Schurq

De Do’s en Dont’s voor e-mailmarketing tijdens de Coronacrisis

|
Leestijd 2 minuten
Door Patrick Schokker

De afgelopen weken waren veel marketeers op zoek naar een goede strategie voor hun e-mailmarketing tijdens de coronacrisis. In deze crisistijd is het essentieel dat jouw boodschap relevant is en aansluit op de huidige situatie van jouw doelgroep. Het is vooral belangrijk dat je niet doet alsof er niks aan de hand is. Heel Nederland bevindt zich op dit moment namelijk in dezelfde situatie. Maar wat zijn op dit moment de Do’s en de Don’ts wat betreft e-mailmarketing tijdens de coronacrisis? 

Do’s 

#1. On top of mind blijven

Tijdens een crisis is het belangrijk om met de juiste frequentie on top-of-mind te blijven bij jouw klanten. E-mail is het perfecte kanaal hiervoor. Hou jouw klanten op de hoogte van de huidige ontwikkelingen binnen jouw bedrijf, zodat zij weten waar ze aan toe zijn.

e-mailmarketing tijdens de coronacrisis - top of mind blijven

#2. Maak de e-mail aantrekkelijk

E-mails worden een stuk aantrekkelijker wanneer je er beeld aan toevoegt. En een aantrekkelijke e-mail zorgt ervoor dat klanten jouw e-mail willen lezen. Juist nu we ons in een onzekere tijd bevinden, geeft het toegevoegde beeld in jouw e-mails een warmer gevoel. Met beeld kun je jouw e-mail ook persoonlijker maken. Dit kan simpelweg al door een foto van degene toe te voegen die de e-mail heeft verstuurd. 

#3. Varieer met content

Veel bedrijven schrijven de laatste tijd veel over het Coronavirus (logisch), maar voor de lezer is wat afwisseling ook fijn. Schrijf daarom ook relevante en unieke informatie over jouw bedrijf. Informatie die lezers hoogstwaarschijnlijk nog niet eerder voorbij hebben zien komen. Deel bijvoorbeeld hoe jouw dienst/product een specifiek probleem van jouw doelgroep rondom het virus kan oplossen. Het hoeft niet perse een zware boodschap te zijn. Je kunt ook een luchtig feitje toevoegen aan de informatie in jouw mail. 

content variatie

#4. Probeer jouw doelgroep te helpen

Geef aan dat je meeleeft met jouw doelgroep in de huidige situatie. Laat zien dat je de maatregelen voor hun wat draagbaarder probeert te maken met jouw diensten of producten. Mits jouw diensten/producten geschikt zijn in deze tijd. Zowel jouw boodschap als jouw oplossingen dienen aan te sluiten op de problemen die jouw doelgroep ervaart. Een aantal voorbeelden die je inspiratie kunnen geven:

doelgroep helpen - e-mailmarketing tijdens de coronacrisis

doelgroep helpen

doelgroep helpen - e-mailmarketing tijdens de coronacrisis

Dont’s 

#1. Afstandelijk zijn

Dit is een valkuil voor veel bedrijven. Misschien denk je dat het niet gepast is om in deze huidige tijd te mailen of dat jouw doelgroep daar niet op zit te wachten. Maar zoals we bij de do’s al aangeven, is dit juist wel de tijd om on top-of-mind te blijven. Het is in deze periode helemaal niet raar om je als bedrijf kwetsbaar op te stellen. Wees eerlijk dat ook jij bijvoorbeeld voor uitdagingen staat. Dit verbindt de lezers juist met jouw bedrijf. 

#2. Mailen zonder achterliggende boodschap

Wanneer je niks relevants te delen hebt, mail dan niet. Met enkel mailen om on top-of-mind te blijven, verhoog je alleen maar het risico op uitschrijvers en irritatie. Het is namelijk de bedoeling dat de lezers wel daadwerkelijk iets hebben aan de informatie die je naar ze toe stuurt. Dat het een behoefte van de lezers vervult.

On top-of-mind blijven is natuurlijk belangrijk en daardoor dien je regelmatig te mailen, maar wel met relevante informatie. Heb je even niks maar wil je toch mailen? Bedenk dan een leuke actie of korting op jouw diensten/producten.

E-mailmarketing tijdens de coronacrisis inzetten

Door middel van marketing automation kun je automatisch mails versturen op basis van het gedrag en de acties van jouw doelgroep. Ook dit helpt in deze periode. Zo stuur je altijd op het juiste moment, het juiste bericht naar de juiste persoon en loop je geen potentiële klanten meer mis doordat je hier te laat op inspeelt.

 

Wil je meer weten over online marketing in crisistijd of wil je marketing automation inzetten in deze periode? 

Neem dan contact met ons op!

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd