Schurq

Personeelstekort in een krappe arbeidsmarkt? Account based marketing kan oplossing bieden!

|
Leestijd minuten
Door Guido Sombroek

Je ziet het meer en meer. Organisaties die een permanente vacature online hebben staan. Soms één, soms meerdere. Het zorgt ervoor dat je als organisatie niet jouw volledige potentieel kan benutten. Geen enkele sector wordt overgeslagen wanneer we kijken naar alle openstaande vacatures. De account based marketing campagne kan oplossing bieden. Maar daarover later meer. We beginnen bij het begin.

Wat je allemaal biedt om werknemers aan te trekken

In een krappe arbeidsmarkt vecht iedereen om dezelfde personen. En met de toenemende vergrijzing in Nederland zal het steeds moeilijker worden om werknemers te vinden. Niet alleen jouw organisatie is op zoek, ook jouw concurrenten zijn bezig met het vinden van personeel. Ben je aanwezig op vakdagen, open dagen, werk je samen met een recruiter of heb je een alternatieve manier van het werven van personeel?

Het vervullen van vacatures is namelijk een vak apart. Een goede samenwerking tussen HR, Marketing en vaak ook nog de directie van een organisatie is hierbij belangrijk. Welke eisen worden gesteld aan welke functie, welk loon wordt geboden en hoe zorg je dat jouw vacature bij de juiste mensen terechtkomt? Vaak wordt LinkedIn gebruikt, soms Facebook. En is de nood hoog, dan kan ook een recruiter worden ingeschakeld.

En met het inschakelen van een recruiter is niets mis. Zij doen wat van ze wordt gevraagd: het vervullen van jouw vacature. Toch kan het beter. De doelgroep wordt vaak ‘koud’ en met hetzelfde ‘standaard’ bericht benaderd. ‘Ik kwam je tegen en wat een prachtig profiel heb je’. En voor het vervullen van jouw vacature zijn tientallen personen benaderd. Deze zijn dan nu niet interessant, maar in de toekomst wellicht wel. Met het contact met die personen kun je niets meer.

Maar het kan ook anders. Een alternatieve vorm van recruiting. Met grip op de doelgroep, de kosten en hoe men wordt benaderd. Inclusief een compleet voortraject voor ‘company branding’. Een unieke combinatie tussen LinkedIn Ads en jouw persoonlijke LinkedIn account. Met een account based vacature campagne zorg je er voor dat

  • Mensen jou (en jouw organisatie) al meerdere keren online hebben gezien
  • Een connectieverzoek niet uit de lucht komt vallen (zoals tegenwoordig zo vaak gebeurt)
  • Jij jouw LinkedIn netwerk vergroot met relevante personen
Bedrijven herkennen als MQV

De verschillende manieren om een vacature te vervullen via LinkedIn

Daarvoor heb je een aantal mogelijkheden. Te beginnen met het plaatsen van een vacature. Klinkt simpel, wordt nog weleens vergeten. In het topmenu bevindt zich de ‘vacature’ knop. Door een vacature aan te maken en te delen wordt jouw vacature gezien door jouw connecties. Deze kun je liken, delen, sharen en zo potentiële nieuwe werknemers binnenhalen. Ook kun je deze sponsoren. Zo vergroot je het bereik en de kans op slagen.

Binnen LinkedIn op zoek naar personeel

Optie twee is door via LinkedIn personen te zoeken die voldoen aan jouw eisen. Functietitel, ervaring, diploma’s en nog veel meer kunnen je helpen de juiste keuze te maken. Eenmaal de juiste persoon gevonden kun je deze een connectie verzoek of berichtje sturen. Een tijdsintensief proces maar kan veel en goed resultaat opleveren.

En dan recruiters, optie drie. Ook zij werken voornamelijk met LinkedIn. Omdat zij zich als recruiter hebben aangemeld, kunnen ze sneller en beter zoeken naar de juiste kandidaten. Daarnaast hebben zij een talent pool met geschikte kandidaten. Ook kunnen zij meerdere vacatures plaatsen en vanuit organisaties gebruik maken van recruitment advertising. Zo houden zij grip op wie via geschikt is voor welke organisatie en welke functie.

Account Based LinkedIn Automation campagne voor vacatures

En wil je de bovenstaande drie combineren? Dan hebben we daar de ideale oplossing voor. Een eigen product. Account Based LinkedIn Automation campagne voor vacatures. Wat dat inhoudt?

LinkedIn Advertising strategie

Deze campagne begint bij de doelgroep. Wie is geschikt om jouw vacature te vervullen? Waar moet deze persoon aan voldoen. Hoe specifieker de doelgroep, hoe gerichter we de boodschap kunnen insteken. Want wat ervoor zorgt dat jouw huidige werknemers blijven kan er ook voor zorgen dat nieuw personeel bij jou wil werken. Hybride werken, goed salaris of doorgroeimogelijkheden? Dat vertellen we jouw toekomstige werknemers graag vooraf. We delen de mooiste projecten en laten jouw huidige werknemers vertellen wat zij vinden van de organisatie.

Synchroon hieraan loopt een campagne vanuit jouw persoonlijke profiel. Het bezoeken van alle profielen van de personen die binnen jouw doelgroep vallen. Minimaal twee keer. Zo zijn er al minimaal 6 touchpoints geweest met jou of je organisatie, nog voordat er contact op wordt genomen. En dat contact opnemen doen we middels een connectieverzoek.

Maar let op. Geen sales bericht, geen aanbod. Gewoon een gedeelde interesse. Jullie werken tenslotte in dezelfde branche. Wie weet kunnen jullie ooit wat voor elkaar betekenen. Dat is dan ook de insteek van het connectieverzoek. Zo zorgen we voor waardevolle connecties die jij uiteindelijk 1 op 1 kan benaderen voor het vervullen van jouw vacature.

Hoe verschilt onze aanpak van die van een recruiter?

Te beginnen bij de prijs. Recruiters werken doorgaans via het no-cure no pay principe. Dit komt doordat zij alles binnen eigen beheer doen. En gaat een plaatsing door, dan is tussen de 10 en 15 duizend euro per vervulde vacature een gangbaar bedrag. En gaat een plaatsing niet door, dan bouwen zij toch hun eigen netwerk op.

Bij schurq. loopt alles in eigen beheer. Jij breidt jouw eigen online netwerk uit. Allemaal relevante personen. En ben je de volgende keer op zoek naar een nieuwe werknemer dan ben je al met elkaar in contact of in contact geweest. De kosten die je nu maaktom jouw vacature te vervullen zijn blijvend. Connecties zijn (vaak) permanent en kun je voor een volgende vacature weer benaderen. En onze prijs is vaak 1/3e van het bedrag dat een recruitmentbureau vraagt.

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2