Schurq

Hoe kun je de conversie van je website optimaliseren? (2/2)

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Krijgt je website steeds meer bezoekers maar weet je niet waarom ze afhaken bij de betalingspagina? Misschien is het tijd om Hotjar te gebruiken.

Veel marketing bureaus zetten tegenwoordig Hotjar in voor hun klanten – zo ook SearchUser.

De reden hiervoor is dat je met Hotjar enorm veel mogelijkheden hebt om het (live) gedrag van jouw website bezoeker in detail te analyseren.

Zodat je precies ziet welke elementen in je website een positieve invloed hebben op de conversie, en welke elementen overbodig ofwel belemmerend zijn.

Met Hotjar heb je voor een laag bedrag (start = gratis) toegang tot 7 krachtige tools, welke je allemaal kunt inzetten om de juiste keuzes te maken met betrekking tot je web design. Deze 7 tools zijn: heatmaps, video opnames, funnel analyse, form analyse, surveys, polls en zelfs ‘user testing’.

Het eerste blog over Hotjar  kun je hier lezen, waarbij we de verschillende heatmaps en video recordings hebben besproken.

In dit blog lees je wat de mogelijkheden zijn van conversie funnels, form abandonment, feedback polls en surveys.

CONVERSION FUNNEL

Wil je weten waar in de conversie funnel de meeste bezoekers afhaken?

Gebruik dan de Cenversion funnel tool en analyseer het bezoekersgedrag door een door jou opgestelde funnel. Stel het navigatiepad in richting het conversiemoment (bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier) en start de funnel.

Uiteraard gebruik je deze tool in combinatie met de andere Hotjar tools als video recordings en heatmaps. Zo kun je de specifieke web pagina’s waar de bezoeker afhaakt nader onderzoeken. Kortom, de funnel analyse geeft je het waar (de bezoeker afhaakt), en de heatmaps en recordings geven je het waarom (de bezoeker afhaakt).

hotjar

FORM ABANDONMENT

conversie optimalisatie - hotjar

Een belangrijk conversiemomment voor veel B2B websites is het invullen van een formulier. Daarin vragen veel ondernemers zich af hoe lang dit formulier moet zijn. Kortom, hoeveel informatie vraag je?

In plaats van formulieren maken op ‘gevoel’, kun je het beste de formulieren testen met de form analyse tool van Hotjar. Met deze tool kun je onderzoeken ho
e lang het duurt om een specifieke vraag te beantwoorden en bij welke vraag het formulier (en de website) wordt verlaten.

Als je de vragen die veel tijd kosten of niet worden beantwoord aanpast, kun je vaak een directe verandering zien op je conversie.

FEEDBACK POLLS

Ben je benieuwd wat bezoekers van je website vinden? Of wil je graag feedback over je product?

Met de feedback polls van Hotjar kunnen bezoekers antwoord geven op een vraag (of meerdere vragen) via een pop-up scherm.

Met de feedback poll kun je 1 of meerdere vragen stellen aan de bezoeker. Je kunt precies instellen waar en wanneer de pop-up dient te verschijnen:conversieoptimalisatie

  • je kunt bepalen waar op de pagina (links of rechts) de pop-up verschijnt;
  • wanneer de pop-up verschijnt, na een bepaald aantal seconden of wanneer de bezoeker de pagina wil verlaten;
  • op welk device de pop-up verschijnt;
  • op weke pagina de pop-up verschijnt;
  • je kunt ook de achtergrondkleur en een licht of donker thema kiezen.

De feedback poll is laagdrempelig: het invullen ervan is niet verplicht en persoonlijke gegevens worden niet gevraagd. Zo kost het de bezoeker minimale input en zal de poll sneller ingevuld worden.

Wil je weten wat de algemene indruk van de website of een specifieke pagina is? Gebruik dan de Feedback poll.

feedback conversieoptimalisatie

SURVEYS

Kies voor surveys als je op zoek bent naar nieuwe inzichten en uitgebreide feedback over je website. Wil je meerdere vragen stellen aan website bezoekers of heb je specifieke informatie nodig?

Start dan met de survey tool. Via een pop-up scherm kun je eenvoudig een enquête starten. De bezoeker kan ervoor kiezen om de enquete wel of niet te starten. Klikt de bezoeker op ja, dan opent de enquête in een nieuw scherm.

Een survey is een uitstekende manier om meer informatie over de website te verkrijgen. Het nadeel is dat bezoekers na het invullen vaak niet meer terugkeren naar de website. Ook kun je de tool behalve een bedrijfslogo niet verder personaliseren.

WELKE TOOL GA JIJ GEBRUIKEN OM JE WEBSITE TE OPTIMALISEREN?

  • Conversion funnel: Bij welke stap in de conversie funnel verlaten de bezoekers je website?
  • Form abandonment: Weet je niet waarom het formulier op je website niet goed wordt ingevuld?
  • Feedback polls: Ben je benieuwd wat bezoekers van je website vinden?
  • Surveys: Wil je specifieke feedback informatie van de bezoekers ontvangen of gerichte vragen stellen?

Wil je weten hoe je Hotjar kunt inzetten om jouw website conversies te verhogen? Klik hier om een gratis adviesgesprek in te plannen. 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversion API

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel

|
Chantal Tol
|
4 minuten

The Cookieless Era (3/4): server-side tagging