Schurq

5 tips om meer rendement uit je Google Ads campagnes te halen

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

Adverteren binnen Google Ads kan een lastige klus zijn voor B2B organisaties, er is namelijk veel concurrentie. Je zal vaak te maken hebben met een laag zoekvolume. Dit zorgt ervoor dat de prijs per klik oploopt wat je budget niet ten goede komt. In dit blog delen wij 5 tips voor het behalen van een hoger rendement uit je Google Ads campagnes!

Tip #1. Besteed aandacht aan je kwaliteitsscore

Als je wilt weten hoe relevant je advertenties zijn ten opzichte van de zoekwoorden die je hebt gekozen, kun je kijken naar de kwaliteitsscore van je advertentie. Relevante advertenties ontvangen een hogere kwaliteitsscore.

Drie factoren bepalen jouw kwaliteitsscore:

  • Advertentierelevantie: hoe nauw heeft het zoekwoord betrekking op jouw advertentie?

  • Verwachte klikfrequentie: hoe waarschijnlijk is het dat men op jouw advertentie klikt als deze wordt getoond bij jouw zoekwoord?

  • Ervaring op bestemmingspagina: hoe relevant en nuttig is de landingspagina voor mensen die op de advertentie klikken.

Een hoge kwaliteitsscore is zeer belangrijk, het verlaagt namelijk de prijs per klik en ook de kosten per conversie. Bovendien ontvangen advertenties met een hoge kwaliteitsscore vaak meer klikken en worden ze op hogere posities binnen de zoekresultaten weergegeven.

kwaliteitsscore Google Ads campagnes

Tip #2. Maak gebruik van long-tail keywords

Er zijn twee soorten zoekwoorden: short-tail en long-tail. Long-tail keywords bestaan uit drie of meer woorden die ervoor zorgen dat een zoekopdracht nog specifieker wordt. Short-tail keywords bestaan vaak uit een of twee woorden en hebben in het algemeen een hoger zoekvolume. Maar een hoger zoekvolume betekent ook dat de concurrentie op deze keywords groter is waardoor de prijs per klik snel oploopt.

Door long-tail keywords te gebruiken, kan er op een effectievere manier geadverteerd worden. Long-tail keywords zijn namelijk specifieker. Dit zorgt ervoor dat het verkeer dat op je website komt relevanter is. Ook hebben de long-tail keywords een lager zoekvolume. Hierdoor heb je minder concurrentie waardoor de CPC lager is.

Tip #3. Bouw een relevante landingspagina voor je advertentie

Een relevante landingspagina afgestemd op je advertentie draagt bij aan een succesvolle Google Ads campagne. Google beoordeelt een landingspagina als relevant wanneer deze is afgestemd op de keywords van je advertentie. Hoe relevanter de landingspagina, hoe hoger de kwaliteitsscore van je advertentie.

Het is cruciaal om relevante keywords en informatie te delen op je landingspagina. Door dezelfde keywords en informatie te laten terugkomen in je advertentie, zal de relevantie van je landingspagina groter worden. Hierdoor stijgt de kwaliteitsscore.

Wij koppelen al onze advertentiecampagnes aan een specifieke landingspagina. Deze landingspagina’s hebben een directe koppeling met de inhoud van de advertentie. Dit betekent dat de teksten op de landingspagina en de advertentieteksten overeenkomen. Zo wordt de kwaliteitsscore positief beïnvloed! Meer informatie over hoe wij advertising inzetten lees je hier >>!

Landingspagina's

Tip #4. Optimaliseer je advertenties

Door advertenties constant te analyseren en optimaliseren, kun je je onderscheiden van concurrenten. Een manier om je advertenties te analyseren en optimaliseren is door A/B testen uit te voeren. Met A/B testen test je twee verschillende advertentievarianten onder dezelfde doelgroep. Een deel van de doelgroep zal advertentie A zien en het andere deel advertentie B.

Tijdens A/B testen lopen de twee advertentievormen parallel naast elkaar. De resultaten van de advertenties laten je onder andere zien welke advertentie zorgt voor de hoogste CTR. Aan de hand van deze informatie kun je jouw advertenties blijven optimaliseren totdat deze voor jou succesvol zijn.

Met concepten en experimenten binnen Google Ads is het mogelijk om wijzigingen aan te brengen aan de huidige advertenties en deze testen. Meer informatie over de concepten en experimenten vind je hier >>.

A/B testen

Tip #5. Het uitsluiten van zoekopdrachten

Bij het opstarten van een nieuwe campagne denk je na over de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Maar het is ook verstandig om na te denken over de zoekwoorden waar je juist niet op gevonden wilt worden.

Hoe sluit je zoekopdrachten uit?

Het overzicht met zoekopdrachten die jouw advertentie triggeren, vind je in het zoektermen rapport van Google Ads. Dit rapport vind je onder ‘Campagnes’ > ‘Zoekwoorden’ > ‘Zoektermen’. Hier kunnen zoektermen tussen staan die niet relevant zijn voor jouw campagne. De kwaliteit van jouw campagne zal omhoog gaan wanneer je irrelevante zoekopdrachten uitsluit.

Irrelevante zoekopdrachten kunnen zoekopdrachten zijn die in een foute context geplaatst worden en een verkeerde intentie met zich meedragen. Het uitsluiten van deze zoekopdrachten doe je om klikken te vermijden van mensen die geen koopintentie hebben.

Heb je andere vragen of wil je meer informatie? Neem contact op!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren