Schurq

Nieuwe feature van Gmail: Predictive Unsubscribe

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Als je Gmail als e-mail provider gebruikt, heb je alle wijzigingen van de afgelopen tijd waarschijnlijk wel opgemerkt. Gmail heeft een aantal nieuwe features, zoals ‘smart replies’ en de ‘confidential mode’. Maar ook een heel nieuw design. De feature ‘Predictive Unsubscribe’ wekt echter bezorgdheid op onder marketeers. In dit blog vertellen wij je meer over de nieuwe feature en leggen wij uit waarom deze feature geen belemmering voor e-mailmarketing hoeft te zijn.

Hoe werkt Predictive Unsubscribe?

De nieuwe feature “Predictive Unsubscribe” betekent letterlijk: voorspellend uitschrijven. Gmail zal proactief suggesties tonen aan gebruikers dat zij zich kunnen uitschrijven voor de e-mails van een ontvanger. Gmail wilt zo de inbox van de gebruiker opruimen. Maar het maakt het voor gebruikers ook eenvoudiger om zich uit te schrijven.

De suggesties voor het uitschrijven zijn gebaseerd op de hoeveelheid e-mails die een gebruiker ontvangt van individuele afzenders. Maar ook op hoeveel van die e-mails er daadwerkelijk geopend worden.

Wanneer je veel mails van een bedrijf ontvangt maar deze nooit opent, zal Gmail aan je vragen om je uit te schrijven voor deze maillijst. Uitschrijven voor een mail, kan met slechts één klik. Je hoeft de e-mail niet meer te openen om je via de uitschrijflink uit te schrijven.

Gmail predictive unsubscribe

Vergroot de engagement van je doelgroep

“Predictive Unsubscribe” leidt tot veel onrust onder e-mailmarketeers. Zij vrezen dat de feature een belemmering zal vormen voor het bereiken van hun doelgroep. De marketeers zijn ook bang dat hun mailinglijsten kleiner worden en dat andere e-mailproviders deze feature zullen overnemen.

Mailing provider Yahoo heeft al een soortgelijke feature geïntroduceerd. Wanneer iemand meerdere e-mails van een bepaalde afzender verwijderd, vraagt Yahoo aan de gebruiker of hij zich uit wilt schrijven voor de e-mails van deze afzender.

Maak je geen zorgen..
De nieuwe feature van Gmail probeert er niet voor te zorgen dat jouw marketing inspanningen voor niks zijn. Jouw doel is juist dat de jouw e-mails geopend worden en je doelgroep betrokken wordt. Dit wil Google ook. Zij stellen het volgende ultimatum: “Engage je publiek, anders helpen wij hen met uitschrijven”.

Het wordt voor gebruikers makkelijker om e-mails van vervelende (spam) organisaties te verwijderen. De inbox wordt daardoor leger. Zo valt jouw waardevolle boodschap juist eerder op in de inbox!

email

Gebruik marketing automation om de engagement te vergroten

Als je jouw doelgroep betrokken houdt, zal Gmail de melding om uit te schrijven niet tonen.

Marketing automation kan de engagement op verschillende manieren vergroten. Wij delen een aantal manieren:

#1. Verstuur de juiste gepersonaliseerde content

Door relevante content naar je doelgroep te sturen, heb je een grotere kans op engagement. Met marketing automation verzamel je interessante gegevens en kenmerken van je leads. Die gegevens gebruik je om jouw doelgroep te segmenteren in dynamische lijsten en waardevolle content te maken die aansluit op de kenmerken van deze lijst. Met features binnen marketing automation software zoals dynamische content kun je gepersonaliseerde content versturen naar jouw doelgroep.

dynamische content

#2. Verstuur de content op het juiste moment

Als je de juiste gepersonaliseerde content hebt, is het belangrijk dat je deze op het juiste moment verstuurd. Met marketing automation krijg je inzicht in de fase van de customer journey waar de lead zich bevindt. Middels lead scoring worden er scores toegekend aan elke actie die een lead in jouw e-mails of op jouw website uitvoert. Hierdoor is het overzichtelijk in welke fase de lead zich bevindt en kunnen er gerichte e-mails verstuurd worden.

Vooraf ingestelde triggers en filters zorgen ervoor dat de juiste mails per fase automatisch verstuurd worden naar leads. In een eerder blog schreven wij over B2B content marketing gericht op de fases uit de buyer’s journey, dit blog lees je hier >>.

Met Lead Scoring kun je ook in de gaten houden hoe betrokken een lead is en of de lead jouw e-mails opent. Wanneer je ziet dat een lead bepaalde e-mails niet opent en andere wel, kun je proberen te achterhalen waar dit aan ligt voordat de lead de mogelijkheid tot uitschrijven via Gmail krijgt.

Probeer content te sturen waar de lead werkelijk in geïnteresseerd is om zo de engagement hoog te houden.

Klik hier voor meer informatie over marketing automation.

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren