Schurq

Blogreeks (6/9): Conversie optimalisatie

|
Leestijd minuten
Door Chantal Tol

Het volgende onderdeel van onze blogreeks. Conversie optimalisatie. En zoals Neil Patel, top 10 marketeer (Forbes), het mooi verwoord, heeft Wikipedia het definiëren hiervan eens verrassend goed gedaan. “Conversie optimalisatie, of conversie ratio optimalisatie (CRO) is een systeem om het percentage bezoekers van een website te verhogen dat converteert in klanten. Of meer in het algemeen, dat een gewenste actie onderneemt op een webpagina.“ Waarvoor heb je dit nodig en nog belangrijker; hoe kun je dit zelfs automatiseren? Daarop ligt de focus in dit blog!

als organisatie wil je vooruit. Gaat je website dat ook?


In iedere organisatie wordt ernaar gestreefd om resultaten te behalen. Daarnaast stelt iedere organisatie doelen. Doelen voor het personeel, maar ook voor de organisatie op zichzelf. De welbekende stip op de horizon. Waar willen we als organisatie staan over één, twee of misschien wel vijf jaar?

Om vooruit te kunnen gaan als organisatie zul je moeten blijven ontwikkelen. Net zoals je concurrenten. En de markt waarin je actief bent. Doe je dit niet, dan zullen jouw klanten, of potentiële klanten overstappen. Naar een concurrent die wel ontwikkelt. Die wel mee gaat met de veranderingen in de markt en inspeelt op de actualiteiten. Logisch toch?

Verbazend dus toch om te zien dat bedrijven hierbij een belangrijk ding vaak vergeten. De website. Het online visitekaartje van jouw bedrijf. De plaats waar jouw potentiële klanten bekend worden met het bedrijf. Waar ze ontdekken waarom jouw product of dienst voor hen interessant is. Tenminste, wanneer je het als bedrijf goed hebt gedaan. Wanneer de content op jouw website up to date is, inspeelt op de pijnpunten van de doelgroep en laat zien in tekst én visueel, wat het bedrijf uniek maakt.

conversie optimalisatie.

Het doel is het verhogen van het aantal websitebezoekers dat uiteindelijk converteert tot klant. Hoe we dit doen is door de website of webshop te optimaliseren zodat dit proces gemakkelijker wordt voor website bezoekers.

Wat is belangrijk bij conversie optimalisatie?

vertrouwen.
Bezoekers moeten jou als aanbieder vertrouwen op basis van de website. In de huidige tijd komt het namelijk meer dan eens voor dat nep websites worden gelanceerd en vaak helaas met succes zaken kunnen doen. Bezoekers zullen dus op jouw website op zoek gaan naar iets dat ze een vertrouwd gevoel geeft. Denk hierbij aan het tonen van reviews of klantcases maar ook het tonen van foto’s van werknemers. Dit geeft jouw bedrijf een persoonlijkheid, en mensen identificeren zich nou eenmaal graag met mensen.

gebruiksvriendelijkheid.

Een logische tweede. Gebruiksvriendelijkheid moet centraal staan bij het optimaliseren van jouw website. Vaak wordt alleen gekeken naar hoe een website eruit ziet. Met effecten, invliegende lagen en felle kleuren wordt jouw website misschien hipper, maar wat doet dit bijvoorbeeld met de laadtijd van de website? En hoe worden deze invliegende lagen ingeladen op mobiel? Dat zijn belangrijke vragen die je jezelf moet stellen bij het ontwerpen en optimaliseren van de website.

toepassen overtuigingstechnieken.


Zegt de naam Robert Cialdini je iets? Deze Amerikaanse professor schreef in 1984 het boek: The Psychology of Persuasion. Hierin beschrijft hij zes technieken waarmee handelingen of het gedrag van mensen beïnvloed kunnen worden. Deze zes technieken kunnen zeer goed worden toegepast in online marketing om zo de conversies op o.a. je website te verhogen.

Eén van deze strategieën is de beïnvloedingsstrategie autoriteit. Mensen zijn geneigd om beweringen van een persoon met autoriteit eerder te geloven. Daarom is het belangrijk dat je autoriteit uitstraalt op de website. Dit doe je onder andere door keurmerken toe te voegen of gebruikerservaringen van een professional te delen.

hoe weet je of iets werkt?

Je kunt je website optimaliseren aan de hand van adviezen, onderzoek of aannames. Maar je weet vooraf (bijna) nooit zeker wat gaat werken. Dit verschilt namelijk per product of dienst. Waarom dat is? Omdat iedere doelgroep verschilt. En iedere doelgroep heeft andere voorkeuren en kenmerken. Je komt erachter door te testen. A/B testen. Deel jouw websitebezoekers op in groep A en B. Laat deze bezoekers een andere pagina zien met variaties in tekst, buttons, afbeeldingen, etc. en test zo vervolgens welke beter werkt.

tooling.

Is er ook tooling die je website kan analyseren en optimalisatie adviezen kan geven? Natuurlijk. Verschillende toolings maken het voor jou mogelijk om o.a. het A/B testen te automatiseren maar denk bijvoorbeeld ook aan Heatmaps die jou precies laten zien waar op jouw pagina wordt geklikt, en waar niet wordt geklikt. Zo wordt visueel weergeven hoe de customer journey op jouw pagina eruit ziet. Maar niet alleen tooling om jouw website te optimaliseren is beschikbaar. Het gaat nog een stuk verder.

Want behalve het gedrag van jouw website bezoekers kun je ook de impact die iedere bezoeker heeft meten. Impact? Deze impact wordt gemeten aan de hand van vooraf ingestelde waardes die je zelf mee kunt geven aan iedere klik op jouw website. Op basis van de kliks die de bezoeker vervolgens doet, wordt zijn of haar impact gemeten. Wat kun je met deze data? Evalueren en optimaliseren. Zie jij bijvoorbeeld dat op jouw hoofdpagina niet wordt geklikt op de button waaraan jij veel waarde meegeeft. Dan zul je deze een andere plaats kunnen geven of de CTA veranderen.

Ben je een B2B organisatie, dan is deze software zeer interessant. Iedere bezoeker wordt namelijk gekoppeld aan een organisatie op basis van bekende data bij de KvK. Analyseer vervolgens welk type bedrijf uit welke industrie veel of weinig impact heeft en optimaliseer jouw website op basis van deze data.

personaliseer jouw website.

Meten hoeveel impact een bezoeker heeft op jouw website is leuk. Op basis hiervan optimaliseer je jouw website namelijk zodat je de customer journey kunt ‘hervormen’.

Maar we gaan graag nog een stukje verder. We laten je namelijk graag weten wat er allemaal mogelijk is. Op basis van het gedrag van jouw website bezoekers kun je jouw website namelijk personaliseren. Eén van de manieren om jouw website te personaliseren is met liquid content. Dit houdt in dat je stukken content kunt laten variëren op basis van het gedrag van een bezoeker.

Behalve op basis van gedrag kan personaliseren ook op basis van de campagne die aan de bezoeker is toegewezen of de SBI code van het bedrijf. Op basis van vooraf ingestelde criteria (bijv. aantal bezochte pagina’s of tijd op de website) categoriseer je de bezoeker en vertoon je gepersonaliseerde content. De bezoeker zal zich daardoor herkend voelen. Jij lijkt namelijk te weten met welke reden de bezoeker in eerste instantie op jouw website is gekomen. Wat bouw je daarmee op? Vertrouwen. En dit zal zoals eerder gezegd weer bijdragen aan het verhogen van het percentage bezoekers dat uiteindelijk overgaat tot conversie op jouw website!

customer data platform.


Een andere manier om jouw website te personaliseren. Neem een CDP. Met deze software bouw jij 360 graden klantprofielen op door gegevens van bezoekers te verzamelen, opschonen en uiteindelijk te combineren tot het uiteindelijke profiel.

Op basis van de profielen in een CDP kun je de gehele website aanpassen op persoonsniveau, of elementen toevoegen waarvan je weet dat ze effect zullen hebben op die persoon. Door AI machine learning toe te passen op het websiteverkeer kan een CDP precies inschatten waar iemand zich bevindt in de funnel en welke acties effect zullen hebben. In sommige gevallen zelfs tot percentage van de waarschijnlijkheid iets te gaan kopen, interesse in bepaalde producten, gevoeligheid voor korting, aankoopgedrag uit het verleden en nog veel meer.

Door middel van deze segmenten kan aan iedere bezoeker een andere versie van jouw website worden vertoond. Een CDP gaat echter verder dan alleen on-site personalisatie. Sommige platformen kunnen deze personalisatie op persoonsniveau doortrekken naar alle advertentiekanalen, maar ook naar e-mail marketing, web-pushberichten en messaging kanalen. Op dit niveau praten we eigenlijk niet meer over conversie optimalisatie als een opzichzelfstaand iets, maar als onderdeel van een omni-channel marketing strategie waarbij de boodschap in de gehele funnel en in alle kanalen wordt afgestemd op persoonsniveau.

conversie optimalisatie advies.


Ons advies betreffende conversie optimalisatie advies? Blijf kritisch naar je eigen website. Ieder bedrijf vindt zijn of haar eigen boodschap namelijk uniek en duidelijk. Maar vindt de bezoeker van jouw website dit ook? De online wereld blijft continue ontwikkelen. Hoe zit het met jouw website?

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV

|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversions API

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel