Schurq

Scoor op social media tijdens de feestdagen

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De feestdagen naderen… Heb jij je social media campagnes al gereed? Zo niet, dan hebben wij nog een aantal tips voor je om deze tot een succes te maken.

Bijpassende social media posts kunnen zorgen voor meer betrokken klanten en meer sales. Op lange termijn zorgt dit voor loyale klanten en een goede naamsbekendheid.

Tip 1: Creëer content wat past bij de feestdagen (kerst of oud&nieuw)

De feestdagen zijn het moment voor jouw bedrijf om te shinen en eens minder serieus uit de hoek te komen. Plan een aantal leuke posts in die aansluiten op de feestdagen, gecombineerd met onderwerpen die passen bij jouw business. Daarnaast kun je hierbij zelf mooie afbeeldingen ontwerpen, bijvoorbeeld via tooltjes zoals Canva.com.

Tip 2: Breng je social media kanalen en andere communicatiemiddelen helemaal in de feeststemming

Feestdagen zijn het beste excuus om je hele website en social media kanalen om te toveren tot een groot feest. Ontwerp bijvoorbeeld een nieuwe header die helemaal in de kerst en oud&nieuw sfeer past.

Als je een handige developer op kantoor hebt rondlopen, kun je zelfs vragen of hij de website ook tijdelijk in een feestelijk jasje steekt. Andere ideeën zijn: een leuke illustratie toevoegen aan je logo, sidebars aanpassen of een aantrekkelijke actie op je website plaatsen die aansluit op de feestdagen.

Social media

Tip 3: Geef een speciale kerst en oud&nieuw aanbieding

Ook al kom je dagelijks aanbiedingen tegen, toch werken degene voor de feestdagen nog net een tikkeltje beter. Je klanten waarderen de korting. Zelfs een lage korting kan al doorslaggevend zijn voor klanten om over te gaan tot een aankoop. Aan jou de taak om de aanbieding aan te laten sluiten op de feestdagen.

Extra tip: voeg een deadline toe tot wanneer de korting geldt. Dit triggert mensen om sneller te beslissen.

Verkoop je geen producten maar lever je diensten? Ook hier kun je speciale acties voor bedenken die aansluiten op de feestdagen! Schrijf bijvoorbeeld een speciale whitepaper of blog die aansluit op de feestdagen en geef deze gratis weg, in ruil dat bezoekers hun e-mailadres achterlaten zodat jij in het nieuwe jaar weer killer e-mailcampagnes kunt sturen.

Tip 4: Bied jouw trouwe social media volgers iets extra’s tijdens de feestdagen

Laten we in de kerststemming blijven waarin iedereen aardig voor elkaar is. Bedenk een interessante aanbieding die alleen geldig is voor je volgers. Op deze manier beloon je jouw volgers en trigger je niet-volgers om jouw bedrijf ook te volgen.

Mocht je budget overhebben, dan kun je deze aanbieding ook verwerken tot een social advertentie. Bijvoorbeeld op: Facebook, Instagram of LinkedIn. Het hangt er maar net vanaf waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo kun je een veel grotere doelgroep bereiken en wellicht meer volgers genereren. Tevens kun je direct testen of Social advertising bij jouw business past.

Hulp nodig bij social advertising?
Neem contact op!

>Vraag het onze advertising specialisten!

Of organiseer een speciale winactie waarbij volgers jouw bericht moeten delen en ervoor moeten zorgen dat jullie tot een bepaald aantal likes komen. Dan moet je natuurlijk wel iets verloten wat jouw volgers graag willen hebben.

Wij bedachten bijvoorbeeld een actie voor het Nederlandse dames handbalteam waarbij de fans een shirt konden winnen. En we haalden de 50.000 likes ruim!

Nederlandse handbaldames Social media

Maar dan verzin jij natuurlijk een actie die aansluit op de feestdagen ;)!

Tip 5: Plan je social media berichten in

Ook jij wil natuurlijk kunnen genieten van de feestdagen en niet de hele tijd na te hoeven denken over werk. Maak het jezelf daarom makkelijk en plan al je berichten in. Dit zorgt ervoor dat alles gewoon blijft draaien maar jij het van je af kunt zetten. Na de feestdagen kun je dan kijken wat het je allemaal heeft opgeleverd.

Berichten inplannen kan via een speciaal social dashboard, maar ook in de kanalen zelf of speciale tools: Tweetdeck voor twitter of Latergramme voor Instagram

Tip 6: Verstuur een speciale e-mailnieuwsbrief tijdens de feestdagen

Stel naast je maandelijkse nieuwsbrief een aparte e-mailcampagne op. Speciaal voor tijdens de feestdagen. Om je klanten fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling toe te wensen. Dit is erg attent naar je contacten toe. Ook deze kun je in de meeste programma’s vooraf opstellen en inplannen.

Extra tip: personaliseer de e-mail. Dit zorgt ervoor dat jouw klanten zich speciaal voelen. Het is eigenlijk een soort digitale kerstkaart ;)!

Hulp nodig bij je e-mailcampagnes?
Neem contact op!

op met onze Marketing Automation specialisten.

In het kort komt het hierop neer:

Laat je social media berichten aansluiten op de feestdagen. Mocht je er helemaal voor willen gaan, kun je ook je website in een kerstjasje steken. Content voor de feestdagen kan simpelweg een kerstgroet zijn, maar ook speciale weggeef acties of aanbiedingen. Daarnaast is het erg attent om je klanten nog persoonlijk een kerstgroet te sturen via e-mail.

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2