Schurq

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel

|
Leestijd 5 minuten
Door Chantal Tol

Daar zijn we weer. Met het 4e onderdeel van onze blogreeks. De Omnichannel Advertising funnel. Misschien heb je er al eens iets over gehoord, misschien ook niet. In dit blog vertellen we je daarom graag meer. Hoe ziet een funnel eruit, waarom ‘bouwen’ we deze voor onze klanten, welke voordelen levert het hen op en hoe kan dit voor jou ook interessant is.

een korte samenvatting


Laten we eerst even terugspoelen. Naar de vorige blogs. Tenslotte volgen blogs in een reeks elkaar op. Daarom vertellen we je even in het kort hoe wat je straks gaat lezen de andere delen opvolgt. Heb je de vorige blogs gelezen, dan zul je al snel verbanden kunnen gaan leggen en zien hoe alles op elkaar aansluit. Even een korte recap om al onze geheugens op te frissen.

We zijn begonnen met het bepalen en toetsen van je doelgroep. Dit is de basis van je marketing strategie. Weet je wie jouw doelgroep is, en heb je dit getoetst?
Vervolgens door naar de reis die jouw doelgroep aflegt. Of hoe wij dat noemen; de buyer’s journey. Hoe zorg je dat jouw doelgroep interesse toont in jouw product of dienst, van een onbekende bezoeker veranderd in een bekende bezoeker en vervolgens misschien zelfs een lead of klant wordt?

Om te zorgen dat bezoekers van jouw website veranderen in leads, heb je iets nodig. Een stuk content. Waardevol genoeg voor bezoekers om hun persoonsgegevens achter te laten. Dit is het moment van de opt-in. En dus ook het moment waarop jij toestemming krijgt om deze personen te benaderen.
Dit stuk content noemen we de lead magnet. Het begin van de relatie met jouw lead. En onderwerp van het derde blog uit deze reeks.

Omnichannel Ads funnel

Dan kunnen we nu door. Naar de Omnichannel Advertising Funnel. Hoewel veel bedrijven gebruik maken van adverteren via social media, wordt niet altijd optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden binnen dat platform. Om jouw doelgroep op een zo effectief mogelijke manier te bereiken, zul je ze door de customer journey gaan begeleiden. Dit kan in meerdere social media kanalen. Wat we in feite doen is de customer journey verdelen in drie verschillende fasen; zichtbaarheid, interesseren en verbinden. En afhankelijk van de fase waarin jouw doelgroep zich bevindt, zal de benadering verschillen. Zo blijf je jouw doelgroep triggeren gedurende hun reis.

de verschillende fasen

Afhankelijk van de fase waarin jouw prospect zich bevindt, verschilt het doel van jouw campagne dus ook. En uiteraard zit ook verschil in de doelgroep die je target in iedere fase. Zit jouw prospect in de zichtbaarheid fase, dan is de doelgroep die je target breed. Je wilt tenslotte dat zoveel mogelijk mensen bekend worden met jouw product of dienst, toch? We zeggen worden omdat in deze fase de kans groot is dat de personen die in aanraking komen met jouw advertentie, nog niet bekend zijn met jouw product of dienst. De boodschap in deze fase zal dus anders zijn dan wanneer deze persoon al bekend is met jouw merk en klaar is om te kopen. Logisch, toch?

video advertenties

Een manier om dit te doen is door middel van een video. In Facebook heet dit een ThruPlay. Maar ook in YouTube (Trueview) en LinkedIn is deze manier van adverteren beschikbaar. Aan jou de taak om een video te maken waarin je de kijkers kennis laat maken met jouw merk en product of dienst. Hierbij is het belangrijk dat je je doelgroep kent. Waarom? Wanneer je met jouw video weet in te spelen op de (latente) behoeften en pijnpunten van je doelgroep, weet je bijna zeker dat de video triggert. Jij hebt namelijk de oplossing voor deze pijnpunten. En wil dat nou niet horen?

Wanneer je kiest voor deze manier van adverteren, wil je het natuurlijk goed doen. We kunnen ons goed voorstellen dat je hierbij wat ondersteuning kunt gebruiken. Daarom hebben we een handboek gemaakt. Waarin we je tips geven en hebben beschreven welke elementen er in jouw video moeten zitten. Dat handboek vind je via onderstaande button!

het doel van een video advertentie

Het voornaamste doel van deze video is dat de kijker zo lang mogelijk blijft kijken. Hé hé. Dat was waarschijnlijk al duidelijk. Maar waarom is dit zo belangrijk, naast het wekken van interesse en creëren van naamsbekendheid? Het opbouwen van lijsten! Afhankelijk van het percentage van de video dat is bekeken (25%, 50%, 75%, 95% en 100%), kunnen we kijkers opslaan in lijsten. Op basis hiervan kun jij vervolgens remarketing campagnes gaan draaien. Zo begeleid je ze door de customer journey naar de volgende fase; interesseren.

jouw doelgroep interesseren

De volgende fase. Op dit moment weet je twee dingen van de opgeslagen doelgroep in je lijsten. Ze zijn bekend met jouw merk, product en/of dienst en zij hebben enige interesse getoond in jouw video. In deze fase ga je deze doelgroep dus anders aanspreken. Moet je hier gelijk al een harde CTA toevoegen? Dat kan, maar het hoeft niet! Testen met verschillende CTA’s in deze fase is belangrijk om te kijken wat het beste werkt.

Maar je kunt de doelgroep wel triggeren om jouw website te bezoeken. Waar je dan natuurlijk een ijzersterke landingspagina hebt klaargezet met daarop meer informatie. Informatie over hoe jouw product of dienst inspeelt op hun behoeften of pijnpunten. Een andere tussenstap die je hier kunt toevoegen is een instant experience campagne. Bij dit type advertentie krijg je de mogelijkheid om bezoekers na de klik een ervaring te tonen. Je kunt hier een verhaal vertellen over jouw merk, product of dienst. Een waardevolle tussenstap in jouw campagne strategie om meer inhoud toe te voegen aan de advertentie.

Terug naar de landingspagina. Je kunt deze bezoekers alvast proberen te triggeren tot het achterlaten van hun gegevens. Wat je daarvoor nodig hebt, is een lead magnet. Om jouw websitebezoekers zover te krijgen om hun persoonsgegevens achter te laten, zal deze lead magnet relevant moeten zijn. Hoe jij bepaalt welk type lead magnet waardevol (genoeg) is, vertellen we je in ons blog over de lead magnet, daar zullen we dus nu niet te ver op ingaan. Focus op de funnel. En door naar de volgende fase; verbinden.

verbind jouw doelgroep met je merk

Verbinden is de laatste fase van de funnel. In tegenstelling tot de vorige twee fasen, is het in deze fase wél het doel van jouw prospects leads te maken. Een ander verschil zit in de doelgroep. In de eerste fase was het doel naamsbekendheid creëren. De doelgroep was dan ook zo breed mogelijk. In deze fase is dat anders. Je maakt hier gebruik van de remarketinglijsten die je hebt opgebouwd binnen het platform. Deze personen hebben al belangstelling getoond in jouw merk, product of dienst dus er is een kans dat zij zullen converteren.

Maar dit zijn niet de enige personen die we gaan targeten in deze fase. We vullen de doelgroep aan. En wel met de bezoekers van de belangrijkste pagina’s van jouw website (weet je nog de landingspagina waar we het over hadden in fase 2…), klantenlijsten uit jouw CRM systeem en een look-a-like audience van 1%. Een look-a-like audience? Dat is eigenlijk precies wat de naam doet vermoeden. Een doelgroep die letterlijk lijkt op de doelgroep die je hebt opgebouwd binnen het platform. Waardoor de kans groot is dat zij ook interesse hebben in jouw product of dienst.

richting de finish, a.k.a. de conversie

In deze fase mag je direct zijn. Prospects zijn al opgewarmd, hebben jouw content al meerdere keren gezien en hun interesse is gewekt. Nu is het aan jou om ze bij de hand te nemen en ze over de finishlijn te begeleiden. Met een ander stuk content. Gepersonaliseerd voor deze fase van de customer journey. Richting de conversie. Deze conversie kan op verschillende manieren plaatsvinden. Een manier zoals we hierboven al benoemden is leads laten converteren op een landingspagina. Een andere manier is via een Lead ad.

lead ad vs. landingspagina

Bij een Lead Ad kunnen personen gelijk binnen het platform hun persoonsgegevens achterlaten. Voordeel hiervan is dat je extra kliks voor de bezoeker wegneemt waardoor de kans op een conversie hoger wordt. Nadeel hiervan is dat je bezoekers niet naar de website toestuurt en ze dus niet verder kijken dan de advertentie. Dat is waar de landingspagina een voordeel biedt. Je stuurt bezoekers naar de website waar ze meer informatie krijgen over jouw merk.

Hier zitten meerdere voordelen aan. Enerzijds kun jij bezoekers van jouw website ‘opslaan’ in remarketinglijsten. Zo kun jij deze bezoekers vervolgens remarketen in verschillende kanalen. Anderzijds krijg je de kans om de bezoeker kennis te laten maken met jouw product of dienst. Essentieel is hier dat de informatie relevant is voor de bezoeker. En dat de pagina een lead magnet bevat. Waardevol genoeg voor hen om hier hun persoonsgegevens achter te laten. Dit is het moment waar je naartoe hebt gewerkt. De opt-in.

opvolging na de conversie


Wat gebeurt er na de conversie? Jouw prospect is nu een lead geworden. En leads zijn er om op te volgen. Gelijk warm genoeg? Dan is persoonlijk contact het meest effectief. Nog niet warm genoeg? Dan zal een geautomatiseerde opvolging zorgen dat jouw leads worden verzorgd. Met gepersonaliseerde content, specifiek op hen situatie gericht. Maar we geven natuurlijk nog niet alles weg. Dan zou de blogreeks te snel ten einde komen. In onze volgende blogs zullen we hier dan ook verder op inzoomen. En op andere zaken natuurlijk. Maar daarvoor zul je nog even geduld moeten hebben.

In de tussentijd kun je bij vragen natuurlijk wel gewoon contact met ons opnemen.

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversion API

|
Chantal Tol
|
4 minuten

The Cookieless Era (3/4): server-side tagging