Schurq

NIEUWS | Stuur je Adwords advertenties aan op data driven conversions

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Nog meer goed nieuws voor SEA marketeers:

Google heeft aangekondigd dat zij een data driven attributiemodel gaan toevoegen.

Binnenkort kun je jouw Adwords advertenties aansturen op data driven conversions. Oftewel: sturen op zoekwoorden die bijdragen aan de conversie.

Wat houdt dat in?

Op dit moment stuur je jouw Adwords campagnes waarschijnlijk aan op de laatste click die plaatsvond vóór de conversie. Hierdoor worden echter niet alle zoekwoorden juist gewaardeerd. Zoekwoorden die bijvoorbeeld midden in de funnel zitten (het moment waarop zij bijvoorbeeld met je product in aanraking zijn gekomen), kunnen ervoor gezorgd hebben dat een consument converteert. Maar deze worden nu niet op die manier meegenomen in de beoordeling.

Met het data driven attributiemodel worden alle paden die leidden tot de conversie geïdentificeerd en geëvalueerd. Iedere interactie krijgt de juiste waarde. Het model neemt onder andere factoren als het aantal ad-interacties, views en ad-creatives mee om te bepalen welke zoekwoorden en clicks het meest hebben bijgedragen aan het resultaat.

Wanneer je kiest voor dit attributiemodel worden de conversie en conversiewaarden kolommen automatisch gevuld. Ook als je gebruik hebt gemaakt van ‘automatisch bieden’ worden de zoekwoorden op basis van de nieuwe beoordeling aangestuurd. Woorden die in de lower funnel (de branded zoekwoorden, zoals jouw merk, bedrijfsnaam etc.) voorkomen, zullen alleen wel minder waarde krijgen dan die in je upper funnel (generieke zoekwoorden) campagnes.

Relevante advertenties

Een groot voordeel van deze nieuwe update is dat je jouw advertenties relevanter kunt maken, omdat je exact weet welke zoekwoorden hebben bijgedragen aan de conversie. Samen met de vorige update Expanded Text Ads (Link naar vorig artikel), kun je nu helemaal een top advertentie tekst maken!

Nu hopen we alleen nog dat er binnenkort ook zo’n functie in Google Analytics zal komen.

Wil je nog even stap voor stap doornemen hoe je het conversietraject van de consument kunt evalueren? Google heeft een speciale guide beschikbaar gesteld. Maar voor vragen kun je uiteraard ook contact opnemen met onze Google Adwords specialisten.

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2