waarom Marketing Automation?
Marketing- en verkoopafdelingen van bedrijven maken niet alleen gebruik van marketing automation om te helpen bij het genereren, nurturen en scoren van leads, maar ook om de resultaten uit diverse campagnes meetbaar te maken. Dit is geen nieuwe trend, maar het aantal bedrijven dat gebruikt maakt van zo’n type software, groeit. Maar liefst 51% van de bedrijven maakt actief gebruik van een Marketing Automation software. Maar voordat we je daar mee over vertellen, is het misschien handig om een kleine uitleg te geven. Over hoe Marketing Automation precies werkt. En hoe je dit kan laten werken voor jouw organisatie.
Over tot de uitleg! In de vorige delen van deze blogreeks hebben we je al uitgelegd dat de reis eigenlijk altijd begint bij de doelgroep. Dat is in dit geval niet anders.
**sidenote: In dit stuk refereren we naar eerdere blogs uit deze reeks. Heb je een korte opfrisser nodig of heb je het betreffende blog nog niet gelezen, raden we je natuurlijk aan om dat alsnog te doen.**
Wat we je verder hebben verteld is dat wanneer je de doelgroep in kaart hebt en weet hoe de buyer’s journey eruit ziet, je een lead magnet gaat inzetten om persoonsgegevens van jouw nieuwe, potentiële klanten te verzamelen. Dit moment noemen we de opt-in. Waarom dit belangrijk is? Dit moment zal, wanneer je als organisatie gebruikt maakt van een Marketing Automation software, de trigger zijn voor het starten van een workflow.
Deze workflow kun je geheel inrichten naar jouw wens. Heet leads welkom door bijvoorbeeld te beginnen met een bedankmail. Deze bedankmail bevat uiteraard de content die je met de lead magnet hebt toegezegd. Hierna wacht je een x aantal dagen voordat je weer contact opneemt. Misschien stuur je ontvangers die je eerste mail niet hebben geopend eerst nog een reminder, zodat je zeker weet dat zij jouw unieke product- of dienstenaanbod niet missen.