Schurq

The Cookieless Era (3/4): server-side tagging

|
Leestijd 4 minuten
Door Chantal Tol

Zoals verteld in het eerste blog van de Cookieless Era blogreeks, wordt de privacy van websitebezoekers steeds belangrijker. De consument is zich steeds meer bewust van de manier waarop data wordt verzameld en verwerkt. Dat is natuurlijk een goede ontwikkeling, maar voor marketeers wordt het verzamelen van data lastiger gemaakt. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden die het vergaren van data makkelijker maken. In het tweede blog hebben we je bijgepraat over de mogelijkheden van de nieuwe Google Analytics 4. In deze blog gaan we dieper in op een tool kan helpen bij het verzamelen van data: server-side tagging. Wat is het, hoe werkt het en wat zijn bijvoorbeeld de verschillen met client-side tagging?

Client-side vs server-side tagging


Server-side tagging. Wat is het? Voordat we hier een antwoord op geven, gaan we eerst dieper in op hoe de meeste websites en webshops op dit moment hun data verzamelen; via client-side tagging. Op het moment dat iemand de website bezoekt, wordt een klein stukje code geladen in de browser dat de gebruiker herkent en vervolgens wordt informatie naar de eigenaar van dat stukje code verstuurd. Hierbij kunnen ook cookies geplaatst worden, die bezoekers op een later moment herkennen via de browser. Deze cookies worden door een derde partij geplaatst, vandaar de naam third party cookies. Met het verdwijnen van third party cookies, wordt server-side tagging steeds populairder. Dit is nog populairder geworden sinds Google server-side tagging als oplossing biedt.

Server-side tagging


In plaats van dat een stukje code wordt geladen in de browser zoals gebeurt bij client-side tagging, gebeurt dit bij server-side tagging op een eigen server vanuit waar de informatie verder naar een derde partij wordt verstuurd. Met een derde partij bedoelen we bijvoorbeeld Google of Facebook. Dit stukje code op de server wordt geactiveerd, omdat de browser met deze server communiceert. Bij server-side tagging heb je beide omgevingen in eigen beheer. Het gevolg? Meer invloed op wat er gebeurt op jouw website. Ook kan je bijvoorbeeld third party cookies aanpassen naar first party cookies. Wanneer deze first party cookies op een eigen server worden geplaatst, mogen ze langer worden bewaard. Hierdoor zijn gebruikers langer te herkennen vanuit een eerder bezoek. Een mooie oplossing voor in The Cookieless Era!

In onderstaande afbeeldingen wordt het verschil tussen client-side en server-side gevisualiseerd.

Waarom kiezen voor server-side tagging?


De implementatie van server-side tagging kost misschien wat tijd en moeite, maar daar krijg je wel wat voor terug! Er zijn tal van redenen waarom server-side tagging nuttig is.

Het eerste voordeel is dat je dankzij server-side tagging meer eigen invloed op je data hebt. Meer controle. Doordat je data naar je eigen server wordt verstuurd, kun je er alles mee doen wat je wilt. Niet-interessante data wegfilteren, data transformeren of extra gegevens toevoegen: jij bent de baas over jouw eigen data.

Verder speelt server-side tagging in op het toenemende privacy belang. Server-side tagging heeft namelijk ook een veiligheidsfunctie. Data kan worden gefilterd, waardoor niet alle data (ongewenst) naar een derde partij wordt doorgestuurd. Bepaal volledig zelf welke data derde partijen wel en niet mogen ontvangen. Extra veiligheid kun je waarborgen door gebruik te maken van versleuteling functies.

hoe beïnvloedt het je website?


Een derde voordeel van server-side tagging heeft te maken met de snelheid van de website. Die wordt namelijk beter! De browser hoeft door server-side tagging niet voor ieder kanaal een code in te laden, wat bij client-side tagging wel het geval is.

Een laatste belangrijk voordeel van server-side tagging: de omzeiling van zowel browser extensies als standaard adblockers in FireFox, Safari en in 2023 ook Chrome. Lees meer over de ontwikkelingen omtrent privacy en informatieverwerking in ons eerste blog.

Wanneer een websitebezoeker toestemming geeft voor het verzamelen van data, kan het zo zijn dat toch niet alle data wordt verzameld. Dit komt doordat adblockers verzoeken van advertentieplatformen, zoals Google Analytics, blokkeren, ook al is de gebruiker niet te identificeren. Het doel van adblockers is om advertenties op websites te blokkeren. Bekende advertentie URL’s worden op een zwarte lijst gezet. Aangezien ook de third-party trackers verwijzen naar deze URL’s, worden third-party cookies geblokkeerd. Dankzij server-side tagging is dit te omzeilen! Met server-side tagging stuur je je gegevens niet naar bijvoorbeeld google-analytics.com, maar naar data.eigenwebsite.nl. Adblockers herkennen deze URL minder snel. Op deze manier zul je meer (anonieme) data in je systeem kunnen krijgen.

het installeren van server-side tagging

De installatie van server-side tagging kan misschien een ingewikkeld en langdurig proces lijken. Maar het is o zo nuttig voor de verzameling van relevante data! Zo zorg je namelijk dat geen data verloren gaat. Heb je nog geen server-side tagging ingesteld? Dit kan een negatieve impact hebben op de prestaties van de marketing campagnes. We zien namelijk dat de afwijking in data tussen werkelijke bezoekers / aankopen / conversies kan oplopen tot wel 20%. Wanneer deze data niet volledig is, zal de rapportage en de optimalisatie van jouw online campagnes minder nauwkeurig zijn. Dit percentage zal naar verwachting zelfs nog toenemen de aankomende tijd. Denk dus goed na over de manier waarop je in The Cookieless Era online data gaat verzamelen!

3 down, 1 to go


Je bent aangekomen bij het einde van ons blog over server-side tagging. Hopelijk weet jij nu meer over server-side tagging en wat deze tool voor jou kan betekenen. Server-side tagging zorgt ervoor dat, ondanks de verdwijning van third party cookies, nauwkeurige data wél wordt verzameld. De optimalisatie van marketing campagnes wordt hierdoor niet nadelig beïnvloed.

Een tool die binnen server-side tagging kan worden geïntegreerd is de Facebook Conversion API. Met deze tool is het mogelijk om een directe verbinding te creëren tussen de data van websitebezoekers die opgeslagen zijn op je eigen server en de Facebook-systemen. Hoe Facebook Conversions API werkt en wat de voordelen hiervan zijn, lees je in blog 4 van deze blogreeks over The Cookieless Era.

Wil je meer weten over de implementatie van server-side tagging, Google Analytics 4 of de Facebook conversions API?

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversion API

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel