is op veel vlakken gelijk gebleven of gestegen.

In dit blog delen we de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek en vergelijken we de nieuwe resultaten met de resultaten van het jaar ervoor (2016).

#1. Online aankopen naar aanleiding van een e-mailcampagnes zijn gestegen

In 2016 kocht 73% weleens iets online naar aanleiding van e-mailcampagnes. In 2017 is dit gestegen naar 75%. Reclame e-mails verleiden ons vaker tot een online aanschaf dan social media. Gemiddeld 30% koopt weleens iets via Facebook, maar e-mail blijft de koploper op het gebied van e-commerce.

58% van de respondenten heeft zelfs vaker dan 1x een aankoop gedaan naar aanleiding van een commercieel bericht per e-mail.

e-mailcampagnes

#2. De helft van de Nederlanders doet maandelijks een online aankoop

De helft van de Nederlanders doet elke maand een online aankoop, 17% doet dit zelfs wekelijks. Voor een online aankoop gaat 48% direct naar een webshop en 30% googelt eerst. Social media scoren laag op deze vraag. Nu social media het makkelijker en sneller maken om een online aankoop te doen, verwachten wij dat social media dit jaar hoger zullen scoren.

Een online aankoop wordt door 16% van de Nederlanders het vaakst op een smartphone gedaan. Het is nog niet het populairste device voor een online aankoop, maar er wordt verwacht dat dit percentage in 2018 zal oplopen.

online aankopen naar aanleiding van e-mailcampagnes

 

#3. Maandelijkse nieuwsbrieven behouden hun populariteit

Opnieuw heeft 85% van de respondenten zich in het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. Echter heeft in 2017 55% zich op 1 of meer nieuwe nieuwsbrieven zich ingeschreven ten opzichte van 57% in 2016. Leeftijd speelt geen grote rol in de resultaten. Bijna alle Nederlandse vertonen vrijwel hetzelfde inschrijfgedrag.

In totaal is 93% van de Nederlanders ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven.

De grootste reden waarom men zich inschrijft voor een e-mail nieuwsbrief is een mooie aanbieding die er tegenover staat. Of nadat men een aankoop afgerond heeft. 

e-mailnieuwsbrieven

#4. Een te hoge frequentie is de voornaamste reden voor uitschrijvingen

In 2016 schreef 50% zich nog uit voor e-mail nieuwsbrieven vanwege een te hoge frequentie. In 2017 is dit gestegen naar 66%! De tweede reden: ‘oninteressante onderwerpen’ stond toen nog op 49%, maar is ook gestegen naar 61%.

In vergelijking tot inschrijvingen, liggen de uitschrijvingen toch nog lager. 85% abonneert zich jaarlijks op nieuwe e-mailnieuwsbrieven en 78% schrijft zich jaarlijks weer uit.

#5. Het aantal e-mails per week is gestegen

Het aantal ontvangen e-mails per week was in 2015 gemiddeld 96! Dit daalde in 2016 naar 79 e-mails. In 2017 is dit aantal toch weer gestegen. Nederlanders ontvangen gemiddeld 86 e-mails per week.

#6. Meer dan de helft van de Nederlanders checkt hun e-mail 1 tot 6 per dag

E-mail is in populariteit gestegen als het gaat om het aantal keer dat wij onze e-mail checken per dag. In 2016 checkte 40% hun e-mail dagelijks 1 tot 3 keer. In 2017 bekeek gemiddeld 66% hun e-mail 1-6 keer!

Opvallend is dat in de leeftijdscategorie 65+ zelfs 78% hun e-mail 1 tot 6 keer checkt. Dit is het hoogste percentage van alle leeftijdscategorieën.

aantal e-mail checks per dag

#7. De smartphone is het populairste device om e-mails te lezen

De smartphone stijgt elk jaar aan populariteit (2016 - 36%, 2017-37%) en werd in 2017 door gemiddeld 43% het vaakst gebruikt om een e-mail te lezen. De populariteit van de laptop neemt hierin af. In 2016 was dit nog 30% en in 2017 27%. Alleen in de leeftijdscategorie 55+ worden desktop en laptop vaker gebruikt dan de smartphone.

Gmail is hierbij de meest gebruikte e-mailprovider.  

Op welk device lees je het vaakst je e-mails

#8. Start de dag niet met een lach maar met WhatsApp en e-mail

Onze digitale dag start in 2017 nog steeds met e-mail (43%), WhatsApp (31%) en Facebook (15%). Dit verschilt overigens nog wel per leeftijdscategorie. 55+ begint hun dag namelijk met e-mail terwijl de jongeren, bijvoorbeeld 18-24 jaar, hun dag beginnen met WhatsApp.

Nederlanders lezen op verschillende momenten van de dag hun mail. 48% van de Nederlanders opent de mail tussen 19.00 en 21.00 uur, daarnaast is 07.00 - 09.00 uur ook een voorkeurstijdstip. Pas na 23.00 uur lezen we bijna geen e-mail meer.

Tussen 19.00 en 21.00 uur zitten de meeste Nederlanders op social media. WhatsApp is het meest gebruikte social mediaplatform.

e-mailcampagnes

#9. Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in e-mail als het gaat om digitale privacy

Meer dan de helft van de Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in e-mail als het gaat om hun privacy. Toch hebben de Nederlanders er steeds minder vertrouwen in. In 2015 scoorde e-mail nog 66%, in 2016 60% en in 2017 58%. Het vertrouwen in WhatsApp is hetzelfde gebleven: 17%.

e-mail privacy

De conclusie

Hier en daar een stijging of een daling, maar de conclusie staat: e-mail is nog steeds de belangrijkste vorm van online marketing. Dankzij marketing automation kunnen de e-mailcampagnes nu zeer relevant gemaakt worden met dynamische content en in de juiste fase van de customer journey verstuurd worden. Dit zorgt ervoor dat je niet lukraak e-mails verstuurd, maar juist heel gesegmenteerd en gepersonaliseerd. Deze e-mails kun je o.a. gebruiken om leads verder door de customer journey naar de sale te begeleiden. 

Wil jij meer informatie over marketing automation en/of het inzetten van relevante e-mailcampagnes?

Neem contact met ons op!

Contact button SearchUser

 

 

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2