Schurq

Marketingtrends in 2020 voor quick wins

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Een nieuw decennium is begonnen en de marketingtrends in 2020 staan klaar. B2B-trends gezien door de ogen van deskundige gasten. “If You Market, They Will Come” is een wekelijkse marketingpodcast waar experts uit de B2B-industrie elk onderwerp van B2B-marketing bespreken. Hierin kwamen vier belangrijke marketingtactieken naar de boven. Van deze strategieën wordt verwacht dat deze zich in 2020 voortzetten en onmisbaar zijn voor iedere B2B marketeer. 

#1. De videotrend

In 2018 gebruikte 63% van de bedrijven videomarketing. Hiervan vond 82% van de bedrijven dit belangrijk voor hun strategie en 83% rapporteerde een goede ROI van hun inspanningen voor videomarketing. De populariteit van video is aanzienlijk toegenomen in 2019 en zal zeker een opwaartse trend voortzetten in 2020. In één van onze vorige blogs lieten we zien hoe je de SEO van jouw YouTube video’s kan optimaliseren.

Video kan in alle soorten en maten komen. Alles van 10 seconden GIF’s tot video’s (bijvoorbeeld webinars) van een uur lang. Er wordt verwacht dat kijkers in 2020 selectiever zullen zijn, dus content van hoge kwaliteit is de key. Daarbij is het belangrijk dat video-content relevant en persoonlijk is. Het dient aan te sluiten op de behoeften van jouw doelgroep. Video’s dienen mensen op te leiden, te entertainen, informeren en/of inspireren. Bereikt jouw video dat niet, dan zal jouw doelgroep “ongevoelig” worden voor video. Ook als je video inzet voor content, wat eigenlijk niet als video ingezet hoeft te worden. 

YouTube video optimaliseren

#2. Contentmarketing

Dit is trend die we in meerdere onderzoeken terug zien komen: in 2020 zal contentmarketing nóg populairder worden. In de marketingpodcast wordt gezegd: “Mensen zijn in de loop der jaren zo gebombardeerd met slogans en reclameboodschappen dat ze het vertrouwen in bedrijven zijn verloren. Krachtige content, met name gegeven door experts op een bepaald vakgebied, is tegenwoordig ontzettend waardevol. Relevante en gepersonaliseerde content wekt vertrouwen dat leidt tot meer conversies en sales. Net als video, is het van cruciaal belang om echte waarde te bieden aan jouw doelgroep.”

Wat maakt content boeiend? Content om de content is niet voldoende. Of het nu gaat om video, audio of tekst, er moet een emotie gecreëerd worden bij de lezer. In 2020 gaat het om de persoonlijke interactieve ervaring die de klant heeft met jouw content, waardoor jouw inhoud aantrekkelijk genoeg is om op te vallen tussen alle concurrenten. B2B-marketing content sluit vaak niet aan op de verschillende fases binnen de customer journey. De verschillende teksten sturen de bezoekers niet altijd in een logische volgorde naar de volgende fase. Als jouw content ervaringsgericht is en je jouw publiek op een dieper niveau betrekt, dan heeft jouw marketingboodschap veel meer impact. 

Slimme B2B-marketeers zullen dit jaar manieren vinden om hun publiek een betere ervaring te bieden in elke fase van de customer journey. Vorig jaar hebben wij in onze blog al een aantal tips gegeven om jouw contentmarketing te verbeteren. Een van de beste en snelst groeiende methoden om jouw prospecten een geweldige ervaring te bieden met contentmarketing, is om je eigen podcast te starten. Bijna een kwart van alle podcast-luisteraars is de afgelopen zes maanden begonnen. Bovendien heeft 51% van de Amerikaanse bevolking ouder dan 12 jaar naar een podcast geluisterd.

foto killerblog schrijven - contentmarketing

#3. Verkoop- en marketing funnels 

Net als in 2019 wordt er verwacht dat verkoop- en marketing funnels waarschijnlijk in 2020 blijven fuseren, waardoor de customer journey persoonlijker wordt. Laura Patterson van Vision Edge beschreef in een podcast “Omdat zakelijke aankopen over het algemeen complexer zijn dan B2C-interacties, is de customer journey in B2B nog belangrijker dan die van B2C. Voor deze aankopen is vaak overleg en coördinatie met een manager of directeur nodig. 

Vorig jaar was het aantal B2B-kopers dat zei dat ze de interactie met een verkoopmedewerker waardevol vonden bij het verzamelen van informatie in hun eentje, iets hoger. Ondanks het feit dat er in 2020 meer transacties digitaal zullen plaatsvinden, zou de samensmelting tussen sales vertegenwoordigers en digitaal ook moeten toenemen. Deze trend moet het salesteam aanzetten om te kijken naar oplossingen om de waarde van hun product/dienst te verhogen met een grotere betrokkenheid van een écht persoon bij transacties.

De toegenomen waarde van het persoonlijker, en menselijker zijn als bedrijf, vormt een groot onderdeel binnen het fuseren van de sales- en marketing funnels.

Bottom line: Als geautomatiseerde interacties toenemen, zal menselijke interactie nog belangrijker worden. 

persoonlijke interactie

#4. Product Centric tot Consumer Centric

Product Centric marketing richt zich op het product van de verkoper. Consumer Centric Marketing richt zich op de behoeften en wensen van de klant. Aangezien er binnen marketing gestuurd wordt op het bieden van een goede ervaring aan de klant, is Consumer Centric de favoriete marketingmethode in 2020. De creatie van producten en content die een pijnpunt of behoefte van jouw doelen willen zal uiteraard bijdragen aan een plezierige ervaring voor prospects. De focus ligt op klantervaring en het aanspreken van de directe behoeften van de klant. Dit zal een van de grootste marketingtrends in 2020 binnen B2B-marketing zijn.

Samenvattend verwachten we de volgende marketingtrends in 2020:

  • Contentmarketing die zich richt op een prettige, behulpzame en soms interactieve ervaring;
  • Videomarketing die kijkers betrekt met boeiende content wat verder gaat dan de clichés die veel bedrijven als reclame gebruiken;
  • Marketing funnels waarbij de marketing en salesafdeling samenwerken met interactieve stappen om de klantervaring persoonlijker te maken;
  • Consumer-Centric Marketing die rechtstreeks met de prospect over hun problemen en levensstijl praat op een manier die ervoor zorgt dat de marketingboodschap met hen resoneert.

Heb jij nog belangrijke marketingtrends in 2020 die wij hieraan toe kunnen voegen?

Neem contact op met onze specialisten!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd