Schurq

Marketing automatisering? 7 redenen waarom dit handig is

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De meeste taken binnen een marketingafdeling nemen veel tijd in beslag. Maar waarom zou je dit handmatig doen als de mogelijkheid er is om jouw marketing te automatiseren? Wij vertellen je wat de mogelijkheden van marketing automatisering zijn!

Er zijn verschillende mogelijkheden binnen het automatiseren van jouw marketing. Wij zullen ingaan op de belangrijkste:

#1. Je kunt jouw bezoekers en leads tracken

Door marketing automatisering kun je precies zien wie jouw pagina’s bezoekt of wie een campagne bekijkt en wat bezoekers precies doen. Denk hierbij aan over welke onderwerpen zij lezen of waar ze op klikken. Zo weet je precies waar de interesse van jouw bezoekers of leads ligt en hoe je hierop in kunt spelen. Dit hoef je niet nog eens handmatig op te zoeken of uit te zoeken in Analytics. 

#2. De sales-afdeling blijft op de hoogte middels notificaties

Je kunt de gehele customer journey volgen in de marketing automatisering software. De sales-afdeling kan dus ook precies in de gaten houden wanneer een lead sales-ready is, zodat zij hier direct op kunnen inspelen. Je kunt zelfs instellen dat zij een notificatie krijgen als een lead zover is. 

marketing automatisering

#3. Je kunt leads punten geven “lead scoring”

Je kunt punten toekennen aan jouw leads, op basis van de informatie die zij achterlaten. Hoe meer punten hoe warmer de lead is. Zo zie je precies wanneer een lead warm genoeg is om over te dragen aan de sales-afdeling. Ook kun je gebruikmaken van lead nurturing (zie volgende punt) wanneer een lead op een bepaald aantal blijft hangen. 

marketing automatiseren

#4. Lead nurturing

Lead nurturing zorgt ervoor dat je een relatie met jouw potentiële klanten opbouwt, ook dit kan door de marketing automatisering. Je kunt instellen dat er automatisch gepersonaliseerde mails en content naar de potentiële klanten gestuurd worden zodat het koopgedrag gestimuleerd wordt. Met lead nurturing blijf je top-of-mind bij jouw potentiële klanten. 

#5. Je kunt zelf landingspagina’s bouwen

Sommige marketing automatisering softwares beschikken over een tool om eenvoudig landingspagina’s te ontwerpen. Dit is belangrijk voor het genereren van leads en kunnen ook meer conversies opleveren als deze gebonden zijn aan een campagne.

#6. Je kunt jouw bezoekers persoonlijker aanspreken door de dynamische content

Maak jouw content persoonlijk met dynamische content. Formulieren, pagina’s en mails kunnen automatisch gepersonaliseerd worden met de gegevens van bezoekers die in het systeem bekend zijn. Wanneer content gepersonaliseerd is, wordt de betrokkenheid verhoogd en klikken bezoekers eerder door. 

#7. E-mailmarketing

Je kunt e-mailmarketing koppelen aan andere informatiebronnen, hiermee kun je leads nog specifieker segmenteren. Stel ook A/B-tests in binnen e-mailmarketing, baseer jouw content op informatie die je over de bezoeker hebt, analyseer jouw e-mailmarketing en optimaliseer continu voor de beste resultaten. 

Wil je jouw marketing automatiseren?

Onze specialisten helpen jou hier graag bij!

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2