4 tips om de user experience van jouw website te verbeteren
4 tips om de user experience van jouw website te verbeteren
|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker
Is het al een tijdje geleden dat jij jouw website hebt doorlopen op de user experience? Dan kan het zijn dat jouw website verouderd is en minder gebruiksvriendelijk. Conversies kunnen hierdoor achterblijven en het bouncepercentage stijgen. Het is tijd om jouw website onder de loep te nemen. Wij delen 4 stappen om je op weg te helpen.
1. Hou het webdesign simpel met voldoende witruimte
Websites met een druk design en veel poespas, zorgen ervoor dat het lastig is voor bezoekers om zich te focussen op jouw doelstelling. Bijvoorbeeld een conversie. Bezoekers hebben een lage aandachtsspanne, slechts acht seconden. Als het binnen die acht seconden niet duidelijk is hoe men dient te navigeren en te klikken, ben je ze kwijt. Je bouncepercentage stijgt…
Zorg daarom voor een eenvoudig design. Het dient direct duidelijk te zijn waar men kan converteren.
Voorbeeld eenvoudige homepagina
Witruimte is ook een element dat ervoor zorgt dat jouw website rustiger overkomt en duidelijker is. Denk aan witruimte tussen alinea’s, maar ook aan witruimtes tussen diverse layers.
Met meer witruimtes kunnen bezoekers jouw website sneller scannen.
Leg vervolgens de nadruk op de call-to-actions en bezoekers zien in een rustig design direct wat er van hen verwacht wordt. Hierdoor zal de conversieratio op jouw website stijgen.
2. Zorg ervoor dat je website (mobile) responsive is
We leven in een ‘mobile first’ tijdperk. Een website die niet responsive is, kan écht niet meer. Bijna de helft van het internetverkeer en aankopen komt via een mobiel apparaat. En er komt voorlopig nog geen einde aan dit tijdperk. Zorg daarom voor een goede user experience en optimaliseer jouw website voor mobiel.
3. Controleer de snelheid van jouw website
Net als de lage aandachtsspanne, hebben bezoekers ook weinig geduld. Bezoekers willen niet wachten. Heeft jouw website langer dan drie seconden nodig om te laden? Dan zullen bezoekers afhaken. Opnieuw gaat je bouncepercentage omhoog, maar ook conversies zullen uitblijven. Men haakt immers al af voordat zij op de website landen.
Middels tools zoals Google’s PageSpeed Insights kun je heel eenvoudig zelf de laadtijd van jouw website testen. De eventuele oorzaken worden gedeeld, zodat je ook weet hoe je het kunt oplossen.
Sommige oorzaken spreken voor zich en kun je vooraf voorkomen:
– Zorg voor een minimum aantal redirects naar pagina’s;
– Laadt geen zware bestanden in de websites, zoals afbeeldingen en video’s. Deze bestanden kun je vooraf comprimeren;
– Vermijd onnodige features en plugins.
4. Pas micro-animaties toe
Wel met mate… maar micro-animaties kunnen de user experience zeker verhogen. Het maakt de website levendiger en minder statisch. Maar, zoals we bij punt één al zeiden, hou het design wel simpel zonder allerlei poespas.
Micro-animaties zijn zichtbare maar tegelijkertijd onopvallende bewegingen in het design. Ze laten zien dat er iets verandert en leggen de focus op het doel van de micro-animatie. Bijvoorbeeld inschrijven of een download.