Schurq

Met deze tips creëer je voor elke fase van de buyer journey de perfecte e-mail

|
Leestijd 6 minuten
Door Patrick Schokker

81% van de bedrijven is afhankelijk van e-mailmarketing om klanten binnen te halen. Dé perfecte e-mailstrategie bestaat niet. Maar het is wel essentieel om in elke fase van de buyer journey rekening te houden met het denkproces van de gebruiker. Waar zijn zij naar opzoek? En waarmee kun je hen helpen? Wij helpen je om de perfecte e-mail per fase te creëren. 

E-mail funnel

Een e-mail funnel is een geautomatiseerde e-mailcampagne of een serie van e-mails die jouw doelgroep door alle fases van de buyer journey begeleidt. Iedere e-mail heeft als doel om jouw doelgroep dichterbij de laatste fase te brengen. De fase waarin de voor jou gewenste actie wordt ondernomen, zoals klant worden bijvoorbeeld. 

De trechter bestaat uit vier fases. 

e-mailfunnel

Het is belangrijk dat de content per fase verschilt. Jouw doelgroep heeft in iedere fase behoefte aan andere informatie. Wij zullen elke fase toelichten:

Fase 1: Awareness

Leads komen in eerste instantie als onbekende personen de buyer journey binnen. De eerste fase is erg breed omdat het uit een groot netwerk bestaat dat geïnteresseerd is in jouw content. Echter is dit voor velen de eerste keer dat zij van jouw organisatie horen.

In de awareness fase is men nog niet bereid om iets te kopen of om een dienst af te nemen. Zij zitten niet te wachten op een overvolle inbox met informatie over jouw producten en diensten. 

Zij hebben interesse in een aantal punten, namelijk: 

  • Wat levert het op voor hen?
  • Waarom moeten zij op jouw e-maillijst blijven staan?
  • Hoe ga je hen helpen?

De awareness fase is het moment om jouw nieuwe leads te verwelkomen en aan te geven wat jij voor hen kan betekenen. Zorg dat je dit dus op de juiste manier en voldoende overbrengt in deze fase.  

awareness fase

Het doel achter de awareness fase is om van de leads potentiële klanten te maken. Echter dient hier geen budget tegenover te staan. De leads staan nog aan het begin van de buyer journey en zijn daarom nog niet bereid om te betalen. Deze fase draait erom dat ze jouw organisatie leren kennen. 

Om een relatie op te bouwen kun je een aantal dingen aanbieden:

  • Educatieve content: Denk aan een e-book of een whitepaper waarin een product, dienst of visie van jouw organisatie wordt toegelicht;. Of waarin je jouw oplossing voor hun probleem deelt;
  • Bruikbare content: Denk aan sjablonen of werkmappen waarmee je het probleem van de lead kunt oplossen;
  • Impactvolle nieuwsbrieven: Hiermee geef je jouw leads een kans om regelmatig iets nieuws te leren. 

Voorbeeld E-mail fase 1 

Zorg dat jouw perfecte e-mail content bevat die empathie uitstraalt en persoonlijk, humorvol en informatief is. Het delen van gifs werkt ook. Zolang je maar geen verkooppraatje houdt.  

TIP: Maak gebruik van persona’s. Op deze manier maak je jouw e-mail relevant voor jouw doelgroep.

e-mail

Bovenstaand voorbeeld benadrukt de voordelen om lid te worden van de e-maillijst. De leads weten zo waar ze aan toe zijn. Als dit bevalt, zullen zij zich niet uitschrijven. Schrijven ze zich wel uit, dan waren ze eigenlijk al vanaf het begin niet jouw doelgroep ;). 

Fase 2: Consideration

Om potentiële klanten in de consideration fase te identificeren kun je gebruikmaken van doelgroepsegmentatie en e-mail automatisering. In deze fase zijn de potentiële klanten geïnteresseerd in jouw merk maar nog steeds niet bereid om iets af te nemen. 

Om de potentiële klanten een stapje dichter naar de sale te brengen, kun je opnieuw waardevolle content leveren. Maar vermijdt nog steeds het verkooppraatje. Pas wanneer jij de potentiële klanten hebt geïdentificeerd, hun behoeften en pijnpunten kent, kun je jouw oplossing introduceren en de voordelen voor hen benadrukken. 

Waardevolle en educatieve content helpt om de potentiële klanten om te zetten naar gekwalificeerde leads die bereid zijn om te kopen. Hiervoor kun je gebruikmaken van case studies, webinars of bronnen van een hoger niveau zoals een kennisbank of handleiding. En het belangrijkste: vergeet de call-to-action aan het eind van jouw mail niet!

Voorbeeld e-mail fase 2

Een goed voorbeeld voor een e-mail in de consideration fase is een e-mail met relevante en aanvullende informatie. In deze e-mail deel je kwalitatief hoogwaardige informatie, zoals een casestudie. Je kunt hier ook voorzichtig jouw product of dienst introduceren. Dit soort e-mails werken omdat je het niet direct een sales mail is, maar toch interesse wekt. 

e-mail

Fase 3: Decision

In deze fase zijn de gekwalificeerde leads klaar om een beslissing te nemen. Ze bekijken op dit moment alle voor- en nadelen van jouw oplossing. 59% van de consumenten geeft aan dat marketing e-mails hun koopbeslissing beïnvloeden. 

Het is essentieel om in deze fase met content ervoor te zorgen dat de gekwalificeerde leads jouw oplossing willen afnemen en nooit meer zonder willen. Hoe je dit kunt aanpakken, hangt af van jouw aanbod en behoeften van de lead. Iedere e-mail in deze fase dient een aanbieding te bevatten die relevant is voor de lead. 

In deze fase heb je al een relatie opgebouwd met jouw leads. De leads weten wie je bent en wat je hen te bieden hebt. De leads zijn sales-ready. De e-mails die je in deze fase verstuurd zijn dan ook het laatste duwtje die de lead nodig heeft om tot de sale over te gaan. Zorg dat je hen enthousiast maakt en biedt waardevolle content in jouw e-mail, zoals:

  • Kortingscodes of gratis proefversies;
  • Gratis Live demo’s of vraag- en antwoordsessies;
  • Gratis consult.

Voorbeeld e-mail fase 3

Een goed voorbeeld voor een e-mail in deze fase is onderstaande e-mail. Zij gebruiken hun e-mail voor premiumaanbiedingen. Hierbij vermelden ze interessante statistieken van hun product om te laten zien wat de ontvanger mist als ze het product niet afnemen. 

e-mail

Fase 4: Advocacy

In de advocacy fase zorg je ervoor dat de belangen van jouw klanten behartigd worden. Klanten zijn immers degenen die jouw bedrijf staande houden. Koester daarom iedere aankoop en bedenk hoe je de relatie met deze klant bewaart. 

Het kost tot 6-7 keer meer tijd om nieuwe klanten te werven dan jouw bestaande klanten te behouden. 

customer retention rate

Je hebt dus terugkerende klanten nodig. Gemiddeld 65% van de omzet wordt gegenereerd door de bestaande klanten. Stop niet met het delen van waardevolle content wanneer iemand klant is geworden. Juist nu is het nog belangrijker om jouw klanten hiervan te voorzien. Om hen engaged te houden. 

Je kunt jouw klanten het volgende bieden:

  • Educatieve content: Denk hierbij aan webinars over het gebruik van jouw product of dienst;

  • Kortingscodes of gepersonaliseerde aanbiedingen: Dit geeft de klanten een setje om een upsell bij jou te doen;

  • Integreer copywriting in jouw e-mails, dit zorgt voor een hoger conversieratio

  • Gebruik persona’s. Op basis van de persona’s kun je jouw e-mail persoonlijk maken. Specifiek gericht op de voorkeuren van de klanten. 

Je kunt ook recensies als waardevolle content delen. Klanten zijn immers degene die eerlijke informatie kunnen delen over jouw bedrijf. 88% van de consumenten vertrouwt de mening van vrienden of familie over een bedrijf en product. Door recensies op jouw website te plaatsen, krijgt jouw doelgroep meer vertrouwen in jouw bedrijf. 

In deze fase kun je gebruikmaken van:

  • Online beoordelingen: Vraag klanten een paar dagen na hun aankoop of zij jouw bedrijf willen beoordelen. 92% van de consumenten vertrouwt niet-betaalde beoordelingen meer dan advertenties.

  • Periodieke tevredenheidsonderzoeken: Door enquêtes in te zetten met vragen over jouw bedrijf, diensten en werkwijze kom jij achter waardevolle informatie. Deze enquêtes kun je naar bestaande klanten sturen. 

Voorbeeld e-mail fase 4

Een e-mail in deze fase stelt een upsell voor dat aansluit op hun vorige aankoop bij jou. Giet dit in een leuk jasje en je hebt sneller kans op een upsell. 

e-mail

Het creëren van de perfecte e-mail is niet eenvoudig. Dit komt door de verschillende fases in de buyer journey. Wanneer je hier de moeite voor neemt, zul je zien dat dit wonderen kan doen voor jouw bedrijf. 

Bij schurq. maken we gebruik van SharpSpring. Dit is een marketing automation software die zorgt dat je op het juiste moment, het juiste bericht, naar de juiste persoon verstuurt. Geheel automatisch. 

Heb je vragen over het creëren van de perfecte e-mail in een fase van de buyer journey of wil je meer weten over SharpSpring?

Neem contact met ons op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2