Schurq

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Leestijd 4 minuten
Door Guido Sombroek

Je leest het overal. Google Chrome is gestart met het uitfaseren van ‘Third Party Cookies’. ‘Third Party Cookies’ zijn tekstbestanden, in de vorm van een script, die Google in jouw browser plaatst. Zo monitoren zij wat jij online doet en communiceren dit door naar bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Pinterest. De ‘toevallige’ advertenties die jij te zien krijgt wanneer je op zoek bent geweest naar schoenen zijn niet ‘toevallig’. Instagram weet, door third party cookies, dat jij op zoek bent naar schoenen en laat hun adverteerders gebruik maken van deze informatie.

Analyseren van bezoekersstromen die mede door het cdp worden gegenereerd.
Google Chrome stopt met het toestaan van ‘third party cookies’.

Vanaf 1 januari is Google gestopt met het toestaan van bepaalde soorten van deze tekstbestanden (third-party cookies) in Chrome. Ze beginnen eerst met een klein groepje gebruikers en willen dat tegen Q3 van het jaar voor iedereen doen. Een bedrijf met veel advertenties op Instagram, gebaseerd op interesses, zal in de toekomst minder gericht kunnen targetten. Die interesses mogen namelijk niet meer worden opgeslagen omdat de wet- en regelgeving hierover is aangepast.

Twee manieren van informatie verzamelen

Er zijn twee manieren die doorgaans worden gebruikt om data te verzamelen. De termen hiervoor zijn ‘Client side’ en ‘Server Side’. In praktijk is het zo dat ‘Client Side’ betekent dat een ander jouw data opslaat. Server Side betekent dat jij jouw data zelf opslaat.

Client side tagging

Momenteel maken de meeste mensen gebruik van de Client Side manier. Neem als voorbeeld Google Analytics en de website van schurq. Google plaatst op www.schurq.nl een ‘third party cookie’ die zorgt dat zij kunnen zien hoe lang een gebruiker een blog leest en vervolgens naar welke pagina het klikt. Data over het gedrag van een gebruiker (1) op de website van schurq. (2) wordt naar een server van Google (3) gestuurd. Op die server wordt het geanonimiseerd en vervolgens visueel gemaakt in Google Analytics 4. Google is de derde partij die meedoet waarna het pas wordt geanonimiseerd. Dat mag niet meer volgens de aangepaste wet- en regelgeving.

Organisch zoekverkeer analyseren voor lokale vindbaarheid
Server Side tagging

En dan Server Side. Een technisch verhaal waarbij gebruik wordt gemaakt van Google Tag Manager en een eigen server. In dit geval plaatst schurq. een cookie. Die cookie is van schurq. zelf en is daarom ‘first party’. De data over het gedrag van een gebruiker (1) op de website van schurq. (2) wordt naar een eigen server (2) geschoten. Er is dus geen ‘third party’. Vanaf die eigen server wordt het versleuteld. Volledig geanonimiseerde data wordt conform wet- en regelgeving doorgestuurd naar Google Analytics 4. Door een eigen server toe te voegen in het proces zorgen we dat data first party wordt opgeslagen. En daar zitten voordelen aan verbonden.

De voordelen van Server Side Tagging

  • Je bent de baas over jouw eigen data. Opgeslagen op jouw server waar je zelf invloed op hebt. De informatie is schoner en completer en je kunt de data voordat je het deelt filteren. En omdat het op jouw eigen server staat, en niet op die van een ander, mag je het langer bewaren.
  • Snellere website. Dit komt doordat ‘third party cookies’ worden ingeladen via een script. Dat laden kost tijd. Hoe meer scripts, hoe langer het duurt voordat de website is geladen.
  • Minder tot geen last van adblockers. Zij blokkeren namelijk scripts die data doorsturen naar een ander domein. Een domein kun je beschouwen als een adres. Om een voorbeeld te geven: Het script van Google stuurt data door naar een server van Google. Die server is gevestigd op een domein. Het domein van die server kan bijvoorbeeld zijn: www.analytics.google.a7ie9ahv02kf of iets dergelijks. Het script van Google is geplaatst op de website van schurq. (https://www.schurq.nl). Omdat www.analytics.google.a7ie9ahv02kf een ander domein is dan www.schurq.nl wordt het geblokkeerd door adblockers.
Funnel advertising
Wat gebeurt er als ik niets doe?

Jouw data vertroebelt. Dat houdt in dat je in de toekomst niet meer blind kunt vertrouwen op hetgeen dat Google Analytics 4 laat zien. In praktijk zul je zien dat er meer en meer bezoekers op de website zijn binnengekomen via ‘direct verkeer’. Waar je vroeger een duidelijke scheiding zag in ‘organische bezoekers via google’, ‘direct verkeer’ of ‘LinkedIn advertising’ zal dit allemaal onder ‘direct verkeer’ worden gecategoriseerd. Betaal je € 300,- aan LinkedIn zodat je advertenties worden weergeven, dan wil je weten hoeveel aanvragen er binnenkomen. Stap je niet over, dan wordt herleiden van deze aanvragen stukken lastiger.

Hulp nodig bij server side tagging?

Wij helpen je jouw data goed op te slaan. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2