Schurq

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren

|
Leestijd 5 minuten
Door Guido Sombroek

Een SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren. Te beginnen bij het begin. Het woord SEO is een afkorting van Search Engine Optimization. Letterlijk vertaald vanuit het Engels betekent het Zoekmachine Optimalisatie. En dat kan op verschillende manieren. Zo kun je de content op de pagina, de techniek waar jouw website op draait en de autoriteit van jouw website verbeteren. Is dit allemaal conform de laatste SEO normen? Dan kan het zo zijn dat jouw pagina wordt weergeven binnen de organische zoekresultaten. Gewoon, gratis en voor niets. Omdat zoekmachines als Google, Yahoo of Bing de content, techniek en autoriteit van jouw pagina het best vinden passen op een ingevoerde zoekopdracht.

Consultant van schurq. die een zoekwoordanalyse uitvoert

We beginnen bij een zoekwoordenanalyse

Hiermee leggen we de focus vast. Een zoekwoord staat gelijk aan een zoekopdracht. Want alles wat je invoert in een zoekmachine wordt gezien als zoekopdracht. Jij vraagt Google als het ware om op zoek te gaan naar het antwoord op jouw zoekopdracht. Dit geeft een zoekmachine in de vorm van een pagina, video of een afbeelding. Of een combinatie hiervan. Houd rekening dat op sommige zoekwoorden meer wordt gezocht dan op anderen. En wordt er veel gezocht op een zoekwoord, dan is er vaak veel competitie. Hoe meer competitie, hoe moeilijker het is om de nummer 1 positie te behalen. En die nummer 1 positie wil iedereen natuurlijk.

De content afstemmen op één, maximaal twee zoekopdrachten per pagina

Waarom? Omdat één pagina niet op meer dan één à twee vragen ècht antwoord kan geven. Want stel jij een vraag, een zoekopdracht, aan een zoekmachine als Google, Bing of Yahoo? Dan worden alle pagina’s op het internet geanalyseerd. Focust jouw pagina zich op vier, vijf of soms wel zes zoekwoorden? Dan is er altijd wel een andere pagina die een beter antwoord geeft dan de jouwe. Daarom focus je op één à twee zoekwoorden per pagina. En houd naast het zoekwoord ook de zoekintentie in de gaten. Want wat zou jij willen zien wanneer je zoekt naar ‘rode schoenen’? Juist. Een overzicht van alle rode schoenen die een bedrijf aanbiedt. Laat dat dan ook direct bovenaan de pagina zien. Op die manier beantwoord je de zoekopdracht direct waardoor de kans op een betere positie binnen de zoekmachine wordt vergroot

De lezer intereseren met content die afgestemd is op de zoekbehoefte
Waar het EEAT van Google voor staat

De 4 SEO pijlers voor hoogwaardige content

E-A-T, wat staat voor Expertise, autoriteit en vertrouwen, vormt al jaren de basis van Google’s richtlijnen voor kwalitatieve content. Als je op deze drie facetten scoort, is de kans groot dat je content hoger rankt in de zoekresultaten. Eind 2022 introduceerde Google een extra dimensie: de tweede ‘E’ in E-E-A-T, die voor Ervaring staat.

Neem bijvoorbeeld een artikel waarin een specialist uitleg geeft over een bepaalde medische procedure. Dit soort inhoud is nu nog waardevoller als het komt van iemand met directe ervaring op dat gebied. Of als je advies zoekt over het beste matras, zijn persoonlijke recensies en gebruikerservaringen op blogs, webshops of forums belangrijker dan ooit. Het draait nu niet alleen om kennis en betrouwbaarheid, maar ook om persoonlijke ervaringen als je wilt dat je content aan alle vier de SEO pijlers voldoet. Bij het schrijven van unieke content kan de focus op deze pijlers niet ontbreken.

Kijk naar de opbouw van jouw pagina’s

Heb je hier weleens over nagedacht of naar gekeken? Zoals eerder gezegd worden alle vindbare pagina’s op het internet meegenomen wanneer er een zoekopdracht plaatsvindt. Maak het dan ook niet onnodig moeilijk. Zorg dat jouw pagina’s logisch opgebouwd zijn. Zie iedere pagina als een apart boek. Een boek heeft één titel, een pagina dus ook. Deze geven we de ‘h1 tag’. Zo weten zoekmachines direct waar de pagina over gaat. Na de intro komt het eerste hoofdstuk. Deze geven we de ‘h2 tag’. Ga je dieper in op het hoofdstuk en wordt de tekst te lang, dan voegen we paragrafen toe middels een ‘h3 tag’. Logisch toch?

Een logische opbouw van de pagina’s resulteert in combinatie met de andere basisprincipes en stappen binnen de handleiding tot een betere online vindbaarheid.

Brainstormsessie

Ook afbeeldingen moeten worden geoptimaliseerd om beter gevonden te worden

‘Maar een afbeelding is gewoon een plaatje toch?’ Zeker. Maar de software van een zoekmachine die jouw website analyseert, ziet geen afbeeldingen. Die lezen alleen de codering van jouw website. En die software leest alleen de bestandsnaam en de alt-tag van een afbeelding. Die kunnen we dus optimaliseren. Verwerk het zoekwoord, of een synoniem hiervan, in de bestandsnaam of de alt-tag. Beschrijf waar de afbeelding over gaat. Zo weten zoekmachines ook dat een afbeelding een marketingfunnel weerspiegelt in plaats van een 2046378.jpeg…. Dan heb je nog de grootte, het aantal bytes van een afbeelding, dat van invloed is op de SEO prestaties.
Dus, als dit allemaal goed staat dan kom ik boven in de zoekresultaten? Nee. SEO bestaat uit 3 pijlers. Dit was alleen de content. SEO is een samenspel van alle 3. Door naar de techniek achter jouw website.

Techniek draait allemaal om ‘user friendliness

En vooral mobile friendliness. Jouw website wordt ‘mobile first’ geïndexeerd. Omdat dit het gedrag in de markt het beste weerspiegelt. Kijk eens in de spiegel. Wat zou jij doen wanneer je op zoek bent naar een bepaald product? Vaak wordt er (voor de duurdere producten) eerst onderzoek gedaan via de telefoon, waarna de werkelijke conversie op desktop plaatsvindt. Mobile first dus. Aankopen van goedkopere producten worden vaak ook afgerond op het mobiele apparaat. Daarom wordt jouw website ook beoordeeld op de mobiele versie, niet de desktopversie.

Verbeteren van de techniek van de webstite om jouw online vindbaarheid te verbeteren

Zorg dat de core web vitals van jouw website in orde zijn

Dat is waar het om draait. Wat zijn Core web vitals?

  • Largest contentful paint’ (LCP) oftewel: Hoe lang duurt het voordat het grootste element van jouw website is geladen.
  • ‘Cumulative layout shift’ (CLS) is een maatstaf dat laat zien wanneer er voor het laatst verschuivingen zijn op jouw website.
  • ‘First Input Delay (FID) meet het verschil tussen het moment van klikken op een element en het moment dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt.

Is de laadtijd van het grootste element lang, duurt het lang voordat jouw website reageert wanneer je op een element klikt of verschuiven er nog elementen wanneer je aan het scrollen bent? Daar ergeren bezoekers zich aan. En dat straft een zoekmachine af. Jouw website wordt zo als niet gebruiksvriendelijk ervaren. In de volksmond noemen we dat een langzame website.

Met een langzame website raak je bezoekers kwijt

Hoe zorg je er voor dat jouw content zo goed kan worden geconsumeerd? Begin met een goede hostingpartij maar laat een developer ook eens kijken naar de code en het gebruikte javascript. Want techniek staat nooit stil, een website wel. Dus ook de code waar jouw website gebruik van maakt. Net als een auto geef je jouw website een jaarlijkse APK keuring. Het is tenslotte het digitale visitekaartje van jouw bedrijf, en meer natuurlijk..

En dan nog de autoriteit van jouw website: Authority score

De betrouwbaarheid van jouw website. Dat wordt gemeten aan de hand van het aantal backlinks, de leeftijd van jouw domein en het aantal bezoekers dat direct naar jouw site gaat. De hoeveelheid en kwaliteit van jouw backlinks worden beoordeld door middel van een authority score. Ook deze score heeft invloed op de online vindbaarheid van je website.

Analyseren van bezoekersstromen die mede door het cdp worden gegenereerd.

Backlinks zijn verwijzingen van het ene- naar het andere domein

Wordt jij door een ander domein genoemd? Inclusief verwijzing? Dat houdt in dat de ene website jouw website als bron aanhaalt. Je wordt dus gezien als betrouwbaar. En wordt het domein, dat jouw domein als bron gebruikt, als betrouwbaarder gezien dan jouw domein? Dan stijgt jouw betrouwbaarheidswaarde. Snap je het nog? Precies. Daarom is het slim om een professional aan te haken. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld.

We hebben een grote nationale krant als bijvoorbeeld Het Parool en een regionale krant als de Nivo. Er wordt in beide kranten een artikel gepubliceerd over online marketing. Wij worden als schurq. genoemd in beide kranten. Welke vermelding denk jij dat zorgt voor meer betrouwbaarheid bij een bezoeker? Juist. Het Parool.

Maar! De Nivo is regionaal bekend, en zorgt dan ook voor extra waarde kijkend naar Local SEO. Daarover lees je meer in ons blog waarin we uitleggen hoe je jouw lokale vindbaarheid verbetert.

Klaar om jouw organische vindbaarheid te verbeteren? Neem dan contact op!

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook
|
Eline Tol
|
2 minuten

Vacature: Teamlead Advertise & Performance

|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s