de buyer’s journey in b2b
Laten we je een duidelijk voorbeeld geven van zo’n situatie. We nemen koffie op de werkvloer. We durven wel te zeggen dat ieder bedrijf in Nederland een koffievoorziening heeft op locatie. Maar niet bij ieder bedrijf zijn de werknemers te spreken over de kwaliteit van deze koffie. Stel je voor dat de werknemers binnen jouw organisatie de koffie niet lekker vinden. Meld je dit dan bij iemand? En bij wie?
De persoon waarbij je dit gemeld hebt, gaat vervolgens op zoek naar een nieuwe koffievoorziening. Waar het interessant wordt is om te weten waar deze persoon naar op zoek gaat. Is het de financieel manager van een bedrijf, dan zullen de kosten van de koffievoorziening een belangrijke rol spelen. Maar misschien vindt de officemanager het belangrijk dat de service van de koffievoorziening goed geregeld is, of dat de koffiemachine er luxueus uit ziet.
pas je boodschap dus aan!
Afhankelijk van welke persoon in het bedrijf de ‘beslissing’ neemt, zal een andere boodschap in zowel advertenties als op social media of de website dus triggeren. In dit voorbeeld zal het dus weinig opleveren wanneer jij in uitingen de geweldige smaak van jouw koffie gaat gebruiken. Dit is voor werknemers belangrijk, maar zij zullen niet de uiteindelijke beslissing nemen.
Komt uit het onderzoek van de koffieleverancier naar voren dat de beslissing veelal wordt genomen door office managers en zij service het belangrijkste vinden, dan is de service hetgeen dat moet worden gebruikt in de uitingen!
Dit is precies waarom de buyer’s journey zo belangrijk is.