Schurq

NIEUWS | Google introduceert gtag.js als nieuwe Analytics tracking code

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Onlangs liet Google weten dat zij een nieuwe Analytics tracking code introduceren: de gtag.js. Deze code is de opvolger van analytics.js en gaat er onder andere voor zorgen dat gebeurtenissen/events en e-commerce transacties eenvoudiger te implementeren zijn.

Google komt met de nieuwe code door de implementatie van Google Tag Manager. Hierdoor was de analytics.js code omslachtig omdat je daar wijzigingen in de broncode van de website voor nodig had.

De nieuwe code ziet er als volgt uit:

<!– Global Site Tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=“https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=GA_TRACKING_ID”></script>
<script>
  window
.dataLayer = window.dataLayer || [];
 
function gtag(){dataLayer.push(arguments)};
  gtag
(‘js’, new Date());
  gtag
(‘config’, ‘GA_TRACKING_ID’);
</script>

Voordelen van de nieuwe tracking code:

– De tracking code is geïntegreerd in Tag Manager;

– De functionaliteit van Google Analytics is toegevoegd aan de DataLayer van de Tag Manager waardoor de overstap op Tag Manager makkelijk is;

– Het noteren van o.a. paginaweergaven, transacties, statistieken, gebeurtenissen en transacties wordt makkelijker;

Moet je nu direct de nieuwe code implementeren?

Nee, dit is niet per se nodig nog als je nu gebruikmaakt van analytics.js. Echter is de overstap naar Google Tag Manager dan vaak lastiger, maar niet onmogelijk. De overstap naar Tag Manager zouden wij echter wel aanraden. Mocht je op dit moment bezig zijn met een nieuwe website en nog niet in Tag Manager willen investeren, dan kun je het beste starten met de gtag.js code. Dan is de overstap in de toekomst naar Tag Manager makkelijker.

Meer lezen over hoe je deze code op jouw website plaatst? Klik hier >>

Heb je hulp nodig bij het implementeren van de juiste tracking codes?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
minuten

Blogreeks (6/9): Conversie optimalisatie

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV

|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversions API