Schurq

CASE STUDY | Verbeterd salesproces door automatische follow-up middels Marketing Automation

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Tuijp

Tuijp keuken & bad: Een verbeterd salesproces doordat leads automatisch opgevolgd worden na het invullen van een offerteformulier middels marketing automation.

Tuijp keuken & bad is een familiebedrijf dat al jarenlang actief is in de keuken-, sanitair- en tegelhandel. Zij krijgen dagelijks ingevulde offerteformulieren binnen. Maar hoe volg je deze op als je alleen een e-mailadres ontvangt en je niet alle tijd van de wereld hebt om iedereen handmatig te mailen?

Tuijp keuken & bad en SearchUser

SearchUser is gevraagd door Tuijp keuken en bad om een (snellere) manier te creëren om de ingevulde offerteformulieren op te volgen. Zodat leads die nog in een oriënterende fase zitten, op een later moment opgevolgd worden om vervolgens klant te kunnen worden.

Onze marketing automation specialisten hielpen bij het opzetten van een automatische follow-up met behulp van marketing automation. Hierdoor worden leads die anders niet opgevolgd worden, automatisch in een flow gezet waarin zij in een mail hun nummer achterlaten en op een later moment gebeld worden. Deze kunnen dan alsnog klant worden.

Hoe wij Tuijp keuken en bad precies hebben geholpen, leggen wij in dit blog uit.

Onze aanpak

Stap 1: De lead vult de ‘keuken calculator’ in op de website;

Stap 2: Deze ontvangt een e-mail met daarin een ruwe prijsindicatie van wat de desbetreffende keukenwens zal kosten.

Stap 3: De leads die de ‘keuken calculator’ hebben ingevuld, worden automatisch toegevoegd aan een lijst in een marketing automation systeem. In de afbeelding zie je een voorbeeld van de workflow;

Automatische follow-up

Stap 4: De leads ontvangen na 2 dagen een e-mail met daarin de vraag of zij een korte vragenlijst willen beantwoorden over de keuken calculator, zodat Tuijp keuken en bad hen nog beter van dienst kan zijn.

Stap 5: Als dank ontvangt de lead een uitgebreid PDF met daarin tips waarop je moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe keuken;

Automatische follow-up Tuijp

Stap 6: de vragenlijst
SearchUser heeft ervoor gekozen om een eenvoudige, dynamische vragenlijst te genereren voor op de website. De vragen zijn zo opgesteld dat Tuijp keuken & bad middels de antwoorden de lead beter van dienst kan zijn.

Een voorbeeld van een vraag:
“Had u de calculatie verwacht bij uw keukenwens?”

Stel dat dit niet zo is, dan is de volgende vraag hoe de lead geholpen kan worden om uit te komen met het budget en zijn/haar wensen. Op deze manier achterhalen we waarom een potentiële klant wel of niet geïnteresseerd is. Deze waardevolle informatie kun je gebruiken om de lead uit te nodigen, zodat je hem/haar gerichter kunt helpen met hun behoefte.

Wanneer blijkt dat de klant geïnteresseerd is in het maken van een afspraak, wordt het dynamische formulier uitgebreid met de mogelijkheid om contactgegevens achter te laten.

Stap 7: Tuijp keuken & bad ontvangt een notificatie of een lead ‘warm’ genoeg is om te bellen. Oftewel: of een lead daadwerkelijk geïnteresseerd is of dat deze zich nog aan het oriënteren is. Doordat je weet wie je wel en niet kunt bellen, word je niet als opdringerig ervaren.

In de marketing automation software zien wij dan precies zien welk pad de lead bewandeld heeft.

Het resultaat

Het succes van deze automatische follow-up werd al gelijk duidelijk. De sales medewerker heeft na het invullen van het formulier meer informatie over de behoefte van de lead. Zo weet de salesmedewerker precies wanneer hij telefonisch contact op kan nemen met de potentiële klant. Dit kan dus ook in een later stadium zijn. Je kunt precies onderscheiden wie van een ‘koude’ lead in een ‘warme lead’ verandert. Zo worden leads die eerst nog geen product wilden aanschaffen, toch opgevolgd wanneer zij hier wel aan toe zijn. Dit scheelt een sales medewerker ontzettend veel tijd en vooral energie.

Lijkt jou zo’n automatische follow-up ook wat? Of wil je meer informatie over leadopvolging, dynamische formulieren, online surveys of marketing automation?

Maak dan hier geheel vrijblijvend een afspraak met onze marketing automation specialist Patrick Schokker.

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd