Schurq

Verschuiven organische kliks in Google allemaal naar betaalde kliks?

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Ik kwam laatst een interessant artikel tegen over de verschuiving van organische kliks in Google naar betaalde kliks. Het totale aantal kliks op een pagina daalt aanzienlijk, zowel op desktop als op mobiele apparaten. Terwijl de kliks op betaalde advertenties juist stijgen. Dit is een grote verandering in Google!

Uit onderzoek blijkt dat de organische CTR met 25% is gedaald op desktop en met 55% op mobiel, in vergelijking met 2015.

De daling op mobiel is vooral erg relevant, omdat het mobiele verkeer de afgelopen twee jaar juist ontzettend gestegen is.

CTR

Deze data geldt natuurlijk niet voor alle Search Engine Result Pages (SERP). In het onderzoek (van MOZ.com) is er gekeken naar zoekopdrachten gericht op e-commerce. Zij hebben vertonings-, klik- en ranking gegevens van Search Console verzameld en deze geanalyseerd en vergeleken.

Een interessant detail uit dit onderzoek: de betaalde advertenties krijgen niet alle kliks die de organische zoekresultaten niet krijgen. Naast een klein aantal mensen die verder klikten dan de eerste zoekresultaten, was er een verrassend aantal dat helemaal niet klikt.

Waarom vindt deze verandering plaats?

Mogelijke oorzaken die we kunnen bedenken voor deze verandering zijn:

  • Advertenties worden op meer zoekwoorden weergegeven;
  • Er zijn meerdere advertenties per zoekopdracht;
  • Er verschijnen grotere advertenties, er is meer ruimte per advertentie;
  • Google Shopping: er worden steeds meer producten per zoekopdracht weergegeven die ook weer ruimte in beslag nemen;
  • “Subtielere ad labeling”, zorgt ervoor dat een advertentie minder op een advertentie lijkt.

Het laatste jaar zagen we steeds meer Google Shopping resultaten verschijnen bij zoekopdrachten. Deze groei is in Stat Search Analytics gevolgd voor 25.000 zoekwoorden die dagelijks bijgehouden worden op mobiel en desktop. Het totale marktaandeel van Google Shopping is het afgelopen jaar bijna 60% toegenomen.

Google PLA

Daarnaast zien we vaak vier PPC advertenties verschijnen voor een typische non-branded reclame term naast de Google Shopping resultaten.

Verschuiving van organische kliks

En met de uitgebreide grootte van advertenties op mobiele apparaten, laat bijna geen een van de zoekopdrachten iets anders zien dan advertenties zonder te scrollen.

Verschuiving van organische kliks

De onderstaande afbeelding laat de gestage groei van advertentieruimte zien op desktop. Je ziet hier dat er een verschuiving plaatsvindt van vijf organische zoekresultaten naar één, voor het scrollen. In de afgelopen jaren hebben we deze groei ook op mobiele apparaten zien exploderen.

zoekresultaten

Terwijl de advertenties groeiden, werd het labelen van de advertenties ook steeds subtieler. Uit onderzoek in 2015 door Ofcom, bleek dat de helft van de volwassenen een advertentie in Google niet herkent. En dit geldt voor 70% van de tieners.

Sindsdien is de labeling nog minder zichtbaar geworden. Vroeger werden de advertenties nog gemarkeerd met een groot gekleurd blok, waardoor ze duidelijk gescheiden werden van de organische resultaten.

2000 – Donkere achtergrond achter advertenties

advertenties

2010 – Een iets lichtere achtergrond rondom de ads

advertenties

2014 – Geen achtergrond meer, maar een geel blokje om de ads te labelen (en ze nemen ineens meer ruimte in beslag):

advertenties Verschuiving van organische kliks

2017 – Het gele blok wordt vervangen door een groene, die dezelfde kleur heeft als de url (en de advertenties krijgen nog meer ruimte).

Verschuiving van organische kliks

2017 – Het groene blok wordt vervangen door een transparant blok met een dunne groene lijn die dezelfde kleur heeft als de url.

Verschuiving van organische kliks

Wat kunnen we doen aan deze grote verandering?

Het goede nieuws is dat je niet de enige bent die last heeft van deze verandering, maar iedereen in e-commerce. Ander goed nieuws is dat alle “zoek-klikken” nog steeds plaatsvinden. Het aantal gebruikers is niet afgenomen. Door de toename van het aantal zoekopdrachten per jaar zal je waarschijnlijk geen grote vermindering zien in organisch verkeer. Dit zal in kleine beetjes gaan.

Het slechte nieuws is, dat het jou net als je concurrenten, meer geld zal kosten om hetzelfde aandeel aan zoekverkeer te behouden.

Een goede zoekmachine strategie bevat altijd een combinatie van organic search, paid search en PLA. Websites die voor alle zoekkanalen zijn geoptimaliseerd, hebben al een goede positie om zoekverkeer te behouden, ongeacht de advertentie veranderingen in SERP’s: als de SEO groei langzamer gaat, zal de groei van PLA en paid search versnellen.

Als het een krimpt, groeit het ander…

Wil je hier meer informatie over deze verandering?

Neem contact met ons op!

Contact button SearchUser

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV

|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversions API

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel