Schurq

Een killer blog schrijven in 10 stappen

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Een killer blog schrijven.. het lijkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Wellicht herken je het probleem: je hebt tientallen blogs geschreven maar ze zijn praktisch onvindbaar in Google, hebben weinig bereik en de lezers die je trekt, leiden niet tot een conversie. Dat klopt….

Ook al heb je het blog met de beste intenties geschreven. Een blog is meer dan slechts schrijven over een (interessant) onderwerp. Een goede organische positie, meer bereik en meer conversies krijg je niet door zomaar lukraak een tekst te schrijven en te publiceren.

In dit blog delen wij tips om een killer blog te schrijven die én gevonden wordt in de zoekresultaten van Google én conversies oplevert.

Stap 1. Breng de zoekwoorden in kaart

 

Je wilt dat jouw blog/website gevonden wordt in de zoekresultaten van Google. Dan is het belangrijk dat je het zoekgedrag van jouw potentiële klant in kaart brengt. Dat je weet waar jouw potentiële klanten op zoeken en dat jij bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

Je kunt ook door onze specialisten een gratis zoekwoorden scan laten doen. Wij leveren dan een relevante lijst met goede zoekvolumes aan, zodat jij aan de slag kunt!

Zodra je de zoektermen in kaart hebt gebracht, kun je een blog gaan schrijven met één zoekwoord als onderwerp. Wij gebruiken in dit blog als voorbeeld: conversie-optimalisatie.

Maak in de tekst vervolgens ook gebruik van verwante zoekwoorden, zoals synoniemen.

Stap 2. Zorg ervoor dat het blog genoeg tekst bevat

 

Voor een goede Google indexatie is het belangrijk dat het blog voldoende woorden heeft. Google heeft het liefst blogs met minimaal 300 woorden. Langer is nog beter. Wij werken in WordPress en maken gebruik van de Yoast SEO plugin. De Yoast SEO plugin geeft aan wanneer je voldoende woorden gebruikt hebt.

Yoast SEO aantal woorden

 

Stap 3. Communiceer vanuit het probleem/de behoefte

 

Lezers belanden vaak op een blog wanneer zij vanuit een probleem/behoefte zoeken naar een antwoord. Het is dus belangrijk dat jij (een concreet) antwoord geeft in je blog. Je dient dan wel vooraf in kaart te brengen wat het probleem/de behoefte van de lezers precies is.

Als je schrijft vanuit een probleem/de behoefte (de “why”) spreek je het gedeelte in het brein aan dat over de beslissingen gaat (het niet-taalgedeelte, ons onderbewuste niveau). Uit onderzoek blijkt dat het besluit of lezers op de call-to-action button klikken en hun gegevens achterlaten wordt genomen op basis van een gevoel. En dit gevoel kun jij als schrijver beïnvloeden!

Lees hier meer over in onze blog over de Golden Circle van Simon Sinek.

Communiceer dus vanuit het probleem/de behoefte. Begin met de “why” waarin je beschrijft waarom men zich bijvoorbeeld ergens voor moet inschrijven, voor een training of om een e-book te downloaden.

Wat levert het de klant op en hoe helpt het de klant met zijn of haar probleem/behoefte? Wanneer jij het gevoel van de lezer kunt overtuigen dat je hen iets waardevols geeft, zijn zij bereid om jou iets terug te geven namelijk hun contactgegevens :).

 

Golden Circle van Simon Sinek

 

Stap 4: Verwerk interne links

Voor de SEO, maar ook voor de bouncepercentage van je website, is het goed om interne links te verwerken in jouw blogs. Hierbij is het belangrijk dat de linktekst en de eventuele alt-tekst relevant is voor de pagina waar je naar verwijst. Als je enkel “klik hier” gebruikt, is dat niet zo concreet en relevant als “Lees hier meer over conversie-optimalisatie”.

In een blog kun je bijvoorbeeld verwijzen naar eerdere blogs of pagina’s die aansluiten op het onderwerp van jouw blog.

Meer lezen over meten waar leads vandaan komen >>

 

Stap 5: Schrijf alsof de lezer voor je zit

Niks leest vervelender dan een lange lap tekst dat op een saaie manier geschreven is. Taaie stof zal ervoor zorgen dat jouw lezers binnen no-time de pagina verlaten.

Zorg voor een frisse en vlotte schrijfstijl: wissel af tussen korte en lange zinnen en gebruik korte alinea’s. Het artikel dient makkelijk te lezen en te begrijpen zijn. De lezer moet als het ware het gevoel hebben alsof je recht voor hen zit en je hen face-to-face antwoord geeft op hun vraag.

 

Stap 6: Zorg voor relevante content

Zorg ervoor dat de inhoud van jouw blog écht relevant is voor de lezers.

Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat men na de eerste alinea nog wil doorlezen en dat zij aan het einde van jouw blog denken “Yes, hier heb ik echt iets aan gehad” of “Yes, dit heeft mijn probleem/behoefte opgelost”.

Wanneer lezers dit niet hebben, zullen zij de pagina verlaten of alsnog niet converteren. Tevens is relevante informatie belangrijk voor een goede Google indexatie.

 

Stap 7: Vul content aan met bijpassende afbeeldingen / video’s

Een lange lap tekst leest niet fijn. Vul de content daarom aan met bijpassende afbeeldingen/video’s. Bovendien heb je het soms over onderwerpen die eenvoudiger te begrijpen zijn als je visualisaties gebruikt.

De afbeeldingen kun je echter niet zomaar overal vandaan plukken. Je hebt namelijk te maken met auteursrechten. Mocht je écht graag een bestaande afbeelding gebruiken, omdat je deze zelf niet hebt. Vermeld dan de bron erbij.

Er bestaan ook websites waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden. Een voorbeeld hiervan is Shutterstock. Echter betaal je hier wel voor de afbeeldingen. Er zijn ook gratis websites voor rechtenvrije afbeeldingen, bijvoorbeeld Pixabay.

Pixabay

 

Stap 8: Zorg voor een goede CTA

Als je wil dat jouw blog leidt tot conversies, is het belangrijk dat je een concrete call-to-action in jouw blog hebt staan. Een blog zonder CTA is sowieso altijd een gemiste kans.

Het is belangrijk dat je voor jezelf bepaalt wat je de lezer wil laten doen. Bijvoorbeeld: contact opnemen, een afspraak maken, een demo aanvragen of inschrijven voor een event. In het blog schrijf je dan naar deze conversie toe.

De call-to-action button dient te omschrijven wat de lezer kan verwachten wanneer hij/zij op de knop klikt.

voorbeeld cta button

Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw CTA meetbaar is. Zo weet je hoe vaak men vanuit jouw blog op de button klikt en of deze klik daadwerkelijk tot een conversie heeft geleid.

Je kunt door onze specialisten jouw Analytics gratis laten inrichten, zodat je de conversies kan meten.

 

Stap 9: Hang jouw blog op de juiste manier in de website (SEO)

Oké je hebt een killer blog geschreven, maar nu is het van belang dat deze wel gevonden wordt in zoekmachines. Anders zal jouw blog maar weinig lezers hebben en dat is natuurlijk zonde van al dat werk dat je eraan hebt gehad. Daarom is het belangrijk dat het blog wel op de juiste manier in de website hangt.

Voor de organische vindbaarheid (SEO) is het belangrijk dat je het door jou gekozen zoekwoord op meerdere plekken in het blog verwerkt. Ter visualisatie nemen wij onze eigen blog als voorbeeld.

Verwerk de zoekterm in:

– De url van het blog
Zorg ervoor dat de zoekterm hierin staat. Het liefst vooraan;

blog url

 

– De titel van het blog
Zorg ervoor dat de zoekterm in de titel van het blog voorkomt;

Titel blog

 

– De koppen van een blog
Verwerk de zoekterm in de headers van je blog, zoals de H1 en H2.

blog koppen

 

– De Alt-teksten van afbeeldingen
Hier denk je niet zo snel aan, maar ook de afbeeldingen zijn belangrijk voor jouw organische positie. Let er daarom op dat jouw afbeeldingen een bestandsnaam hebben die aansluit op het zoekwoord en dat je de alt-tekst invult met daarin het zoekwoord verwerkt;

alt-tekst afbeeldingen

 

– De body
Een beetje vanzelfsprekend natuurlijk, maar we zeggen het toch maar voor de zekerheid. Je dient het zoekwoord ook een aantal keer te gebruiken in de body van het blog. Gebruik hierbij de juiste balans. Te vaak is namelijk niet goed. Sommige SEO plugins, waaronder Yoast geven aan of het zoekwoord genoeg vermeld is.

Belangrijk is dat het zoekwoord in ieder geval in de eerste alinea van het blog staat.

Body blog

 

– SEO title en meta description
Zorg ervoor dat jouw website beschikt over een SEO plugin, bijvoorbeeld Yoast. Zodat je de SEO titel en de meta description aan het blog kunt meegeven. Zo kun je zelf aangeven hoe je wilt dat het blog in de zoekmachines weergeven wordt.

Zorg ervoor dat je ook hier het zoekwoord in verwerkt. De plugin geeft door middel van een “stoplicht” aan of alles voldoende is ingevuld. Groen betekent dat het goed is ingevuld.

seo titel en meta omschrijving

 

Nu kun je het blog publiceren!

Als je bovenstaande stappen volgt wanneer je het blog schrijft en het blog op deze manier in de website hangt, volg je de juiste weg naar een goede organische positie in Google.

vindbaarheid in Google

 

Stap 10: Deel op social media

Om meer bereik en lezers te trekken, kun je een blog delen op de social media kanalen van jouw organisatie. Dit wordt namelijk ook door zoekmachines geïndexeerd. Maak de post zo aantrekkelijk mogelijk met ongeveer twee zinnen die jouw volgers uitnodigen om het blog te lezen. Vervolgens plaats je de url in het bericht. Je kunt de url verkleinen door er een bitly van te maken.  

Maak gebruik van Analytics UTM tags via de gratis url builder, zo kun je eenvoudig in Analytics terugvinden vanaf welk kanaal jouw lezers op het blog terecht zijn gekomen.

Lees hier meer over in onze blog over de UTM tags.


Een killer blog schrijven in een notendop

De combinatie van een blog met een goede, relevante inhoud en de manier waarop je het blog in je website hangt, zal ervoor zorgen dat jouw blog meer lezers trekt. Meer lezers betekent ook meer kans op conversies.

  • Kies een onderwerp/focus trefwoord met een goed zoekvolume;
  • Zorg ervoor dat het blog lang genoeg is (minimaal 300 woorden);
  • Gebruik een goede call-to-action;
  • Verwerk interne links;
  • Schrijf alsof je face-to-face met de lezers communiceert;
  • Zorg voor relevante content;
  • Voeg bijpassende afbeeldingen/video’s toe;
  • Hang jouw blog op de juiste manier in de website (SEO). Verwerk het gekozen trefwoord op de juiste plekken (bijvoorbeeld: titel, H2, eerste alinea, body, alt-tekst van afbeeldingen en meta’s etc.);
  • Deel het blog op social media kanalen van jouw bedrijf voor nog meer bereik.

Sit back and relax, laat jouw blog nu het werk doen en monitor het resultaat in Google Analytics. Optimaliseer waar nodig, zodat de lezers en conversies blijven binnenstromen.

Succes met het schrijven van jouw killer blog!


 

[su-columns][su-column width=”48%”]

Mariola van Middelkoop

 

[/su-column][su-column width=”48%”]

Heb je nog vragen?

Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

[su-button url=”https://www.searchuser.nl/contact/” type=”1″]Contact[/su-button]

Geen vragen? 

Lees dan hier hoe wij content marketing aanpakken voor onze klanten

[su-button url=”https://www.searchuser.nl/diensten/b2b-content-marketing/” type=”1″]Onze Werkwijze[/su-button]

[/su-column][/su-columns]

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd