Schurq

Jouw online marketing nu nog makkelijker met de nieuwe Google Adwords updates

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De wereld van digitale informatietechnologie en communicatie blijft ontzettend veranderen. One day you’re in, the next day you’re out! Bedrijven blijven innoveren en online marketeers blijven leren. Natuurlijk ook het grootste online marketing mechanisme wereldwijd: Google. Ieder jaar presenteert Google haar nieuwe innovaties tijdens Google Marketing Next.

Wij vertellen je wat jou de komende tijd te wachten staat.

Nieuw design Google Adwords interface
De belangrijkste update is het nieuwe design van de Google Adwords interface. Dit redesign is een stuk gebruiksvriendelijker en laat jou, door inzichtelijke campagnerapporten, in één oogopslag zien wat goed werkt, welke aspecten je kunt optimaliseren en waar nieuwe mogelijkheden liggen. Dit is belangrijk in de multi-channel en multi-device samenleving waarin we nu zitten.

2. Doelgroeptargeting innovaties

De schat aan informatie die alle Google producten leveren, zorgt ervoor dat jij relevante doelgroepen kunt creëren. Door alle informatie te koppelen, levert Google vanaf dit jaar nieuwe manieren van targeting:

- Consumentengedrag en Levensgebeurtenissen

Op basis van zoekgedrag en andere online signalen stelt Google relevante doelgroepen voor jou samen. Met deze nieuwe doelgroep kun jij gebruikers op YouTube en Gmail targeten die – op basis van hun zoek- en kijkgedrag – aangeven dat ze een grote levensgebeurtenis gaan beleven. Voorbeelden van deze levensgebeurtenissen kunnen zijn: mensen die gaan trouwen of hun eerste huis gaan kopen.

- In-market doelgroepen nu ook voor zoeknetwerk

Naast de introductie van deze nieuwe targetingmethoden werd ook bekend gemaakt dat de bekende in-market doelgroepen in het zoeknetwerk gelanceerd gaan worden. Dit houdt in dat adverteerders een doelgroep kunnen targeten op basis van aankoopsignalen, en een relevante advertentie kunnen tonen op basis van zoekwoorden. In-market doelgroepen zijn al enige jaren beschikbaar voor Display en YouTube campagnes.

2. Beter meten van je rendement

Een andere belangrijke innovatie tijdens Google Marketing Next is de nieuwe tool om je rendement beter te meten. De huidige op cookie gebaseerde attributiemodellen van Google waren tot op heden nog beperkt. Deze meten niet de impact van een advertentie die de gebruiker ziet op bijvoorbeeld de smartphone, maar later een aankoop doet via een tablet. Er wordt afgerekend volgens het last-click model. Maar om de performance op de juiste manier te kunnen beoordelen is datagedreven attributie juist erg belangrijk.

Om deze reden introduceert Google hier de juiste oplossing voor: Google Attribution. Deze nieuwe gratis tool maakt het mogelijk om de impact van online marketing activiteiten te meten over verschillende apparaten en kanalen.

Google Attribution
Google Attribution koppelt gegevens uit AdWords, Analytics en DoubleClick for Search en geeft de mogelijkheid om verschillende attributiemodellen te gebruiken. De data in Attribution kan vervolgens geïmporteerd worden in AdWords en DoubleClick for Search om advertising campagnes te optimaliseren. Om gebruik te maken van de tool voor DoubleClick Campaign Manager, is een uitgebreide variant benodigd: Attribution 360.

3. Beter inzicht in uniek bereik

Dat men meerdere apparaten gebruikt, zorgt er niet alleen voor dat jouw rendement moeilijk te meten is. Het is hierdoor ook moeilijk om te bepalen hoe vaak jouw advertenties de juiste doelgroep hebben bereikt. De huidige statistieken voor uniek bereik, meten het totaal aantal gebruikers dat je video- of display advertentie heeft gezien.

Bereik en frequentie zijn belangrijke metrics voor jouw campagne performance. Dat weet Google ook en daarom introduceren zij nu twee nieuwe statistieken:

- Unieke gebruikers

- Gemiddeld aantal vertoningen per gebruiker.

Ondanks dat het niet de grootste innovatie is die Google heeft aangekondigd, is het wel een hele belangrijke. Het voordeel van deze rapportage is dat gegevens worden ontdubbeld over iedere campagne. Deze gegevens bieden inzicht in de intensiteit van campagnes en kunnen gebruikt worden voor doelgroep optimalisatie. Zo kunnen adverteerders merk ervaringen die als onnuttig worden ervaren, verwijderen.

Tijdens Google Marketing Next is bekend gemaakt dat de nieuwe updates in december 2017 beschikbaar zijn voor elke adverteerder.

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV

|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversions API

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel