Schurq

Snel meer online sales met behulp van Google Analytics

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Ben jij een online ondernemer die verontrust is door tegenvallende salesprestaties? Heb jij verschillende middelen en methoden geprobeerd om je online verkopen te stimuleren, maar zonder resultaat? Ben jij wanhopig bezig om je business naar een hoger niveau te tillen, maar vind je het moeilijk om hier succes in te behalen?

Als je zachtjes knikte achter je computerscherm bij een of meerdere van bovenstaande vragen, dan hoef je nu niet verder te zoeken naar een antwoord op al je problemen. Sterker nog, het antwoord ligt recht voor je neus in de vorm van Google Analytics.

Google Analytics stelt je in staat om meer te doen dan alleen het verkrijgen van inzichten over jouw online verkeer. Door de juiste gegevens te analyseren krijg je inzicht in hoe je met kleine aanpassingen je website en daarmee dus je sales verbeteren kunt. Bekijk bijvoorbeeld op welke tijdstippen van de dag, welke dag van de week je website het beste converteert. Of aan welke specifieke doelgroep je online het meest verdiend. Met deze informatie kan je veel gerichter keuzes maken waarmee je je online sales kunt verbeteren.

In dit blog geef ik 9 simpele manieren om je sales te verbeteren door middel van Google Analytics data.

1. Identificeer de bron van je online verkeer

Het bepalen van de bron van je online verkeer laat je de impact zien van je digitale marketing campagnes. Heb je een Adwords-campagne lopen? Maak je gebruik van social media advertising? Doe je aan e-mail marketing? Google Analytics laat zien waar welk verkeer vandaan komt.

Maar hoe kan je deze informatie dan gebruiken om je online verkopen te vergroten?

Simpel gezegd is het antwoord dat je inzicht hebt in wat je marketinginspanningen opleveren. Door deze informatie te gebruiken kun je er voor kiezen meer inspanning te stoppen in de campagnes die de hoogste ROI opleveren.

2. Het analyseren van je tijdlijn data

Je kunt Google Analytics tijdlijnen analyseren om beter inzicht te krijgen in je online bezoekers. Door deze informatie te gebruiken kun je de tijd vinden waarin bezoekers de neiging hebben om de website te bezoeken en/of een aankoop doen. Met behulp van de tijdlijn kun je per uur, per dag en per maand bekijken wanneer gebruikers actief zijn op je website.

De verzamelde informatie geeft de beste tijd om een campagne, kortingen of aanbiedingen te lanceren of wanneer je het beste onderhoudswerkzaamheden kunt uitvoeren aan je website.

3. Geavanceerde vergelijkingen voeren

Een andere manier om je verkopen te verbeteren is door geavanceerde vergelijkingen uit te voeren. Bijvoorbeeld het vergelijken van desktop tegenover mobiel verkeer, bekijken wat je conversie ratio is op bepaalde momenten van de dag, betaald zoekverkeer tegenover niet-betaald zoekverkeer enzovoort.

Deze data kun je goed gebruiken bij het fine tunen van je marketingcampagnes.

4. Het maken van aangepaste rapporten

Aangepaste rapporten in Google Analytics zorgen ervoor dat je alle benodigde informatie voor het stijgen van de online verkopen op één pagina weergegeven worden. Hiermee voorkom je dat je telkens meerdere schermen hoeft te bekijken en zal je sneller de gerichte informatie inzichtelijk hebben.

Voorbeeld: je maakt een aangepast rapport met daarin belangrijke data van online bezoekers die binnenkomen vanuit verschillende digitale kanalen zoals Adwords, social media marketing en andere kanalen op één enkele pagina. Deze informatie kun je gebruiken om je online advertenties te retargetten.

5. Maak gebruik van demografische data en interesses om je doelgroep effectief te targetten

Onder het kopje doelgroep in Google Analytics staan de opties demografie en interesses om je doelgroep beter te kunnen targetten. Google Analytics laat onder andere de leeftijd, het geslacht en de interesses zien van de bezoekers van je website.

Waar je dit ook goed voor kunt gebruiken is om te kijken welk segment de hoogste conversieratio heeft. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om je targetting te verbeteren.

6. Bounce rates

De bounce rate is ook een belangrijk gegeven uit Google Analytics, het geeft simpel gezegd weer hoeveel mensen na het klikken op een link weer direct van de pagina af gaan. Dat betekent dat de informatie op de pagina óf niet relevant genoeg is, óf de pagina gewoonweg niet aantrekkelijk genoeg is. Verbeteren dus!

7. Stel aangepaste meldingen in

Het is mogelijk om aangepaste meldingen in te stellen om je te informeren over bepaalde ontwikkelingen op de website. Je kunt bijvoorbeeld een melding krijgen als er bezoekers op jouw website komen via een bepaalde webpagina, of als het conversiepercentage beneden een bepaalde waarde daalt. Op deze manier kun je bijtijds de benodigde maatregelen treffen.

8. Focus op de exit pagina’s

Je kunt ontdekken welke pagina’s je klanten bezoeken voordat ze je website verlaten. Als je helder hebt welke pagina’s dat zijn, dan kun je met deze kennis de pagina’s waar nodig aanpassen of een actie aan deze pagina toevoegen om de conversie te verhogen.

9. De meest bezochte pagina’s

Met Google Analytics kun je erachter komen wat je meest bezochte pagina’s zijn. Als je hierachter bent, dan kan je de content van deze pagina’s zo bewerken dat dit resulteert in meer conversies.

Bovenstaande waren 9 basis tips waarmee je gemakkelijk met behulp van de gratis tool Google Analytics je online sales kunt verbeteren.

Klinkt dit allemaal als hocus pocus? Of ben je benieuwd naar nóg meer mogelijkheden met Google Analytics of het verbeteren van je website of je online marketing?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren