leadscoring
Door aan elk type conversie/interactie van de bezoeker een lead score toe te wijzen, kan het het marketing- en sales team precies zien waar de bezoeker zich bevindt in de customer journey. Op basis van deze informatie kun je de content en middelen die worden ingezet om de bezoeker verder in de funnel te krijgen specificeren op de status van de lead.
Lead scoring is het toekennen van punten aan de acties die leads uitvoeren. Bijv. het openen van een e-mail uit jouw opvolging, klikken op een link uit de e-mail of het bezoeken van een bepaalde pagina op jouw website. Lead scoring zorgt ervoor dat je snel kunt zien welke leads de meeste potentie hebben om een prospect en klant te worden. Het salesproces wordt hiermee geoptimaliseerd doordat de salesafdeling niet hoeft uit te zoeken of de lead “warm” genoeg is.
Het marketingteam kan de lead “warm houden” tot deze daadwerkelijk klaar is voor een aankoop. Dit heet lead nurturing.
de reis van MQL naar SQL
Een MQL wordt niet vanzelf een SQL. Aan jou de taak deze bezoeker te triggeren en te motiveren om vervolgstappen te ondernemen. Middels lead nurturing laat je de leads via een e-mail flow kennismaken met jouw organisatie. In dit proces kom jij steeds meer te weten over die lead, waardoor je hem steeds beter kunt bedienen. In het marketing automation platform kun je dan precies zien welke e-mails en links geopend worden. De content kan daardoor steeds specifieker worden gemaakt. Je triggert de leads met relevante informatie over hetgeen waar eerder zij specifiek interesse in toonden. Op deze manier blijf je de leads opvolgen en opwarmen totdat de lead klaar is voor een volgende stap richting de aankoop.
Als er genoeg informatie is verzameld over de interesses en behoeften van de lead en de lead score hoog genoeg is, kun je de lead doorsturen naar de salesafdeling. De lead is dan klaar voor de volgende stap. Nu is het de beurt aan het salesteam. Zij zijn nu verantwoordelijk voor het opnemen van contact met de leads over het product of de dienst waarin interesse is getoond. Op dit moment wordt een marketing qualified lead een sales qualified lead.
Een sales qualified lead (SQL) is een lead die zich op basis van bepaalde acties onderscheidt van de andere leads. In tegenstelling tot een MQL, is een SQL klaar om opgevolgd te worden door het salesteam.