Psychologie en marketing horen bij elkaar. Als marketeer ben je eigenlijk constant bezig om de percepties en het gedrag van jouw doelgroep te beïnvloeden. Psychologie is hierbij onmisbaar: de waarom achter de manier waarop jouw doelgroep denkt en handelt. Bij e-mailmarketing begint dit al in de onderwerpregel van de mail. Deze regel dient de ontvanger te triggeren om de mail te openen. Aan de hand van de 6 principes van beïnvloeding, delen wij hoe je jouw open rates kunt verhogen met een converterende onderwerpregel.
Er wordt veel onderzoek gedaan naar consumentenpsychologie. Dr. Robert Cialdini bracht het boek ‘Influeunce: The Psychology of Persuasion’ uit. Hij legt hierin de 6 principes van beïnvloeding uit:
Deze zes principes kun je gebruiken om tot goede onderwerpregels te komen voor jouw e-mailcampagnes. Onderwerpregels die ook daadwerkelijk converteren.
Dit komt neer op het ‘geven en nemen’ principe. Als jij iets geeft aan een persoon, voelt diegene zich geneigd om iets terug te doen. Dit kun je goed gebruiken in de onderwerpregel van je e-mail. Bied bijvoorbeeld een korting aan of geef iets gratis weg. In deze kwestie geef jij iets “weg” en zal de lezer bereid zijn om iets terug te doen, bijvoorbeeld zijn/haar contactgegevens achterlaten in een formulier.
Denk aan:
Mensen zijn eerder geneigd om opnieuw een commitment aan te gaan, als zij dit al eerder deden. Zij willen graag consistent zijn in hetgeen dat zij eerder gedaan of gezegd hebben. Is jouw bedrijf afhankelijk van herhalingsaankopen? Dan is consistente marketing belangrijk.
Social proof werkt erg goed als je mensen wilt overtuigen. Men hecht veel waarde aan ervaringen van anderen. Als zij het allemaal doen, zal het namelijk wel goed zijn…
Je kunt social proof zeker in het onderwerp van je e-mail gebruiken:
Mensen zijn eerder geneigd om in te stemmen met personen of bedrijven die zij leuk vinden. Denk aan: een goede vriend, een influencer of een vriendelijke verkoper. Volgens Cialdini spelen er nog meer factoren mee als het gaat om sympathie:
[su-sub-columns][su-sub-column width=”32%”]
Psychische aantrekkelijkheid:
Uit onderzoek blijkt dat we gunstige eigenschappen toewijzen aan individuen die we knap vinden.
[/su-sub-column][su-sub-column width=”32%”]
Gelijksoortigheid:
We hebben meer sympathie voor mensen die op ons lijken of dezelfde soort persoonlijkheid of interesses hebben.
[/su-sub-column][su-sub-column width=”32%”]
Complimenten:
We zijn gevoelig voor complimenten, ook als de complimenten niet waar zijn. Voor mensen die complimenten geven, hebben we meer sympathie.
[/su-sub-column][/su-sub-columns]
[su-sub-columns][su-sub-column width=”32%”]
Samenwerking:
We hebben sympathie voor mensen die werken aan een doel met een wederzijds voordeel.
[/su-sub-column][su-sub-column width=”32%”]
Associatie:
We houden meer van dingen die we kunnen associëren met de mensen die we leuk vinden.
[/su-sub-column][su-sub-column width=”32%”]
[/su-sub-column][/su-sub-columns]
Sympathie is ook in de onderwerpregel van je mailing toe te passen. Probeer dezelfde taal te spreken als je doelgroep.
Enkele voorbeelden:
Jouw bedrijf profileren als expert in het vakgebied kan goede marketing zijn. Men gelooft namelijk in de leiding van deskundige, geloofwaardige experts. Je wordt natuurlijk niet 1,2,3 direct een autoriteit. Je kunt in het begin ook verwijzen naar andere (goedgekeurde) experts om autoriteit op te bouwen. Bij autoriteit gaat het uiteindelijk om vertrouwen. Kom jij geloofwaardig en als een expert over, dan zal je Open Rate stijgen.
Voorbeelden van onderwerpregels die autoriteit overbrengen:
Men is gevoelig voor het idee iets unieks te hebben of mee te maken. Door schaarste creëer je FOMO (Fear Of Missing Out). Het kan gaan om fysieke schaarste, zoals voorraadniveaus die schaars zijn. Maar je kunt ook tijdgerelateerde schaarste gebruiken.
Denk bijvoorbeeld aan:
Of er nog meer tips zijn voor een converterende onderwerpregel? Ja zeker…
Je weet nu in ieder geval welke principes het gedrag van jouw doelgroep kunnen beïnvloeden. Maar er zijn nog enkele andere factoren die mee kunnen spelen of iemand jouw e-mail opent of niet.
Veel bedrijven maken gebruik van lange onderwerpregels als zij mailen. Het kan lonen om een kort en bondig onderwerp te gebruiken. Je valt dan meer op tussen de lange onderwerpregels. Nieuwsgierigheid creëren werkt ook goed.
Lijsten werken goed in blogs en e-books, maar ook in onderwerpregels.
Wanneer je vragen stelt, wordt de lezer geprikkeld om na te denken. De ontvanger zal hierdoor de mail willen openen om achter het antwoord te komen.
Onze marketing automation specialisten helpen je graag bij het opzetten van e-mailcampagnes met converterende onderwerpregels.