Schurq

Optimaal gebruikmaken van Facebook, LinkedIn en Google Ads leadformulierextensie doe je zo

|
Leestijd 4 minuten
Door Shannah de Ruijter

Je kent waarschijnlijk de Facebook en LinkedIn leadformulieren al. Maar ken je de Google Ads leadformulierextensie ook? Deze vrij nieuwe functie is ideaal voor  B2B-bedrijven. Wij zullen meer vertellen over hoe leadgeneratie op Facebook, LinkedIn en Google in z’n werk gaat. 

Van de meeste B2B-bedrijven is het doel om zoveel mogelijks leads te genereren. Lead generatie formulieren bieden een mogelijkheid om potentiële klanten aan jouw bedrijf te binden. Bied bijvoorbeeld een gratis whitepaper aan wanneer iemand gegevens achterlaat. Dit is ideaal voor de B2B-bedrijven die voornamelijk diensten aanbieden en waarbij de prioriteit bij persoonlijk contact met de klant ligt. Je kunt de leadformulieren toepassen in drie fasen van de marketingfunnel. Namelijk de awareness-fase, de consideration-fase en de action-fase.

marketingfunnel

Leadformulieren op social media kanalen

Via Facebook en LinkedIn kun je betaalde advertenties plaatsen als middel om leads te verzamelen. Sinds de leadformulier mogelijkheden, is dit heel eenvoudig geworden. Wanneer een gebruiker op de advertentie klikt, komt het leadformulier in beeld. Wanneer de gebruiker hier zijn of haar gegevens achterlaat (bijvoorbeeld voor een download of inschrijving), wordt deze gebruiker een lead. 

lead-gen-forms

Iedereen is wel bekend met het verschil tussen Facebook en LinkedIn. Bij Facebook target je voornamelijk op interesses en bij LinkedIn op zakelijke informatie. Denk aan informatie zoals de functietitel, industrie, bedrijfsnaam etc. Wil jij B2B leads verzamelen? Dan kun je waarschijnlijk het beste jouw budget besteden aan LinkedIn. Wil je een doelgroep bereiken die hier buiten valt? Dan kun je het beste gebruikmaken van Facebook. Uiteraard kun je ook op Facebook een B2B doelgroep bereiken, maar minder specifiek.

Facebook en LinkedIn vullen beide automatisch de gegevens (die bekend zijn binnen het profiel) van de gebruikers aan in het formulier. Dit is heel laagdrempelig, want er hoeft maar twee keer geklikt te worden om een ingevuld leadformulier te versturen.

Let op! De kosten per klik zijn over het algemeen goedkoper op Facebook dan op LinkedIn. 

Leadformulierextensie in Google Ads

Eind vorig jaar heeft Google Ads ook een leadformulierextensie toegevoegd. De extensie kan toegevoegd worden aan campagnes of advertentiegroepen. Op dit moment is deze nieuwe functie van Google Ads nog niet beschikbaar in alle accounts. 

leadformulierextensie

De nieuwe leadformulieren extensie omvat drie verschillende onderdelen:

  • Een call-to-action;
  • Een invulpagina;
  • Een bedankpagina.

Op de invulpagina kun je zelf kiezen welke informatie je wilt ontvangen van de lead. Je kunt het formulier naar jouw eigen huisstijl ontwerpen.

voorbeeld leadformulierextensie

leadformulierextensie

Drie tips voor de look van de leadformulieren

  1. Het belangrijkste is: hou het formulier eenvoudig. Bezoekers hebben geen zin om een hele waslijst aan gegevens in te vullen. Vraag enkel om de meest relevante gegevens, zoals naam, e-mail en telefoonnummer.

  2. Maak duidelijk wat de bezoekers ervoor terugkrijgen wanneer ze het formulier invullen. Het is belangrijk om dit vooraf en op de bedankpagina toe te lichten. Geef ook aan wat er met de ingevulde gegevens gedaan wordt. Op de bedankpagina kun je vermelden wanneer je contact opneemt met de lead.

  3. Benadruk de waarde van het formulier. Gratis inschrijvingen en content trekken veel leads. Bij gratis content kun je op de bedankpagina een downloadlink naar de content toevoegen. 

Koppel leads met een CRM

De leads die je verzameld hebt via social media en Google Ads kun je als losse CSV-bestanden downloaden en toevoegen aan jouw database. Dit kost echter veel tijd. Het is een stuk eenvoudiger om de leadcampagnes te koppelen aan het CRM-systeem van jouw bedrijf. Op deze manier heb je alle leads in één overzicht. 

Uiteraard dien je wel te controleren of jouw CRM het platform van de advertentiecampagnes ondersteunt. Bij Facebook en Google is dit vaak geen probleem, deze platforms ondersteunen vrijwel alle bekende CRM-systemen. Bij LinkedIn is dit soms iets ingewikkelder. Je kunt hier alle CRM-integratie mogelijkheden van LinkedIn bekijken.

 

Heb je vragen of hulp nodig bij het implementeren van leadformulieren voor jouw campagnes?

Neem contact met ons op!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2