de trigger voor jouw marketing automation systeem
Hier gaan we in dit blog niet veel verder op in, dat zullen we doen in een van de volgende delen. Wat we al wel kunnen zeggen is dat het moment van de opt-in het startsein is voor het marketing automation systeem. De opt-in is de trigger van één of meerdere flows en vanaf dat moment zul jij worden benaderd. Met voor jou, als de organisatie het goed heeft gedaan, relevante content. Sluit de lead magnet goed aan op de flow? Dan is de kans groot dat ze de mails openen én klikken op de content. En het mooie van het systeem? Je kunt ook zien wanneer en hoe vaak iemand de lead magnet opent. Zo weet je precies hoe ‘warm’ jouw lead is!
welke data ga je verzamelen?
Dat het verzamelen van data over gebruikers waardevol is, dat hoeven we je niet te vertellen. Na het moment van de opt-in kun jij namelijk beginnen met het benaderen van jouw leads. En afhankelijk van hoeveel informatie je in het formulier hebt verzameld, kun jij leads gelijk kwalificeren als Marketing Qualified Lead (MQL) zonder dat je hier nog een selectie op hoeft te doen. Maar wat voor soort content ga je vervolgens versturen? Je wilt dit natuurlijk zo persoonlijk mogelijk doen. Inspelen op de pijn of behoeften van die specifieke lead zodat zij zich langzaamaan verder verplaatsen door de customer journey. Hoe persoonlijk je deze benadering kunt gaan doen, hangt af van de vragen die je stelt aan de voorkant. En dus van de lead magnet die je inzet om je doelgroep te bereiken.