Schurq

Meer traffic naar blogs met deze 13 koppen

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Wist je dat 80% van de lezers bij een slechte kop afhaakt? Een aantrekkelijke kop kan het verkeer met 500% verhogen. Een goede blog kop richt zich op de pijnpunten van jouw doelgroep of op het verbeteren van het leven van de doelgroep. Koppen die niet het probleem van jouw doelgroep oplossen zijn niet effectief en daardoor dus ook niet relevant voor SEO. Meer traffic naar blogs met enkel een kop. Klinkt simpel toch? Dit zijn de 13 koppen die daarbij helpen.

#1. De ‘Beste’ koppen

Dit is een zoekterm dat vaak exact op deze manier wordt gebruikt: ‘de beste manier om…’.

Een blog dat exact aansluit op de zoekterm, krijgt vanwege de relevantie een goede ranking in zoekmachines. Dan is de traffic ook nog eens gratis ;). 

#2. De ‘Make my life easier’ koppen

Bezoekers zijn niet altijd op zoek naar de beste manier om hun probleem op te lossen, maar juist naar de makkelijkste manier. Denk hierbij aan koppen als ‘de eenvoudigste manier om…’ 

#3. De ‘Quick wins’ koppen

Natuurlijk zijn er ook altijd ‘gehaaste en ongeduldige bezoekers’. Zij zijn niet op zoek naar het beste of het gemakkelijkste, maar juist naar het snelste. Als jij ‘snelle’ inhoud aanbiedt waarin je de waarde van jouw product/dienst bewijst, gaat deze bezoeker veel sneller door de customer journey. Denk hierbij aan koppen als ‘de snelste manier om…’ of ‘ 5 snelle tips voor’. 

Quick wins blog kop - meer traffic naar blogs

#4. De ‘Als ik jou was’ koppen

Bijna iedereen wilt zichzelf verbeteren, maar we willen niet horen hoe we iets ‘moeten’ doen. Wij zijn veel sneller geïnteresseerd wanneer we horen ‘waarom’ we iets moeten doen. Denk hierbij aan koppen als ‘waarom je kunt stoppen met …’. 

#5. De ‘Wat doen we als…’ koppen

Voor bedrijven is het vertrouwen van de bezoeker het belangrijkst. Transparantie is key. Als een bedrijf bepaalde informatie deelt met zijn bezoekers, wekt dit vertrouwen op. Het kunnen hele simpele dingen zijn als ‘Waarom wij geen gebruik maken van X bij [bedrijfsnaam]’.

#6. De ‘Wetenschap’ koppen

Bezoekers zijn vaak op zoek naar bewijs. Ze geloven pas wat er staat als het op een betrouwbare bron gebaseerd is, zoals een onderzoek. Doe dit ook met jouw product en/of dienst. Maak duidelijk op welke manier het iemands leven verbetert, maar wel gebaseerd op een geldig onderzoek. bijvoorbeeld: ‘Wetenschap toont aan dat…’

#7. De ‘Waarom X mensen X doen’ koppen

Wij kijken nou eenmaal naar wat degenen die wij bewonderen doen. Bedenk daarom een kop die aantrekkelijk is voor het soort mensen waar jouw doelgroep naar opkijkt. Dit spreekt jouw doelgroep aan, waardoor zij geïnteresseerd zijn en lezen. Je kunt heel simpel de naam van een beroemdheid gebruiken, ‘Waarom [naam beroemdheid X] dit doet…’ Dit geldt ook voor beroepsfuncties: ‘Waarom marketing goeroes massaal kiezen voor [naam software X]’. 

#8. De ‘deze ervaring leerde mij’ koppen

Ervaring is de beste manier om iets te leren, naast het maken van fouten of het zien van succes bij anderen. Benoem in de kop een probleem en wat jij door de ervaring hebt geleerd qua oplossing. Bijvoorbeeld ‘Wat ik heb geleerd van…’ 

#9. De ‘Laat mij ze voor je opsommen’ koppen

Lijstjes zijn al heel lang erg populair en krijgen vaak ook de meeste clicks. De exacte reden hierachter is eigenlijk niet bekend, maar dat het werkt weten we wel. Denk hierbij aan koppen als ‘De 5 belangrijkste conclusies uit…’ (Dit scheelt men ook weer tijd, want ze hoeven niet zelf het onderzoeksrapport helemaal te lezen ;))

opsom kop - meer traffic naar blogs

#10. De ‘Wees niet dom’ koppen

Als je jouw blog richt op bekende fouten, wil jouw doelgroep er natuurlijk voor zorgen dat zij deze niet maken. Zij zullen jouw blog dan lezen, zodat zij niet voor ‘paal’ staan. Denk hierbij aan koppen als: ‘10 fouten waardoor je niet professioneel overkomt.’

blog kop

#11. De ‘Wees niet onwetend’ koppen

Ken je FOMO? Men wilt graag overal van op de hoogte zijn. Als er iets is wat jouw doelgroep echt moet weten, schrijf hier dan over. Bijvoorbeeld ‘Alles wat je moet weten over…’

#12. De ‘iedereen houdt van competitie’ koppen

Vergelijk producten en/of diensten in een blog, wat is het beste? Dit soort koppen presteren erg goed, voornamelijk bij de competitieve bezoekers. Bijvoorbeeld ‘X versus Y, welke software is het beste?’ 

#13. De ‘Click Bait’ koppen

We kunnen het niet ontkennen, iedereen is nieuwsgierig. Wanneer een kop deze nieuwsgierigheid aanspreekt trekt het veel bezoekers. Bij deze tactiek is het wel van belang dat jouw content net zo relevant is voor de doelgroep als dat de kop aantrekkelijk is. 

Tips om de perfecte kop te creëren voor meer traffic naar blogs

Welke kop je kiest, hangt af van wat je met jouw blog wilt bereiken. De ene kop is meer interessant voor SEO, en de andere trekt meer traffic naar jouw website

  • Welk punt in mijn artikel is het belangrijkste, wat moeten de lezers echt onthouden?;
  • Bepaal de beste manier om deze boodschap te communiceren;
  • Schrijf 25 koppen voor elk stuk inhoud, kies hier de beste kop uit;
  • Vraag anderen om hun mening;
  • Hou bij welk type koppen het beste werken bij jouw doelgroep

Heb je hulp nodig bij het creëren titels en meer traffic naar blogs?

Neem dan contact op met onze specialisten!

[su-button url="/contact" type="1" target="_blank"]Neem contact op[/su-button]

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2