Schurq

Lokale vindbaarheid verbeteren middels local SEO

|
Leestijd 6 minuten
Door Guido Sombroek

Hoe kan je de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf optimaliseren of verbeteren? Een van de mogelijkheden is SEO. Local SEO wel te verstaan. En dat volgens de schurq. methode. Volledig geautomatiseerd. Maar eerst wat achtergrond informatie over SEO. Zo zorgen we dat iedereen begrijpt waar dit blog over gaat.

Wat is SEO en waarom SEO?

Het woord SEO is een afkorting van Search Engine Optimisation. Letterlijk vertaald vanuit het engels betekent het Zoekmachine Optimalisatie. En dat kan op verschillende manieren. Zo kun je de content op de pagina, de techniek waar jouw website op draait en de autoriteit van jouw website te verbeteren. Is dit allemaal conform de laatste SEO normen? Dan kan het zo zijn dat jouw pagina wordt weergeven binnen de organische zoekresultaten. Gewoon, gratis en voor niets. Omdat zoekmachines als Google, Yahoo of Bing de content, techniek en autoriteit van jouw pagina het best vinden passen op een ingevoerde zoekopdracht. Maar voordat we hier dieper op ingaan leggen we eerst de spelregels van SEO en Local SEO uit.

Geen uitleg over SEO nodig maar wil je weten hoe schurq. zich onderscheidt op het gebied van Local SEO? klik hier

Het bepalen van de keywords voor lokale vindbaarheid

We beginnen bij een zoekwoorden analyse.

Hiermee leggen we de focus vast. Een zoekwoord staat gelijk aan een zoekopdracht. Want alles wat je invoert in een zoekmachine wordt gezien als zoekopdracht. Jij vraagt Google als het ware om op zoek te gaan naar het antwoord op jouw zoekopdracht. Google verzorgt dit in de vorm van een pagina, video of een afbeelding. Of een combinatie hiervan. Houd rekening dat op sommige zoekwoorden meer wordt gezocht dan op anderen. En wordt er veel gezocht op een zoekwoord, dan is er vaak veel competitie. Hoe meer competitie, hoe moeilijker het is om de nummer 1 positie te behalen. En die positie wil iedereen natuurlijk.

De content afstemmen op één, maximaal twee zoekopdrachten per pagina.

Waarom? Omdat één pagina niet op meer dan één à twee vragen ècht antwoord kan geven. Want stel jij een vraag, een zoekopdracht, aan een zoekmachine als Google, Bing of Yahoo? Dan worden alle pagina’s op het internet geanalyseerd. Focust jouw pagina zich op vier, vijf of soms wel zes zoekwoorden,? Dan is er altijd wel een andere pagina die beter antwoord geeft dan de jouwe. Daarom focus je op één a twee zoekwoorden per pagina. En houd naast het zoekwoord ook de zoekintentie in de gaten. Want wat zou jij willen zien wanneer je zoekt naar ‘rode schoenen’? Juist. Een overzicht van alle rode schoenen die een bedrijf aanbiedt. Laat dat dan ook direct bovenaan de pagina zien. Op die manier beantwoord je de zoekopdracht direct.

Optimaliseren van afbeeldingen om lokale vindbaarheid verbeteren door SEO

Kijk naar de opbouw van jouw pagina’s.

Heb je hier wel eens over nagedacht of naar gekeken? Zoals eerder gezegd worden alle vindbare pagina’s op het internet meegenomen wanneer er een zoekopdracht plaatsvindt. Maak het dan ook niet onnodig moeilijk. Zorg dat jouw pagina’s logisch opgebouwd zijn. Zie iedere pagina als een apart boek. Een boek heeft één titel, een pagina dus ook. Deze geven we de ‘h1 tag’. Zo weten zoekmachines direct waar de pagina over gaat. Na de intro komt het eerste hoofdstuk. Deze geven we de ‘h2 tag’. Ga je dieper in op het hoofdstuk en wordt de tekst te lang, dan voegen we paragrafen toe middels een ‘h3 tag’. Logisch toch?

Het optimaliseren van afbeeldingen voor lokale vindbaarheid

Ook afbeeldingen moeten worden geoptimaliseerd.

‘Maar een afbeelding is gewoon een plaatje toch?’ Zeker. Maar de software van en zoekmachine die jouw website analyseert ziet geen afbeeldingen. Die lezen alleen de codering van jouw website. En die software leest alleen de bestandsnaam en de alt-tag van een afbeelding. Die kunnen we dus optimaliseren. Verwerk het zoekwoord, of een synoniem hiervan, in de bestandsnaam of de alt-tag. Beschrijf waar de afbeelding over gaat. Zo weten zoekmachines ook dat een afbeelding een marketing funnel weerspiegelt in plaats van een 2046378.jpeg…. Dan heb je nog de grootte, het aantal bytes van een afbeelding, dat van invloed is op de SEO prestaties.

Dus, als dit allemaal goed staat dan kom ik boven in de zoekresultaten? Nee. SEO bestaat uit 3 pijlers. Dit was alleen de content. SEO is een samenspel van alle 3. Door naar de techniek achter jouw website.

Techniek draait allemaal om ‘user friendliness.'

En vooral mobile friendliness. Jouw website wordt ‘mobile first’ geïndexeerd. Omdat dit het gedrag in de markt het beste weerspiegelt. Kijk eens in de spiegel. Wat zou jij doen wanneer je op zoek bent naar een bepaald product? Vaak wordt er (voor de duurdere producten) eerst onderzoek gedaan via de telefoon, waarna de werkelijke conversie op desktop plaatsvindt. Mobile first dus. Aankopen van goedkopere producten worden vaak ook afgerond op het mobiele apparaat. Daarom wordt jouw website ook beoordeeld op de mobiele versie, niet de desktop versie.

Optimaliseren van url structuur en de techniek van de webstite te verbeteren om lokale vindbaarheid te verbeteren door SEO

Zorg dat de core web vitals van jouw website in orde zijn.

Dat is waar het om draait. Wat zijn Core web vitals?

  • ‘Largest contentful paint’ (LCP) oftewel: Hoe lang duurt het voordat het grootste element van jouw website is geladen.
  • ‘Cumulative layout shift’ (CLS) is een maatstaf dat laat zien wanneer er voor het laatst verschuivingen zijn op jouw website.
  • ‘First Input Delay (FID) meet het verschil tussen het moment van klikken op een element en het moment dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt.
  • Is de laadtijd van het grootste element lang, duurt het lang voordat jouw website reageert wanneer je op een element klikt of verschuiven er nog elementen wanneer je aan het scrollen bent? Daar ergeren bezoekers zich aan. En dat straft een zoekmachine af. Jouw website wordt zo als niet gebruiksvriendelijk ervaren. In de volksmond noemen we dat een langzame website.

En met een langzame website raak je bezoekers kwijt.

Hoe je er voor zorgt dat jouw content zo goed kan worden geconsumeerd? Begin met een goede hostingpartij maar laat een developer ook eens kijken naar de code en het gebruikte javascript. Want techniek staat nooit stil, een website wel. Dus ook de code waar jouw website gebruik van maakt. Net als een auto geef je jouw website een jaarlijkse APK keuring. Het is tenslotte het digitale visitekaartje van jouw bedrijf, en meer natuurlijk..

Organisch zoekverkeer analyseren voor lokalel vinbaarheid

Hoe staat het met de url structuur van jouw website?

Een goede structuur zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring. En bovenal dat alle pagina’s makkelijk te vinden zijn voor de crawl robots van de zoekmachines. Dat is waar je naar op zoek bent. Want in de loop van de jaren komen er vaak pagina’s bij. Pagina’s waar iets van waarde op staat. Zijn deze moeilijk te vinden? Dan worden deze ook minder goed gevonden door de zoekmachines.

En dan nog de autoriteit van jouw website.

De betrouwbaarheid van jouw website. Dat wordt gemeten aan de hand van het aantal backlinks, de leeftijd van jouw domein en het aantal bezoekers dat direct naar jouw site gaat.

Backlinks zijn verwijzingen van het ene- naar het andere domein.

Wordt jij door een ander domein genoemd? Inclusief verwijzing? Dat houdt in dat de ene website jouw website als bron aanhaalt. Je wordt dus gezien als betrouwbaar. En wordt het domein, dat jouw domein als bron gebruikt, als betrouwbaarder gezien dan jouw domein? Dan stijgt jouw betrouwbaarheidswaarde. Snap je het nog? Precies. Daarom is het slim om een professional aan te haken. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld.

We hebben een grote nationale krant als bijvoorbeeld Het Parool en een regionale krant als de Nivo. Er wordt in beide kranten een artikel gepubliceerd over online marketing. Wij worden als schurq. genoemd in beide kranten. Welke vermelding denk jij dat zorgt voor meer betrouwbaarheid bij een bezoeker? Juist. Het Parool. Maar de Nivo is regionaal bekend, en zorgt dan ook voor extra waarde kijkend naar Local SEO.

Linkbuidling om lokale vindbaarheid verbeteren door SEO

Aangekomen bij Local SEO. Is dat verschillend van reguliere SEO?

Nee. Maar waarom dan dit blog? Omdat Local SEO de focus legt op één specifieke locatie per pagina. Daarom is Local SEO tijdsintensief. Heel tijdsintensief. En op die pagina moet alles wat we eerder in dit blog hebben beschreven kloppen. En meer nog zelfs. Want de reden dat je per zoekwoord een pagina wilt hebben in combinatie met een plaatsnaam is om content zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de zoekopdracht. Want zoek jij bijvoorbeeld op ‘badkamer tegelen Amsterdam’, dan sluit een pagina met content over ‘badkamer tegelen Amsterdam’ het beste aan op jouw zoekopdracht. En dat is niet het enige voordeel.

Een bezoeker die met een lokale zoekopdracht op de website komt is verder in de customer journey

Een bezoeker die een lokale zoekopdracht invoert is verder in de customer journey.

Spiegel het maar eens aan je eigen gedrag. Je woont in Amsterdam en zoekt iemand die jouw badkamer kan betegelen. Wat wordt jouw zoekopdracht?
A Badkamer tegelen
B Badkamer tegelen Noord Holland
C Badkamer tegelen Amsterdam
Zoek je naar ‘Badkamer tegelen’? Dan kan het zijn dat je zoekt naar verschillende manieren van tegelen of inspiratie. En ‘badkamer tegelen Noord-Holland’ is een zoekopdracht dat leidt naar verschillende aanbieders van tegelwerk. Maar ‘badkamer tegelen Amsterdam’ is een directe zoekopdracht van iemand die weet wat hij wil. Je hebt en badkamer en je zoekt een tegelzetter. En welke pagina wordt er dan op de eerste positie weergeven? Juist. Jouw pagina die puur- en alleen gaat over ‘badkamer tegelen Amsterdam’. Want die content sluit het best aan bij de zoekopdracht.

Op mobiel worden lokale zoekopdrachten nóg eerder vertoond.

Want zoek jij mobiel, dan ben je vaak op zoek naar verkopers, dienstverleners of leveranciers in de buurt. En een zoekmachine weet bijna altijd waar jij je bevindt. Op basis van jouw locatie worden de resultaten dan ook aangepast. Zoekmachines passen tegenwoordig zelfs generieke zoekopdrachten die mobiel worden ingevoerd aan. Want gemiddeld genomen zoeken smartphonegebruikers vaker naar een snelle oplossing in de buurt. Heb je met spoed een loodgieter of slotenmaker nodig? Dan pakt iedereen tegenwoordig direct zijn mobiel.

Een lokale zoekopdracht heeft minder concurrentie dan een generiek zoekwoord.

Waarom? Simpel. Er wordt minder gezocht op een lokaal zoekwoord zoals ‘online marketing bureau Purmerend’ dan op het generieke zoekwoord ‘online marketing bureau’. Dus daar wil jij als marketing bureau op gevonden worden. Want investeer jij liever tijd in content ten behoeve van een zoekopdracht waar

  • maandelijks 2400 keer naar wordt gezocht
  • maandelijks 20 keer naar wordt gezocht

Dat dacht ik al. Wij ook. De concurrentie ook. Want waarom zou je tijd investeren voor 20 bezoekers per maand met het risico dat een ander beter scoort dan jij? Stop. Lees eens terug. Niemand besteed aandacht aan een lokale zoekopdracht met weinig volume. En juist dat biedt mogelijkheden. Want er zijn 2500 steden en dorpen in Nederland. Stel nou dat er gemiddeld één lokale zoekopdracht per stad of dorp wordt gedaan in de maand… Dat betekent dat er meer lokaal dan generiek wordt gezocht! En dat is een reden om lokale SEO te automatiseren.

Minder organische concurrentie op lokale zoekopdrachten
Het combineren van lokale SEO met Google Ads

Als kers op de taart de voordelen in combinatie met Google Ads…

Maar SEO en Google Ads zijn toch twee verschillende dingen? Dat zou je zeggen. Maar omdat SEO zo tijdsintensief is zijn veel bedrijven overgestapt naar SEA. En daarom is er zoveel concurrentie en worden kliks duurder en duurder. Hoe lokale SEO pagina’s zorgen voor een vermindering in advertentiekosten? Dat heeft te maken met de kwaliteitsscore van advertenties.

Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe goedkoper de clicks.

En de kwaliteitsscore bestaat uit drie kenmerken. Dat zijn

  • Ervaring op de landingspagina
  • Advertentierelevantie
  • Verwachte klikfrequentie

    Google geeft ieder kenmerk onafhankelijk van elkaar punten. Het totaal van deze punten maakt de kwaliteitsscore. We beginnen bij de ervaring op de landingspagina. Hoeveel punten denk jij dat ‘de ervaring op de landingspagina’ krijgt wanneer iemand zoekt op ‘marketing bureau Purmerend’, klikt en landt op een pagina die geschreven is gericht op het zoekwoord ‘marketing bureau Purmerend’? Onze ervaring leert: 10/10!

    Door naar de advertentierelevantie en de verwachte klikfrequentie. Dat laten we over aan het algoritme van Google. Hier maken we gebruik van een Dynamic Search Ad. Met een Dynamic Search Ad bepaalt Google welke gebruiker een advertentie voorgeschoteld krijgt op basis van eerder vertoond gedrag. Sluit jouw gedrag als gebruiker naadloos aan op het gedrag van een gebruiker dat recent heeft geconverteerd? En zoek jij toevallig op ‘marketing bureau Purmerend? Dan krijg je op basis van het algoritme van Google een advertentie voorgeschoteld. Onze advertentie. Op die manier scoren de verwachte klikfrequentie en de advertentierelevantie ook beide 10/10 punten. Een totaalscore van 100% dus. En zo zorgen wij voor een vermindering van de advertentiekosten.

Maar hoe werkt het automatisch schrijven van unieke content per locatie dan?

Dat leggen we graag aan je uit in een persoonlijk gesprek. Maar dat het kan is zeker. Zonder duplicate content, met menselijke teksten en mogelijk in alle verschillende talen. Wat we nog wel kunnen vertellen is dat de content elke 3 maanden wordt vernieuwd omwille van een ‘fresh content boost’. Die boost krijg je wanneer je nieuwe content plaatst. Want niemand wil verouderde content voorgeschoteld krijgen. Daarom krijgt jouw nieuwe content een ‘fresh content boost’ van zoekmachines. En de ‘uniekheid’ van onze content is 90%. Zo zorgen wij er voor dat het nooit wordt aangemerkt als duplicate content.

Dus, benieuwd of schurq. iets jouw organisatie kan betekenen op het gebied van Local SEO?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook