Schurq

De 6 belangrijkste conclusies van schurq. uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

|
Leestijd 5 minuten
Door Chantal Tol

Met de resultaten uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 voor ons, zien wij direct de belangrijkste conclusie: e-mail is en blijft het meest effectieve marketingkanaal! Wij hebben zes andere belangrijke conclusies uit het onderzoek op een rij gezet. En dat is niet alles. We delen onze eigen ervaringen graag aan de hand van onze klantresultaten.

E-mail is alles behalve ouderwets

E-mail ouderwets? Nee hoor! Slechts 4% van alle Nederlanders noemt e-mail ouderwets. En als je denkt dat je jong-volwassen alleen kunt bereiken via social media, dan heb je het mis. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 blijkt namelijk dat e-mail juist leeft onder de doelgroep van 18-24 jaar. Sterker nog; een belangrijke boodschap ontvangen zij vaak liever per mail dan via social media.

Wij zijn van mening dat e-mail nieuw leven is ingeblazen met alle mogelijkheden van tegenwoordig. Denk aan de opties die marketing automation systemen bieden, zoals automatisch e-mails versturen en dynamische e-mails opzetten. Dus stel die e-mailcampagnes maar op! Uiteraard kan dit in combinatie met social media. Dit raden wij juist aan!

Hoe? Gebruik de data die je hebt verkregen met social advertising als basis. Via Facebook, Instagram en LinkedIn kun je heel gericht targeten op een bepaalde doelgroep. Jij kunt hier vervolgens jouw e-mail flow op aanpassen met daarin content die aansluit op de specifieke behoeften en/of pijnpunten van deze doelgroep. Op deze manier verstuur jij relevante content naar jouw leads.

Daarnaast is het ook mogelijk om bestaande leads te segmenteren. Bijvoorbeeld op basis van hun koop- en klikgedrag in het verleden. Ieder segment kun je vervolgens gepersonaliseerde content versturen.

#1. Hoe zien we dat terug bij onze klanten?

Dat e-mail leeft onder bovenstaande doelgroep, zien wij ook terug bij onze klant H20 esports. Zij bieden onder andere trainingen en begeleiding voor jonge talenten en jong-volwassenen die de top willen bereiken in esports! De groep gamers wordt via meerdere kanalen benaderd, waaronder ook via e-mailcampagnes. Te zien is dat deze e-mails een redelijk goede open rate hebben. Met een gemiddelde open rate van 31,47% zitten we net onder de benchmark van 34,15% van het E-mail Benchmark 2021.

Hoewel dit resultaat iets onder de benchmark ligt, is het geen slecht resultaat. Aangezien wij ernaar streven om wél boven de benchmark uit te komen, hebben wij onderzoek gedaan naar waar we kunnen optimaliseren. Hieruit bleek dat de nieuwsbrief naar meerdere segmenten is verstuurd. De ontvangers van deze mailing zijn o.a. ouders, gamers en zakelijke contacten.

Een mogelijke verklaring voor de open rate kan zijn dat deze mail niet interessant (genoeg) was voor een gedeelte van de ontvangers. Een gerichte segmentatie is dus heel erg belangrijk. Zorg dat jouw content altijd relevant is voor de lezer, daarmee vergroot je de kans om jouw open rate op te schroeven!

#2. 34% van de Nederlanders checkt dagelijks 1-3 keer de mail

Hoe vaak maak jij jezelf er schuldig aan? Je mail checken of er al iets nieuws binnen is gekomen. Of open je alle e-mails die binnenkomen direct? Gemiddeld 34% van de Nederlanders controleert 1-3 keer zijn inbox. 29% doet dit zelfs 4-6 keer.

Als zij hun mail checken, hoop je natuurlijk dat ze jouw e-mail openen en ook echt lezen. Op basis van hun gedrag binnen de mail kun je de mate van interesse bepalen in jouw product/dienst. Wanneer je ziet dat jouw mail niet geopend wordt, kun je na een aantal dagen een geautomatiseerde reminder versturen. Eventueel met een dynamische onderwerpregel die misschien net iets meer triggert om de mail te openen.

Kleine kanttekening: Misschien wist je het al, maar de open-rate is sinds kort geen metric meer. Apple opent automatisch jouw mail, terwijl je de e-mail nog niet geopend hebt. De open rate is daardoor standaard hoger. Geen betrouwbare metric meer dus. De oplossing? Sturen op de click-rate. Daarmee is het nóg belangrijker geworden om relevante downloads en doorkliklinks toe te voegen aan jouw e-mails. Wil je hier meer over weten? Wij beantwoorden graag jouw vragen!

#3. Je kunt e-mails het beste
‘s ochtends of ‘s avonds versturen

Aangezien Nederlanders hun e-mail elke dag meerdere keren openen, zou in theorie het verzendmoment niet uitmaken. Maar zo werkt het niet. Je kunt jouw open en click-rates verhogen door óók op het juiste tijdstip te verzenden. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 blijkt dat Nederlanders een duidelijke voorkeur hebben voor de ochtend- en avonduren.

Namelijk tussen 09.00 – 11.00 uur en 19.00 – 21.00 uur. Uit de Nederlandse E-mail Benchmark 2021 is gebleken dat je jouw mails het beste kunt verzenden op dinsdag of donderdag!

Wij ervaren hoe ontzettend belangrijk het is om relevante content naar de juiste persoon op het juiste moment te sturen. Je ziet deze zin niet voor niks vaker terugkomen in onze marketing. In iedere fase van de customer journey heb je unieke, relevante content nodig. Sluit dit niet aan op de fase, dan verlies je de aandacht en dus jouw (potentiële) klant. En dat wil je natuurlijk niet!

Wil je erachter komen wat voor jouw doelgroep de beste verzenddag en -tijd is? Test! Probeer verschillende tijden en dagen uit. Hou de metrics bij en jij leert in no-time wat voor jou het beste werkt!

Heb je geen zin of tijd om dit te testen? Dan zijn er natuurlijk ook tools die dit automatisch voor jou meten. Wil je weten welke tools dit zijn? Neem dan contact met ons op!

#4. E-mail is als veelzijdig kanaal zowel voor klantloyaliteit als voor conversie effectief

Nederlanders krijgen de hele dag verschillende soorten mails in hun inbox. Van track-and-trace codes, tot nieuwsbrieven of een periodieke blog waar zij zich voor hebben ingeschreven. En het mooie is, ze vinden dit helemaal niet erg. Sterker nog, vaak hebben ze zelf gevraagd benaderd te worden! Gebruik de volledige potentie van e-mail als veelzijdig kanaal, er is namelijk geen ander online kanaal dat voor zoveel doeleinden kan worden ingezet!

Stuur op zowel klantloyaliteit als conversie. Dit kan zélfs in dezelfde campagne.

Stel je voor, je hebt een trainingsbureau. Je kunt dan sturen op loyaliteit door aanvullende trainingen/cursussen aan te bieden. Dit kun je combineren met een persoonlijk advies, waarom dit aansluit op een voorgaande training en wat diegene eraan zal hebben. Denk aan bepaalde pijnpunten of behoeften die jij kunt oplossen (die je hebt gevonden toen je het gedrag van de lead volgde). Je kunt sturen op conversie door de lead met een e-mail flow op te warmen om zich in te schrijven voor een nieuwe training/cursus.

#5. E-mails worden het meest op een smartphone gelezen

Deze conclusie voelt een beetje als een open deur intrappen. Maar in 2019 waren nog niet alle doelgroepen zover. 65-plussers waren toen nog een uitzondering. De e-mails lezen op een desktop was hun favoriet. Anno 2021 is ook deze leeftijdscategorie zover dat zij hun e-mails op een smartphone lezen. Dat betekent dat deze conclusie voor het eerst voor alle leeftijdsgroepen geldt!

Maar liefst 62% van de mensen leest zijn of haar e-mail op een smartphone!

Huidige-bezoekers-leads-afbeelding
albertheijn-voorbeeld-e-mail

Wij adviseren daarom om ervoor te zorgen dat jouw e-mail mobile proof is. Wij snappen dat je een template opmaakt op een groot scherm. Maar het is écht belangrijk dat je vervolgens test hoe dit eruit ziet op een kleiner scherm à la smartphone. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je teksten moet inkorten, dat bepaalde kleuren en afbeeldingen niet mooi uitkomen of dat er te veel witruimte is.

Wat tegenwoordig ook een uitdaging vormt, is de keuze voor een lichte of donkere weergave op smartphones. E-mailproviders wisselen elementen die niet voorzien zijn van een kleur automatisch om. Dus witte blokken worden in dark mode automatisch zwart en andersom. Hierdoor zijn sommige elementen niet goed zichtbaar. En dat niet alleen, de kleurinversie verandert ook per provider. Zo kan de kleur van jouw tekst ook ineens anders zijn.

Jouw e-mail design kan er dus ineens compleet anders uitzien. Zonde van alle moeite en niet ideaal als bijvoorbeeld jouw logo of tekst niet goed zichtbaar is omdat de achtergrond te donker is zoals in het voorbeeld…

Maar hier zijn gelukkig oplossingen voor!

Relatief makkelijke oplossingen: content aanpassen
→ Zoveel mogelijk transparante png-afbeeldingen gebruiken;
→ Voeg een doorschijnende omtrek toe aan donkere afbeeldingen/transparante png’s voor een betere leesbaarheid;


Oplossingen in de html:

→ Schakel de donkere modus in voor jouw e-mail door deze metadata in de op te nemen. Zo wordt dark mode actief in jouw mail als dark mode is ingeschakeld bij de ontvanger.

Voeg toe tussen <>
meta name=”color-scheme” content=”light dark”
meta name=”supported-color-schemes” content=”light dark”

→ Je kunt dark mode stijlen toevoegen aan de style sectie. Hiermee gebruik je aangepaste stijlen voor dark mode in: iOS, Apple Mail, Outlook.com, Outlook 2019 (MacOS) en Outlook App (iOS). Elementen als .dark-img en .light-img zijn handig als een omlijnd logo niet mooi is.

Tip: Bekijk deze handleiding voor meer informatie en voorbeelden.

Loop jij tegen deze uitdagingen aan en heb je hulp nodig? Dan helpen wij je graag! Neem contact met ons op.

Dit is een voorbeeld van hoe wij het probleem met ons logo in e-mails hebben opgelost:

header nieuwsbrief schurq.

#6. Hoge frequentie en niet relevante content zorgen voor de meeste uitschrijvingen

In het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 zien we dat de meeste Nederlanders zich van maximaal vijf nieuwsbrieven hebben uitgeschreven. Een te hoge verzendfrequentie was hiervoor een van de belangrijkste redenen (60%). Samen met niet-relevante content.

Dus.

Wat staat jou te doen?

Ervoor zorgen dat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. En zich vooral niet uitschrijven. Je kunt de inbox-strijd winnen als je zorgt voor de juiste frequentie en relevante content voor jouw doelgroep.

Heb jij de juiste frequentie van mailen en verstuur jij kwalitatieve en relevante content? Wanneer iemand zich dan toch uitschrijft, hoef je dit niet als iets negatiefs te zien! Deze persoon valt dan simpelweg niet onder jouw doelgroep. Zo heb jij meer tijd over om te besteden aan degenen die wél tot je doelgroep behoren.

Maar wat is de juiste frequentie en content voor jouw doelgroep? Dit is een mooie vraag en wij hebben tips om dit doelgericht aan te pakken.

→ De verzendfrequentie kun je vooraf aangeven. Degenen die zich alsnog aanmelden, gaan automatisch akkoord met die frequentie;
→ Hetzelfde geldt voor de verwachting die je hier al schept voor de content. En kom die verwachting ook na.
→ Segmenteren (dit kan al in de beginfase van jouw campagnes);
→ Weet waar jouw lezers naar op zoek zijn.
Wat zijn hun vragen, wensen/behoeften en speel hierop in!;
→ Sluit de content aan op de specifieke fasen in jouw customer journey;
→ Werk met dynamische content zodat je de e-mail personaliseert op basis van het gedrag van jouw leads en interesse.
→ Houd inschrijvingen nauwlettend in de gaten. Evalueer regelmatig. Zie je dat lezers niet klikken in de e-mails of zijn er veel uitschrijvingen? Start met testen, zowel met de frequentie van mails als met de elementen van inoud.

Wist je dat…

E-mail 50 jaar bestaat? In 1971 verstuurde Raymond Tomlinson voor het eerst een bericht via een computernetwerk. We zijn dus van ver gekomen, maar vandaag de dag kunnen wij complete automatische workflows neerzetten met dynamische content. Een wereld zonder e-mail? Wij moeten er niet aan denken. E-mail is zo’n effectief marketingkanaal! Mits je het goed inzet natuurlijk. Kan jij nog hulp gebruiken bij jouw e-mailcampagnes?

*Het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 wordt jaarlijks uitgevoerd. Dit jaar is het onderzoek onder 2.153 Nederlanders uitgevoerd door CG Research in opdracht van Spotler.

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversion API

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel

|
Chantal Tol
|
4 minuten

The Cookieless Era (3/4): server-side tagging