Schurq

Zo blijven de posts van jouw bedrijf wél zichtbaar in Facebook

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

Onlangs werd het nieuwe Facebook algoritme bekend waardoor de Facebookposts van bedrijven naar de achtergrond verdwijnen. Mark Zuckerberg wil het platform weer persoonlijker maken met posts van vrienden en familie. Het vernieuwde algoritme zal daarom invloed hebben op de posts van jouw bedrijf. Gelukkig hebben wij een aantal tips waarmee jouw posts wel zichtbaar blijven voor je volgers.

Tip #1. Zorg voor interactie

Berichten met ‘zinvolle interactie’ krijgen voorrang in het algoritme. Als een Facebookpost zorgt voor gesprekken tussen gebruikers, zal de waarde van de post stijgen en daardoor zichtbaar worden. Als men niet op jouw posts reageert, daalt de waarde en worden jouw posts minder zichtbaar.

Het is dus verstandig om interactie met jouw volgers uit te lokken, door bijvoorbeeld vragen te stellen of te schrijven over onderwerpen die een “discussie” uitlokken.

Er zit echter wel een keerzijde aan dit punt. Als je expliciet vraagt om reacties, zorgt dit voor ‘geen zinvolle interactie’ en daardoor zullen jouw posts toch weer minder zichtbaar zijn.

Tip #2. Help jouw klanten

Je kunt hulp aan jouw klanten bieden, door te reageren op hun berichten waarin een vraag staat. Zo creëer je ook weer meer interactie. Maar ook middels een blogpost die je deelt op Facebook kun je punten scoren in het algoritme. Schrijf bijvoorbeeld een blog over een veel voorkomend probleem binnen jouw doelgroep, inclusief oplossing en deel dit op jouw bedrijfspagina.

Tip #3. Plaats video’s

Door video’s te plaatsen kun je meer interactie op je pagina creëren. Je kunt ook ‘live gaan’ zodat mensen direct vragen kunnen stellen over een bepaald onderwerp waar zij dan gelijk antwoord op krijgen. Hierdoor creëer je ook interactie.

Tip #4. Laat jouw volgers je ‘volgen’

Plaats een update op de bedrijfspagina waarin je aangeeft dat het algoritme van Facebook verandert. Je kunt hierin vermelden dat men jouw berichten nog steeds kan zien als de volgers naar jouw bedrijfspagina gaan en kiezen voor ‘volgen’ en ‘als eerste weergeven’. Zo kan men zelf bepalen of zij jouw berichten willen blijven zien.

Tip #5. Facebook advertising

Je kunt natuurlijk nog steeds Facebook advertising inzetten waardoor je zichtbaar blijft voor jouw doelgroep. Betaalde berichten + interactie zorgt voor een goede zichtbaarheid. Mocht je dus nog ergens budget over hebben, steek dit in Facebook advertising!

Meer weten over het nieuwe Facebook algoritme en de gevolgen ervan? Neem contact op!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd