wat triggert deze automatische sales taken?
In het vorige blog; Marketing Automation hebben we uitgelegd dat wanneer een lead bepaald gedrag vertoont, er automatisch een score wordt meegegeven aan deze acties. Even voor de beeldvorming; klikt een lead op een URL in een e-mail die vanuit jou is verstuurd, worden bijvoorbeeld 10 punten toegevoegd aan zijn of haar leadscore. Dit duidt aan dat de interesse van deze persoon is verhoogd. Klikt de lead op een contact button vanuit deze e-mail, duidt dat natuurlijk op een hogere mate van interesse, dus krijgt deze lead bijvoorbeeld + 20 punten.
Maar voor Sales Automation is een ander soort trigger dan lead scoring ook zeer relevant. Namelijk bepaalde acties die worden uitgevoerd binnen het systeem. Denk hierbij aan het veranderen van een lead status of een veld binnen het profiel van een lead. Een veld kan veranderen wanneer bijvoorbeeld een lead extra informatie achterlaat of een situatie verandering plaatsvindt. Dit kan de trigger zijn voor het uitzetten van sales taken.
Wat jij kunt instellen op de achtergrond is het volgende. Heeft een lead een x aantal punten bereikt, dan weet je dat er dusdanige interesse is, dat het voor een accountmanager de juiste tijd is om contact op te nemen met deze persoon. Is dit moment aangebroken, dan kan een automatische notificatie de juiste accountmanager hiervan op de hoogte stellen. Zo zullen zij hun tijd alleen besteden aan leads die gegarandeerd geïnteresseerd zijn in het product of de dienst van de organisatie. Efficiënte inzet van de accountmanagers!