Schurq

De online Corona checklist voor bedrijven: zo blijf jij online aanwezig

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Corona heeft de wereld op zijn kop gezet. Klanten vragen zich af hoe bedrijven reageren op deze situatie. Is jouw bedrijf open? Kunnen jouw diensten nog ingezet worden? Of kunnen jouw producten nog gebruikt en geleverd worden? Met deze Corona checklist zorg je ervoor dat jouw klanten op de hoogte blijven van hoe jouw bedrijf met deze situatie omgaat. 

#1. Lokale bedrijfsvermeldingen 

Het is belangrijk om de veranderingen binnen jouw bedrijf gedurende deze periode bij te werken op belangrijke profielen, zoals in Google My Business en LinkedIn of Facebook. Dus niet alleen op jouw website. Veranderingen die kunt vermelden zijn bijvoorbeeld aangepaste openingstijden en de maatregelen die jouw bedrijf neemt om de verspreiding van Corona te voorkomen. 

Heb je een webshop? Dan kun je door jouw bezorgservice te benadrukken, jouw klanten geruststellen. Zij weten hierdoor dat zij nog gebruik kunnen maken van jouw producten. Echter is het dan wel belangrijk om hierbij te vermelden welke veiligheidsmaatregelen jij treft bij de verzending. 

Update jouw openingstijden of geef een tijdelijke sluiting van het bedrijf aan in Google. Google beschikt over een Al-assistent, Duplex, die de openingstijden direct aanpast in Google Maps en Google Zoeken. Klanten zijn hierdoor direct op de hoogte wanneer zij naar jouw bedrijf zoeken. Dit kun je zelf bijwerken, zonder contact op te nemen met Google. 

Plaats lokale berichten in Google Zoeken en Google Maps. Via jouw Google My Business vermeldingen kun je Google Posts maken. Dit zorgt ervoor dat je jouw klanten up-to-date houdt van de huidige status van jouw bedrijf. De berichten die je post worden 7 dagen live weergegeven in Google zoeken en Google Maps. Klanten willen uiteraard wel zeker zijn dat de informatie die zij lezen nog steeds relevant is op dat moment. Zorg daarom dat je regelmatig nieuwe posts toevoegt. 

#2. De website van jouw bedrijf up-to-date

Gebruik een FAQ-pagina op jouw website. Hier kunnen veelgestelde vragen over de maatregelen binnen jouw bedrijf beantwoord worden. Daarnaast is het ook mogelijk om op deze pagina’s te vermelden welke contactpunten er plaatsvinden bij jouw producten en hoe de veiligheid nogmaals benadrukt wordt. Maar ook welke wijzigingen er in het beleid van aankopen zijn ingesteld. Pas jouw huidige workflow aan op de nieuwe situatie. Heb je wijzigingen in jouw aanbod of kan de levering / jouw dienstverlening langer duren dan normaal door Corona? Ook dit kun je aangeven op de FAQ-pagina. 

Maak een aparte pagina over Corona. Sommige bedrijven worden zwaar getroffen door deze crisis. Zij zijn hierdoor genoodzaakt zijn om de aanpassingen duidelijk over te brengen naar de klant. Voor deze bedrijven is het handig om een speciale pagina over het Corona protocol te maken. Of gebruik de homepagina voor deze informatie. Je kunt de crisiscommunicatie ook laten uitvoeren door een extern, online marketing bureau. Bij SearchUser kunnen wij ervoor zorgen dat de informatie die je over wilt brengen naar jouw klanten continu up-to-date blijft. 

#3. Structureer jouw bedrijfsinformatie en werk het bij

Dit hele blog gaat al over het aanpassen van jouw bedrijfsinformatie naar de nieuwe situatie sinds de Corona maatregelen van de overheid. Het kan zijn dat je inmiddels het overzicht kwijt bent van welke informatie je allemaal dient aan te passen. In de eerste twee punten hebben we al een aantal belangrijke elementen benoemd. Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsinformatie structureert, zodat je weet waar je wat hebt staan en wat er bijgewerkt moet worden. Zo kun je bijvoorbeeld elke week dit lijstje even nalopen of het nog klopt. 

Update de beschikbaarheid van de producten. Voornamelijk voor webshops is het belangrijk dat de status van de beschikbaarheid van producten zoveel mogelijk realtime wordt geupdate wanneer de vraag van de consument verandert. Hier hoort uiteraard ook jouw productschema bij die op de productpagina’s en in de productfeeds te vinden zijn.

Geef de status van jouw evenementen aan. Had jij evenementen gepland staan die nu niet doorgaan? Geef op de pagina van het evenement aan of een evenement geannuleerd of uitgesteld is. Of neem contact op met de evenementenorganisator om dit aan te passen. Google handhaaft de originele startdatum zolang er nog geen nieuwe datum bevestigd is. Wanneer je een nieuwe datum bevestigt, kun je deze eenvoudig bijwerken. Het evenement kan dan gemarkeerd worden als “een nieuwe datum voor het evenement”. Hierdoor blijven jouw klanten op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de evenementen. 

Virtuele evenementen. Als je jouw persoonlijke evenementen om hebt gezet tot online evenement kun je dit aangeven. Kies als locatietype “virtuele locatie” en stel de modus voor het bijwonen van evenementen in op: “online modus voor het bijwonen van evenementen”.

Speciale aankondiging over Corona. Dit is vooral relevant voor organisaties zoals scholen, zorgverleners, politie, lokale overheid, apotheken en gemeenschapsgroepen. Via speciale aankondigingen kun je updates en weblinks delen over een bepaalde situatie. In dit geval bijvoorbeeld over het Coronavirus. 

Heb je vragen naar aanleiding van deze Corona Checklist? Of heb je hulp nodig bij jouw online aanwezigheid en communicatie met klanten tijdens deze crisis?

Neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd