Schurq

Nederlanders omarmen e-mail (jouw organisatie ook?)

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker
Hoe belangrijk is e-mail in het leven van de Nederlander?

Heel belangrijk..

Blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2015. Nederlanders ontvangen het liefst via e-mail online reclameboodschappen. Een online aankoop start vaak met een aantrekkelijke aanbieding in hun inbox. Maar ook officiële post wordt graag ontvangen via e-mail.

En vrezen Nederlanders dan niet voor hun privacy? Nee, e-mail heeft een ijzersterke reputatie op het gebied van privacy.

Niet zo gek dat wij bij SearchUser fan zijn van e-mailmarketing en daarom gebruikmaken van Marketing Automation software.

Een reminder wat Marketing Automation ook alweer is?

Met Marketing Automation software kun je wanneer een lead zijn/haar e-mailadres achterlaat, deze direct automatisch opvolgen en hoef je je niet meer druk te maken om communicatie richting leads en prospects.

Bovendien kun je al het websitegedrag van de prospect meten. Zo kun je heel snel aflezen waar de interesses van de prospect liggen en wanneer deze klaar is voor de sale.

En dat allemaal met een e-mailadres! Meer informatie over Marketing Automation vind je hier >>

Terug naar het onderzoek:

Waarom is e-mail zo geweldig? Dat blijkt uit de 10 belangrijkste feiten van het onderzoek.

Top 10 belangrijkste feiten

Er is een top 10 gevormd van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek.

1. De smartphone wint het van de laptop: Nederlands lezen e-mails het vaakst op hun smartphone

Vorig jaar was het nog andersom, maar in 2015 wordt een e-mail het vaakst gelezen op een smartphone. Hoewel, het niet veel scheelt met de laptop.

2. Nederlanders ontvangen gemiddeld 96 e-mails per week
Het verschilt nog al per leeftijdscategorie. Jongeren tussen 18-24 jaar ontvangen de minste e-mails per week, namelijk 54. Leeftijdsgroep 45-54 jaar het meest met maar liefst 146 e-mails per week.

3. Hoewel op de smartphone de meeste e-mails geopend worden, doen de meeste Nederlanders hun online aankopen toch op de laptop

Maar liefst 51% doet hun online aankopen op de laptop en 31% op desktop. Op de smartphone doet maar 6% een online aankoop.

4. Waar Nederlanders hun dag mee beginnen? Met Whatsapp of e-mail
De vraag luidde: Wat is het eerste digitale communicatiekanaal dat u gebruikt nadat u bent opgestaan? (Even los van het feit dat de meeste Nederlanders al een communicatiekanaal gebruiken voordat zij überhaupt zijn opgestaan.) Nederlanders beginnen hun dag vaak door hun e-mail of WhatsApp te checken.

De leeftijd bepaalt voor welk kanaal de Nederlander een voorkeur heeft. Hoe ouder, hoe populairder de e-mail is om hun digitale dag te starten. WhatsApp scoort gemiddeld 40% en e-mail 38%.

5. E-mail scoort het hoogst als het gaat om digitale privacy
De afbeelding zegt eigenlijk al genoeg. Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in e-mail als het gaat om hun privacy.

6. De meeste Nederlanders schrijven zich in voor nieuwsbrieven om aanbiedingen en deals te ontvangen
Meer dan de helft van de Nederlanders is bereid zich in te schrijven voor een e-mail nieuwsbrief als dat betekent dat zij mooie aanbiedingen en deals ontvangen. Maar ook om op de hoogte te blijven van een bedrijf schrijven Nederlanders zich vaak in.

7. De meeste online aankopen beginnen met een e-mail
Gemiddeld 72% van de Nederlanders laat zich meestal door een e-mail verleiden tot een aankoop. Uit een onderzoek van Thuiswinkel.org bleek dat de online aankopen in het eerste kwartaal van 2015 met maar liefst 19% gestegen waren. En hier levert de e-mail dus de nodige bijdrage aan.

8. Een mooie opvolging op punt 7: Nederlanders ontvangen reclame ook het liefst via de e-mail
En dan hebben we het over maar liefst 70% van de Nederlanders. Een reclamefolder wordt het meest gewaardeerd via de brievenbus. Via andere kanalen worden de Nederlanders liever niet benaderd met reclame.

9. Nederlanders lezen hun e-mail het liefst tijdens de avonduren
E-mail wordt het liefst gelezen in de avond tussen 19.00 en 21.00 uur en tussen 21.00 en 23.00 uur. De ochtend scoort een mooie 3e plek met 40% tussen 07.00 - 09.00 uur.

10. Nederlanders willen serviceberichten alleen ontvangen via e-mail
Serviceberichten zoals een bevestiging van een aankoop of een transactie in een webwinkel, ontvangen Nederlanders het liefst alleen via e-mail. Gemiddeld 90% en alle leeftijdscategorieën zijn het hiermee eens.

Zo gaat Nederland dus om met e-mail
Dit waren de belangrijkste conclusies uit het Nationaal e-mail onderzoek 2015. Hieruit blijkt dat e-mailmarketing eigenlijk onmisbaar is in je marketingstrategie. Heb je hulp nodig bij het opzetten van de e-mailmarketing voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag!

Voor het volledige onderzoek. Klik hier >>

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2