Schurq

Waar staat marketing automation in B2B anno 2018?

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Marketing automation leeft inmiddels al jaren onder online marketing bureaus en steeds meer bedrijven integreren de software in hun strategie. Maar waar staat marketing automation in b2b nu precies en wat levert het organisaties daadwerkelijk op?

Tijdens het congres Emerce B2B digital bleek dat de hype rondom marketing automation een beetje is afgenomen. Terwijl dit niks met de voordelen of het succes van marketing automation te maken heeft. Het blijkt voornamelijk te komen, doordat bedrijven het in de praktijk lastig vinden om business uit marketing automation te halen en dit gaat bij de implementatie al vaak mis. Bij veel bedrijven lijkt de software voornamelijk een succes te zijn voor upsell, cross sell en het on-top-of-mind blijven bij je leads. Bijvoorbeeld met behulp van e-mailopvolgingen na een download waarin je relevante content en informatie over andere diensten deelt, zodat men met je verbonden blijft en weet wat je nog meer kan betekenen voor hun bedrijf.

Marketing automation implementatie

Voor veel bedrijven houdt het marketing automation succes bij de implementatie al op. Door de vele mogelijkheden zien organisaties door de bomen het bos niet meer. Wanneer onze klanten starten met marketing automation nemen onze specialisten daarom de implementatie uit handen en wordt er daarna een demo gegeven voor de functionaliteiten die de klant wenst. Dit zijn veelal processen die nu nog handmatig gedaan worden, maar met marketing automation geautomatiseerd kunnen worden, zoals e-mailopvolgingen. Wanneer je doorhebt wat werkt, kun je de workflows gaan uitbreiden met gepersonaliseerde emails en dynamische content etc. Wil je meer informatie over de implementatie van marketing automation software door SearchUser? Neem contact met ons op!

Het aankoopproces in B2B

Zoals er in ons vorige blog ook werd besproken, is het aankoopproces in de B2B wereld complex. Dit proces is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder de investering en meerdere betrokkenen. Heel anders dan in de B2C waar vaak impulsaankopen gedaan worden.

De marketing automation omgeving dient op het langere aankoopproces van B2B ingericht te zijn. Dus geen korte funnels, maar een funnel voor op de lange termijn. Het aankoopproces kan wel maanden duren. Na een download op de website zijn de leads meestal niet direct klaar om een dienst of product af te nemen. Zij zitten nog in een oriënterende fase. Met behulp van een e-mailreeks waarin je waardevolle tips en content deelt, verspreid over een bepaalde periode, kun je peilen waar iemand zich in de customer journey bevindt. Dit doe je met lead scoring of door het in een mail te vragen en het eenvoudig te maken voor de lezer om de situatie aan te geven.

marketing automartion

Op basis van het gegeven antwoord of op basis van de leadscore kunnen leads verder opgevolgd worden en komen zij dichterbij de daadwerkelijke aankoop. Wanneer iemand bijvoorbeeld kiest voor, "Ik ben gestart maar ik loop vast" kun je bijvoorbeeld gelijk persoonlijk contact opnemen om hulp aan te bieden.

Persoonlijk contact en marketing automation

Ondanks het feit dat marketing automation voornamelijk uit geautomatiseerde processen bestaat, wordt het persoonlijke contact niet helemaal afgenomen. Dit moment wordt juist bewaard totdat de lead er daadwerkelijke klaar voor is en behoefte aan heeft. In marketing automation kun je een notificatie instellen wanneer men een bepaalde leadscore bereikt heeft of een link in de e-mail aanklikt. 

Nieuwe trends in marketing automation

De hype rondom marketing automation lijkt er dus een beetje vanaf te zijn, maar dat betekent het niet dat marketing automation zelf minder belangrijk is geworden of minder resultaat oplevert. Het is nog steeds on top of mind en staat bovenaan de to-do-lists van bedrijven. Marketing automation softwares blijven zich ook continu ontwikkelen en optimaliseren. Personalisatie en progressive profiling zijn voornamelijk de nieuwe trends die we zien in marketing automation. Zo wordt de software eigenlijk alleen maar meer waard voor jouw organisatie en kun je je nog steeds met marketing automation onderscheiden van de concurrenten. Daarom vinden wij het enorm zonde wanneer bedrijven al afhaken bij de implementatie. 

Onze marketing automation specialisten helpen je graag bij de implementatie!

Contact button SearchUser

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2