Schurq

5 tips om jouw Google bedrijfspagina te optimaliseren

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

De gratis Google bedrijfspagina kent verschillende voordelen. Je toont hier de meest belangrijke bedrijfsgegevens zoals het adres, recensies en een omschrijving van je diensten of producten. Maar je kunt ook belangrijke content delen op deze pagina. Met een gevulde bedrijfspagina weet Google dat je een professioneel bedrijf bent. Google hecht hierdoor waarde aan jouw website. Dit kan ervoor zorgen dat jouw website een hogere positie binnen de zoekresultaten krijgt. Wij delen 5 manieren hoe jij Google ‘Mijn Bedrijf’ optimaal inzet!

Google 'Mijn Bedrijf'

Tip #1. Vermeld jouw diensten en producten in je profiel

Wanneer je jouw producten en/of diensten toevoegt aan je Google bedrijfsprofiel, worden deze in de zoekresultaten bij jouw website vermeld. Je kunt zelfs een prijsindicatie erbij zetten. Men hoeft hierdoor niet eerst op de website te klikken om te zien wat jij aanbiedt. 

Zorg ervoor dat de lijst up to date is met een duidelijke beschrijving erbij. Zo voorkom je dat men naar jouw website komt voor iets dat niet meer aangeboden wordt of niet voldoet aan de verwachtingen. 

item toevoegen aan Google bedrijfspagina

Tip #2. Deel updates en content

Je kunt ook berichten plaatsen op je Google bedrijfspagina. Deze worden ook binnen de zoekresultaten onder je bedrijfsprofiel getoond. Plaats hier onder andere berichten over evenementen, aanbiedingen, producten, een bedrijfsupdate of ander nieuws binnen jouw organisatie.

Google post in Google 'Mijn bedrijf'

Posts dienen aan te sluiten op het doel van het bericht. Wil je bijvoorbeeld dat jouw aangeboden producten en/of diensten bekeken worden? Of meer verkeer naar jouw website? Schrijf dan een korte, wervende tekst en voeg een duidelijke call to action button en afbeelding toe. 

De beschikbare call-to-action knoppen

Call to action buttons in Google bedrijfspagina

Posts over evenementen blijven zichtbaar tot het evenement is afgelopen. De overige posts zijn 7 dagen zichtbaar. Stuur je de lezers door naar je website? Bekijk dan zeker even tip #3! 

Tip #3. Het meten van je verkeer afkomstig van je profiel

Het verkeer op je website meten, is voor iedere marketeer erg belangrijk. Je wilt immers weten wat de resultaten zijn van je marketinginspanningen. En dus ook wat jouw Google bedrijfsprofiel oplevert!

Door een UTM tag mee te geven aan een link van je website kun je precies meten welk verkeer er vanaf een website wordt doorgestuurd naar jouw website. In een eerder blog schreven wij al over het belang van UTM tag’s en hoe je een UTM tag meegeeft aan een link. 

Door alle links op jouw ‘Mijn Bedrijf’ pagina een UTM tag mee te geven kun je precies zien welk verkeer op je website afkomstig is vanaf de Google bedrijfspagina. 

Tip #4. Vraag klanten om specifieke recensies

Positieve recensies kunnen zeer waardevol zijn voor je organisatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ongeveer 64% van de mensen de Google recensies controleert voordat zij daar een product kopen of een dienst afnemen. Positieve recensies hebben ook nog een ander voordeel. Bij meer dan vijf recensies voegt Google het aantal sterren toe bij je bedrijfsinformatie wanneer je in een zoekresultaat naar voren komt. 

Reviews in Google ' Mijn bedrijf '

Om recensies te stimuleren kun je aan jouw klanten vragen om een recensie te schrijven. Vraag hen om de recensie specifiek over de dienst of het product te schrijven. Tijdens een zoekopdracht gaat Google niet alleen op zoek naar websites, maar ook naar recensies met een match. Wanneer klanten recensies schrijven met bepaalde zoekwoorden erin, kan dit zeer positieve resultaten opleveren. 

Tip #5. Ga de interactie aan

Je hoopt natuurlijk dat klanten positieve recensies schrijven. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat iemand een keer een negatieve recensie achterlaat. Door de interactie aan te gaan en te reageren op deze negatieve recensie kun je het probleem van deze klant oplossen. Dit hoort waarschijnlijk sowieso bij jouw (klanten)service, maar deze vorm van service zorgt er ook voor dat de recensie misschien nog veranderd in een positieve recensie. 

Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt ook dat 53% van de mensen verwacht dat er op hun recensie binnen 7 dagen gereageerd wordt door de organisatie. Reageer daarom niet alleen op de negatieve reacties maar ook zeker op de positieve reacties. Een simpel bedankje op een positieve recensie is al genoeg.

Google recensies reacties

Bezoekers kunnen ook een vraag achterlaten op je profiel. Je kunt hier direct op reageren en jouw potentiële klanten snel voorzien van een antwoord. Zo laat je ook aan andere bezoekers zien dat je actief bezig bent met het verder helpen van mensen. Krijg je vaak dezelfde vraag? Dan staat deze informatie misschien niet duidelijk op je website. Op deze manier kun je ook jouw website blijven optimaliseren, zodat je de customer journey zo eenvoudig mogelijk maakt. 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw Google bedrijfspagina?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd