Waarom kiezen voor server-side tagging?
De implementatie van server-side tagging kost misschien wat tijd en moeite, maar daar krijg je wel wat voor terug! Er zijn tal van redenen waarom server-side tagging nuttig is.
Het eerste voordeel is dat je dankzij server-side tagging meer eigen invloed op je data hebt. Meer controle. Doordat je data naar je eigen server wordt verstuurd, kun je er alles mee doen wat je wilt. Niet-interessante data wegfilteren, data transformeren of extra gegevens toevoegen: jij bent de baas over jouw eigen data.
Verder speelt server-side tagging in op het toenemende privacy belang. Server-side tagging heeft namelijk ook een veiligheidsfunctie. Data kan worden gefilterd, waardoor niet alle data (ongewenst) naar een derde partij wordt doorgestuurd. Bepaal volledig zelf welke data derde partijen wel en niet mogen ontvangen. Extra veiligheid kun je waarborgen door gebruik te maken van versleuteling functies.
hoe beïnvloedt het je website?
Een derde voordeel van server-side tagging heeft te maken met de snelheid van de website. Die wordt namelijk beter! De browser hoeft door server-side tagging niet voor ieder kanaal een code in te laden, wat bij client-side tagging wel het geval is.
Een laatste belangrijk voordeel van server-side tagging: de omzeiling van zowel browser extensies als standaard adblockers in FireFox, Safari en in 2024 ook Chrome. Lees meer over de ontwikkelingen omtrent privacy en informatieverwerking in ons eerste blog.
Wanneer een websitebezoeker toestemming geeft voor het verzamelen van data, kan het zo zijn dat toch niet alle data wordt verzameld. Dit komt doordat adblockers verzoeken van advertentieplatformen, zoals Google Analytics, blokkeren, ook al is de gebruiker niet te identificeren. Het doel van adblockers is om advertenties op websites te blokkeren. Bekende advertentie URL’s worden op een zwarte lijst gezet. Aangezien ook de third-party trackers verwijzen naar deze URL’s, worden third-party cookies geblokkeerd. Dankzij server-side tagging is dit te omzeilen! Met server-side tagging stuur je je gegevens niet naar bijvoorbeeld google-analytics.com, maar naar data.eigenwebsite.nl. Adblockers herkennen deze URL minder snel. Op deze manier zul je meer (anonieme) data in je systeem kunnen krijgen.