Schurq

LinkedIn Stories beschikbaar in Nederland

|
Leestijd 3 minuten
Door Shannah de Ruijter

Na de stories-functie op Instagram, Facebook, Snapchat en WhatsApp kon LinkedIn niet achterblijven. Sinds 13 mei is LinkedIn gestart met het testen van de stories-functie. Nederland is het eerste land in Europa dat deze functie mag uitproberen. Wat houdt de LinkedIn Stories-functie precies in?

De LinkedIn Stories werken hetzelfde als de stories in de andere social media kanalen. Je plaatst beeldmateriaal in jouw story, dat vervolgens 24 uur zichtbaar is als een uitgelicht rondje boven in de nieuwsfeed en jouw account. Zolang jouw story zichtbaar is, kun je precies zien door wie en hoe vaak jouw story bekeken is. De story wordt na 24 uur automatisch verwijderd door het platform

De voordelen van LinkedIn Stories:

  • Volgens LinkedIn geeft deze functie een persoonlijke touch aan jouw professionele LinkedIn-pagina;
  • Het biedt een creatieve en informele manier om jouw netwerk een kijkje achter de schermen te geven van jouw dagelijkse werkzaamheden. Dit kan voor inspiratie bij andere ondernemers zorgen;
  • Het is een nieuwe manier om jouw community te laten groeien. Je kunt op een actieve manier contact zoeken, relaties onderhouden en content delen.

Het verschil tussen de LinkedIn stories en de stories van andere social media kanalen is dat LinkedIn gericht is op de zakelijke kant, dus op de B2B markt. De andere social media kanalen richten zich voornamelijk op de B2C markt. 

Wat kun je delen in jouw LinkedIn Story?

Zoals je wellicht begrijpt, zijn de LinkedIn stories niet bedoeld voor video’s en foto’s van informele privé activiteiten. Denk aan:  koken of shoppen. Dit deel je op de andere (B2C) social media kanalen. LinkedIn heeft een aantal tips gedeeld om meer inzicht te krijgen in welke content je wél kunt delen in jouw story: 

  • Foto’s en video’s van jouw huidige (werk)projecten;
  • Hoe werkt jouw bedrijf thuis;
  • Learnings die je hebt verkregen uit een boek, podcast, interview, webinar etc;
  • On-the-scene reporting;
  • Behind the scenes, zoals video meetings met collega’s;
  • Breaking (business) news;
  • Tips, bijvoorbeeld over hoe je online marketing inzet in crisistijd;
  • Creatieve projecten waar jij je buiten jouw werk om mee bezig houdt.
  • Heb je een zakelijk Instagram profiel? Dan deel je hier vast ook posts die ook geschikt zijn voor jouw LinkedIn Stories. 

Hoe werken LinkedIn Stories?

Hoe de LinkedIn Stories werken, wijkt niet veel af van de stories in andere social media kanalen. Het ziet er alleen niet precies hetzelfde uit. 

Links bovenin het scherm bevindt zich een rondje met een plusteken erin. 

LinkedIn stories

Wanneer je op het plusteken klikt, krijg je de Stories camera in beeld:

  • Onderaan in het scherm vind je de ronde knop om foto’s of video’s mee te maken;
  • Voor een foto klik je één keer;
  • Voor een video houd je deze knop ingedrukt. Een video in jouw LinkedIn story kan maximaal 20 seconde duren;
  • Links van de ronde knop bevindt zich de fotomap, via hier kun je bestaande foto’s toevoegen;
  • LinkedIn Stories beschikt ook over de bekende stickers die je kunt toevoegen aan jouw content;
  • Je kunt ook collega’s en/of andere connecties taggen in jouw story. 

Wanneer je klaar bent met het customizen van jouw LinkedIn story kun je hem delen. Dit doe je door op de knop “share your Story” te klikken.

LinkedIn stories stickers toevoegen LinkedIn story mensen taggen LinkedIn storie opmaken 

Al jouw connecties en volgers kunnen nu jouw story voor 24 uur bekijken. (Let op! Dit geldt alleen voor jouw Nederlandse connecties en volgers, deze functie is namelijk nog niet in andere Europese landen beschikbaar.) Het is ook mogelijk om jouw story via een privébericht te delen met iemand. Het interessante aan de stories-functie is dat alleen eerstegraads connecties kunnen reageren op jouw story. Na het posten van jouw story, kun je via de Story Analytics de statistieken van jouw story bijhouden.

De Do’s en Dont’s van LinkedIn

LinkedIn geeft een aantal Do’s en Dont’s voor de LinkedIn Stories:

Do’s:

  • Zorg dat de content die je plaatst relevant is en een professionele context bevat;
  • Zorg dat je content creëert die constructieve en educatieve inhoud bevat;
  • Zorg voor interactie door actief vragen te stellen aan jouw netwerk over het laatste (professionele) nieuws en de actuele onderwerpen.

Dont’s:

  • Plaats geen overdreven informele persoonlijke en privé-momenten;
  • Plaats geen content die jouw carrière negatief kan beïnvloeden;
  • Overdreven veel informatie over jouw producten en services delen.

Volgens LinkedIn is juist nu het moment om veel gebruik te maken van de LinkedIn Stories. Op deze manier blijf je ondanks de Coronacrisis en het werken op afstand toch verbonden. LinkedIn ziet zelfs een groei van 20% in gesprekken tussen collega’s en een groei van drie keer zoveel engagement op posts dan voorheen. 40% van de LinkedIn-leden geeft aan nu vaker het nieuws te lezen en 30% geeft aan vaker hun social media te checken. 

Wil je meer weten of heb je vragen over de LinkedIn Stories?

Neem dan contact met ons op! 

 

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2