Search Engine Optimisation. Het zo goed mogelijk inrichten van jouw website en pagina’s. Met als doel ranken in de zoekmachines. Van het optimaliseren van content, het verbeteren van de interne linkstructuur, het verzamelen van backlinks tot het verbeteren van de user experience. Een greep uit de ‘standaard’ SEO werkzaamheden die zullen moeten leiden tot het ultieme resultaat. Het bereiken en behouden van het eerste, niet gesponsorde, blauwe linkje op de eerste pagina van Google. En is dit een goed converterend zoekwoord of een zoekwoord met veel maandelijks zoekvolume? Tel uit je winst!
Geen zin om dit blog te lezen? Kijk dan onderstaande video!
Zou je denken.
Toch ligt het tegenwoordig nét wat anders. Te beginnen met ‘de doelgroep’. En dan voornamelijk de mensen die zich Gen Z noemen. Zij zoeken anders, niet via Google. Veel te lange, saaie en droge SEO teksten? Liever niet! Zij geven de voorkeur aan ‘snackable content’ op TikTok, Insta, Youtube of Pinterest. Google Search wordt vaak compleet overgeslagen. Dus dat eerste blauwe linkje onder de gesponsorde berichten waar je zo veel tijd, geld en moeite in hebt geïnvesteerd ook.
Net als iedere organisatie is ook Google om tafel gegaan. Hoe gaan we om met een verandering in zoekgedrag? De uitkomst: Door te veranderen van een zoekmachine naar een social platform. Een platform waar je eindeloos op kan blijven scrollen. En hoe Google dat wil bereiken? Door zwaar in te zetten op Youtube en Google Discover. Het laatste is met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers het 5e grootste sociale platform ter wereld.
En daar liggen kansen.
Google Discover speelt perfect in op jouw gedrag en interesses. Google weet precies welke pagina’s je leuk vindt, hoe lang je op een pagina zit en waar jouw interesses liggen. Nagenoeg iedere website maakt gebruik van Google Analytics. De fundering van het platform is al jaren aanwezig. En van die kolossale berg met data gaan zij nu gebruiken om jou van relevante content te voorzien.
Maar op Google Discover kun je geen account aanmaken en content plaatsen. Hoe gaat dat dan in z’n werk? Gewoon, ‘simpel’, door content te plaatsen op jouw eigen website. Google is zo vriendelijk om achter z’n eigen content aan te gaan. Dat doet de Googlebot toch al dagelijks. De hamvraag is dus: hoe zorg ik er voor dat mijn content wordt opgepikt en weergeven in Google Discover?
Daar zijn de meningen over verdeeld. In ieder geval niet met eindeloze SEO teksten. Sterker nog, Google heeft zelfs gezegd dat het niet mogelijk is om jouw content te optimaliseren om in Google Discover te worden weergegeven. Maar wat kun je dan wel doen?
Het begint met een soort van vriendjespolitiek. Google geeft het liefst betrouwbare en (h)erkende en bekende bronnen weer in Discover. Hoe je zo’n bron wordt is door veel, vaak en regelmatig te posten. Het liefst op ieder platform. Jouw website, social kanalen, GMB, Youtube, noem het maar op. En zorg ervoor dat je jezelf constant op dezelfde manier profileert. En hoe weet je dat Google je kent? Door jouw bedrijfsnaam op te zoeken binnen Google en op de drie puntjes te klikken. Staan hier alleen indexatie gegevens? Dan weet Google nog niet goed genoeg wie je bent.
Dus! Voor als het je nog niet was opgevallen: wij zijn schurq. Een rebel in de wereld van marketing en sales. Bij ons draait alles om ontwikkeling. Van het team, de producten, in de markt of bij de klant. We maken onze eigen regels en veranderen zo de status quo. Samen met onze klanten voorbij aan de rest. Met een buitengewone online strategie. Revolutionair. Elke dag beter.
Ben je bekend bij Google? Dan is het een kwestie van blijven posten. Blijf jouw doelgroep triggeren met interessante en unieke content. Zoals al eerder aangegeven hoef je jouw content niet te optimaliseren. Toch adviseren wij het wel te doen. Het is tenslotte ten behoeve van jouw organische vindbaarheid. Dus zorg voor een geoptimaliseerde en gebruiksvriendelijke website, logische opbouw van jouw webpagina’s en unieke content. Voldoe je aan deze eisen? Dan kan het zomaar eens zo zijn dat jouw posts worden opgepikt en weergeven in Google Discover.