Schurq

De top 5 marketing tools die je als B2B marketeer moet hebben

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Er bestaan oneindig veel marketing tools op de markt. Het is begrijpelijk dat je het overzicht even kwijt bent en niet weet welke tools handig zijn voor jouw business. Om het makkelijker te maken hebben wij de top 5 marketing tools verzameld die jij als B2B marketeer moet hebben. 

1. Marketing automation

Marketing automation mag eigenlijk niet meer ontbreken in jouw online marketingstrategie. Met marketing automation kun je een groot gedeelte van het werk van jouw sales en marketingteam automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan de e-mailmarketing campagnes, doelgroepsegmentatie, lead scoring en leadnurturing om leads sneller naar de sale te begeleiden. Met (geautomatiseerde) e-mailmarketing campagnes zorgt het marketingteam ervoor dat de leads “warm” blijven. Door de leadscoring ziet het team wanneer een lead “sales ready” is en doorgestuurd kan worden naar een sales medewerker om contact op te nemen. Dit scheelt enorm veel tijd en dus geld. 

leads volgen

Wij werken met twee marketing automation softwares. In een demo of een vrijblijvend telefoongesprek kunnen wij je meer informatie geven en adviseren over marketing automation. Alvast meer marketing automation tips lezen? Klik hier >>>

2. Hotjar voor conversie optimalisatie 

Om te kunnen starten met marketing automation heb je natuurlijk wel leads nodig. Verzamel je nu nog niet zoveel leads via jouw website? Dan is het tijd voor conversie optimalisatie. Om de conversie van jouw website te monitoren en te verhogen, kun je een tool gebruiken. Een van de tools die wij hiervoor gebruiken (en tevreden over zijn), is Hotjar. Middels heatmapping en scrollmapping kun je het websitegedrag van jouw bezoekers in kaart brengen. Daarnaast helpen A/B testen ook om de conversies te optimaliseren. Door A/B testen uit te voeren op pagina’s waar formulieren op staan, kun je kijken waardoor men afhaakt. 

Wil je meer uitleg over de werking van Hotjar? Neem contact met ons op. 

hotjar - marketing tools

3. Inzicht in resultaten met Google Analytics

Als het goed is, begin je iedere campagne of project met goed geformuleerde doelstellingen/KPI’s. Om erachter te komen of je deze behaald hebt, heb je inzicht in de cijfers nodig. En dan bedoelen we niet elke maand een rapportage maken. Je bent dan vaak al te laat om bij te sturen. Wij raden je aan om iedere week even een kijkje te nemen in de cijfers. Om inzicht te krijgen in de resultaten, gebruiken wij Google Analytics. Het is wel belangrijk dat je het Google Analytics account goed inricht, dit houdt onder andere in: ervoor zorgen dat de code op de juiste manier op de website geplaatst is en doelen instellen. 

Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics? Neem contact met ons op. 

analytics marketing tools

4. SEO tools 

Zoekmachine marketing is vrijwel onmisbaar binnen jouw online marketingstrategie. Er zijn een aantal SEO tools die jou kunnen helpen bij een SEO audit en het meten van de positie van keywords. Wij gebruiken hier Google Search Console en de Adwords Keywordplanner voor. Om echt een SEO rapportage te maken, gebruiken wij SEO Powersuite. Hierin kun je gemakkelijk achterhalen hoe hoog jouw website en zoekwoorden scoren in de online zoekmachines. Op basis van deze gegevens kun je vervolgens jouw SEO optimaliseren om hoger in de zoekmachine ranking te komen. 

Meer informatie? Neem contact met ons op. 

5. Advertentie creatie, beheer en optimalisatie

Naast organische vindbaarheid ben je als B2B marketeer (meestal) ook bezig met online advertising: Google AdWords, BING, display advertising, Facebook advertising, LinkedIn advertising etc. De resultaten van deze campagnes bekijk je veelal in de bijbehorende programma’s. Middels UTM tags, kun je dit verkeer inzichtelijk maken in Google Analytics. De leads die je verzamelt middels jouw advertising campagnes, kun je verwerken in marketing automation om hier e-mailcampagnes op te zetten en de leads verder door de customer journey begeleiden. 

Top 5 marketing tools

De top 5 marketing tools bieden een basis voor jouw online marketingstrategie. Wanneer je de tools op de juiste manier inzet en het optimale eruit haalt, kun je jouw marketing naar een hoger niveau tillen!

Heb je hulp nodig bij het inzetten van deze tools? Neem contact met ons op!

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren